Sida 1 av 1
Dags för 125:a
Postat: 21 november 2011, 23:17
av Mrx_MackaN
Tja
Jag tänkte skaffa en lätt mc tills våren men jag undrar en del saker som jag hoppas jag får svar på.
Jag tänkte mig en Ktm 125 exc, och har hört att dom är ganska dyra i längden, men är det värt att köpa en sån? Hur mycket kostar en försäkring på den?
Räcker kolv byte 1 gång per år typ? Ca 150 mil?
Jag tänker även lära mig stunta så isåfall rekommenderar ni någon annan 125:a än ktm för att stunta?:)
Typ som Husqvarna eller gas gas...
Kan man köpa en ktm 125:a cross och sen sätta dit el, så som lampor och blinkers själv, och sm kitt för att spara cash?
Tacksam för svar!:D
.
Postat: 21 november 2011, 23:21
av DiNozzan
du kommer inte spara pengar på att köpa en cross, då måste du ju regga den, köpa ny tändning, sm-kit kanske kostar 20k till dom så inget jag skulle funderat på, dock kanske göra åt andra hållet. Köpa en lätt mc men köpa till cross fälgar och köra cross/enduro med den

Men du kommer köra mer än bara 150mil med en sådan kan jag lova, lite roligare än moppe

Dock vet jag itne hur ofta man behöver byta kolv i en sådan

Postat: 21 november 2011, 23:38
av bensinskalle
Sök och du skall finna dina svar
Samma fråga har typ ställt 40ggr.
Men om du ska fokusera på STUNT skulle jag starkt rekommendera en fyrtakt, men se då till att köpa en fyrventilare som går bra, alla tvåventilare är stenslöa.
Derbi har t.ex. släppt en Senda drd sm 125 med nya 4v piaggiosnurran, som finns i Sverige

( Om du ska ha motard förstås ). Du får en sån ny till ungefär samma pris som en exc och underhållet är näst intill obefintligt. Annars är ju ktm duke jävligt najs men de är svåra att få tag på.
Re: Dags för 125:a
Postat: 21 november 2011, 23:40
av MrAndersson
Mrx_MackaN skrev:Tja
Jag tänkte skaffa en lätt mc tills våren men jag undrar en del saker som jag hoppas jag får svar på.
Jag tänkte mig en Ktm 125 exc, och har hört att dom är ganska dyra i längden, men är det värt att köpa en sån? Hur mycket kostar en försäkring på den?
Räcker kolv byte 1 gång per år typ? Ca 150 mil?
Jag tänker även lära mig stunta så isåfall rekommenderar ni någon annan 125:a än ktm för att stunta?:)
Typ som Husqvarna eller gas gas...
Kan man köpa en ktm 125:a cross och sen sätta dit el, så som lampor och blinkers själv, och sm kitt för att spara cash?
Tacksam för svar!:D
Exc har som regel kolv byte var 5e timme har ja för mig så säg 8-10 kolv byten per år!

Men är inte säker, så släng iväg ett PM till ktm_danielsson så får du svar! då han äger en sådan själv!

.
Postat: 21 november 2011, 23:45
av TechnoMen
En husaberg TE 125 sitter inte fel vill jag lova!
Re: Dags för 125:a
Postat: 21 november 2011, 23:51
av ktm_danielsson
MrAndersson skrev:
Exc har som regel kolv byte var 5e timme har ja för mig så säg 8-10 kolv byten per år!

Men är inte säker, så släng iväg ett PM till ktm_danielsson så får du svar! då han äger en sådan själv!
Du tänker nog på oljebyten... Kolv räcker bra mycket längre, klarar nog 200mil utan problem om du inte ligger och pressar skiten hela tiden. Sen får du även byta vev ifall du börjar komma upp emot 1000mil. Oljebyten var 5-10 körtimme om man är petig, går att överskrida om man är lit slöare. Sen ska diverse lager och packningar bytas, gaffeln renoverar jag själv i början på varje "säsong".
Exc är absolut en skit fin cykel, går ruggigt bra men är väldigt dyr att underhålla. Ska du själv stå för underhållningskostnaderna rekommenderar jag som bensinskalle en 4t istället, derbis nya motard modell lät ju riktigt schysst!
Hur som helst, det är mer som kostar än bara kolven så att säga.
edit : Kan fråga min pappa vad försäkringen kostar, om inte annat kan du bara ringa till ett försäkringsbolag och fråga vad trafik, halv eller hel kostar beroende på vad du vill ha

Rekommenderar verkligen hel om du har råd, man vill inte få sin cykel stulen eller så och stå där med bara trafik

Re: Dags för 125:a
Postat: 21 november 2011, 23:57
av MrAndersson
ktm_danielsson skrev:MrAndersson skrev:
Exc har som regel kolv byte var 5e timme har ja för mig så säg 8-10 kolv byten per år!

Men är inte säker, så släng iväg ett PM till ktm_danielsson så får du svar! då han äger en sådan själv!
Du tänker nog på oljebyten... Kolv räcker bra mycket längre, klarar nog 200mil utan problem om du inte ligger och pressar skiten hela tiden. Sen får du även byta vev ifall du börjar komma upp emot 1000mil. Oljebyten var 5-10 körtimme om man är petig, går att överskrida om man är lit slöare.
Exc är absolut en skit fin cykel, går ruggigt bra men är väldigt dyr att underhålla. Ska du själv stå för underhållningskostnaderna rekommenderar jag som bensinskalle en 4t istället, derbis nya motard modell lät ju riktigt schysst!
Ojoj, fet tabbe där! Tur att vi har våran ktm expert här på tsr! D:
Jodå, kan hålla med dig till 150% där! Har själv kört honda cbr 125, honda cr 125 honda cx 80, ktm exc 125, ktm exc 250, kawazaki 250. Jodu, kan lova att exc drar riktigt bra!

och då va dom andra inte mcs utan crossar, utom cbr 125 precis som exc är det är en lv reggad cross helt enkelt!

den enda jag tycker känns som exc är kawazaki

Honda är lite "slöare"

Postat: 22 november 2011, 08:29
av Mrx_MackaN
Som sagt jag vill ju ha en lv reggad med sm däck. En bra lätt mc man kan stunta med:)
Postat: 22 november 2011, 08:34
av Mrx_MackaN
Men blir det mycket dyrare om man gör om ktm 125 exc till en landsvägs reggad lätt mc? Om man hittar en ktm för 14000 i fint skick?
Postat: 22 november 2011, 08:49
av MrAndersson
Du måste ju dra massa el o fixa massa sånt, så tycker du ska köpa en redan lv reggad EXC

Ktm tror jag säljer sin? Eller iaf byter mot en a traktor

o den är ju sm kit o enduro kit o massa skit till! ;D
fast ska du stunta och köra lite skulle jag nog sattsa på en duke,
http://www.blocket.se/skaraborg/KTM_Duk ... w=1&last=1 men vill du ha fart o möjlighet o kunna köra ut i skogen utan att hojen tar stryk så skulle jag köpt en EXC

Postat: 22 november 2011, 10:02
av bensinskalle
Mrx_MackaN skrev:Men blir det mycket dyrare om man gör om ktm 125 exc till en landsvägs reggad lätt mc? Om man hittar en ktm för 14000 i fint skick?
Du tänker på att köpa en cross och registrera då eller?
Nej de går inte, den måste vara landsvägsregistrerad från fabrik. Så en ktm sx 125 t.ex. går inte att regga in överhuvudtaget
Postat: 22 november 2011, 10:23
av Mrx_MackaN
Aha ja, så det bästa sättet isåfall är att köpa en Ktm exc landsvägs reggad redan? Vet ni någon annan bra stunt lätt mc?
Postat: 22 november 2011, 11:37
av MrAndersson
Mrx_MackaN skrev:Aha ja, så det bästa sättet isåfall är att köpa en Ktm exc landsvägs reggad redan? Vet ni någon annan bra stunt lätt mc?
ktm duke! Eller yamaha wr125x

Postat: 22 november 2011, 11:40
av ktm_danielsson
MrAndersson skrev:Du måste ju dra massa el o fixa massa sånt, så tycker du ska köpa en redan lv reggad EXC

Ktm tror jag säljer sin? Eller iaf byter mot en a traktor

o den är ju sm kit o enduro kit o massa skit till! ;D
Nä, inte för o gå OfT men säljer endast utan sm kit

Postat: 22 november 2011, 14:43
av Mrx_MackaN
Funderar på att köpa antingen en Yamaha Wr125x eller ktm exc eller Derbi DRD 125 sm. Vilken rekommenderar ni som stunt mc utav dom 3?
Den ska kunna orka dra upp den på dom 1-2, och kanske 3ans växel.
Postat: 22 november 2011, 15:38
av Mxabbe1
Mrx_MackaN skrev:Funderar på att köpa antingen en Yamaha Wr125x eller ktm exc eller Derbi DRD 125 sm. Vilken rekommenderar ni som stunt mc utav dom 3?
Den ska kunna orka dra upp den på dom 1-2, och kanske 3ans växel.
Jag har en Wr 125. Om du menar med kopplingen så går den upp på både ettan och tvåan. Men om du bara vill att den ska gå upp med gasen skulle jag satsa på en avstrypt ktm exc. Dock går det stunta bra med en wr 125. Jag tycker den är riktigt behaglig på bakan.
Postat: 22 november 2011, 16:36
av Mrx_MackaN
Med din Wr, hur fort brukar du som max ligga uppe på bakhjulet?
Postat: 22 november 2011, 16:47
av Mxabbe1
Mrx_MackaN skrev:Med din Wr, hur fort brukar du som max ligga uppe på bakhjulet?
Jadu det lilla jag har kört kanske jag har legat i ca 45. Men den går ju lätt att köra på bakan på trenas växel minst när du väl är uppe. så 65-70 borde man kunna ligga i:) Men det är ju ingen sport att köra snabbt på bakhjulet. Det är bara ett tecken på att man inte kan använda bakbromsen på rätt sätt....
Postat: 22 november 2011, 17:14
av joar
Läste i en mc tidning om en kille som var ruskigt duktig på stunting, och han körde duke 125 som nästan var original så det går om man är bra q:
Postat: 22 november 2011, 17:16
av Mxabbe1
15 hästar räcker för att stunta. Det är tekniken som spelar in....
Postat: 22 november 2011, 18:07
av Mrx_MackaN
Vad tycker ni om Husqvarna 125 sm då?;)
Postat: 22 november 2011, 18:09
av Mxabbe1
Mrx_MackaN skrev:Vad tycker ni om Husqvarna 125 sm då?;)
Den verkar helt okej

tror det är likadan motor som i wr

dock fult med halva kylarvingar:P
Postat: 22 november 2011, 18:12
av Fjönixegg
Wow.. du lyckas hitta till rätt kategori, men inte fan lyckas du läsa/ställa frågorna i någon annan jävla tråd?
Lätt mc - Tråden
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=27671
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=32069
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=32328
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=31589
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=31606
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=31163
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=30669
Edit Sen visst finns det idioter i varje tråd som kommenterar utan att veta något.. typ denna kille
DT50 eller vad han heter..
Har sett hundratals filmer på DTs, allt från trimkrök och bra bestyckningen till mera trim, men ingen reser ärligt, fast har du 100 kg bly längst bak så kan den resa, men om du sitter normalt och inte gungar/kopplar upp den, ALDRIG, 140 km/h? Jo tjena.. 120 km/h på plan mark, 140 om du har nedförsbacke, hemlängtan och runknödig.
DTn ser okej ut från sidan och bakifrån, snett/rakt framifrån ser den inavlad ut med sin fula lykta, sin jävla anknäbb till stänkare och tefat till blinkers.
"Jag ska köpa mig en dt nu till vintern/våren!
men det är ändå rätt bra effekt ca 24hk om man tar bort pluggen *Very Happy*
gasres 1,2,3an top ca 140.
utseendemässigt tycker jag att dom är hel ok! synd bara att det inte är USD gaffel.
prisvärt är det iallafall om man får det som står åvan för ca 13k"
Postat: 22 november 2011, 18:14
av Mxabbe1
Fjönixegg skrev:Wow.. du lyckas hitta till rätt kategori, men inte fan lyckas du läsa/ställa frågorna i någon annan jävla tråd?
Tyckte med det spårade ur lite.... Men jag svarade och tänkte att han slutar väl snart...

Re: Dags för 125:a
Postat: 22 november 2011, 18:16
av moppepojk
Mrx_MackaN skrev:Tja
Jag tänkte skaffa en lätt mc tills våren men jag undrar en del saker som jag hoppas jag får svar på.
Jag tänkte mig en Ktm 125 exc, och har hört att dom är ganska dyra i längden, men är det värt att köpa en sån? Hur mycket kostar en försäkring på den?
Räcker kolv byte 1 gång per år typ? Ca 150 mil?
Jag tänker även lära mig stunta så isåfall rekommenderar ni någon annan 125:a än ktm för att stunta?:)
Typ som Husqvarna eller gas gas...
Kan man köpa en ktm 125:a cross och sen sätta dit el, så som lampor och blinkers själv, och sm kitt för att spara cash?
Tacksam för svar!:D
.
Ne blir snarare dyrarare. Hur hade du tänkt dig att gå igenom bromsprov???
Postat: 22 november 2011, 18:34
av antonjansson_
Mxabbe1 skrev:Mrx_MackaN skrev:Vad tycker ni om Husqvarna 125 sm då?;)
Den verkar helt okej

tror det är likadan motor som i wr

dock fult med halva kylarvingar:P
Kan säga att sm har inte alls samma motor som wr. Det är en snällare gatvänligare maskin i sm . Ca 25hk ostrypt och inte alls mycket service å går bra på bakhjulet. JAg själv kör ktm. Gillar den stenhårt men jobbigt i längden då den inte är gjord för längre vägar och att den skall sörvas så mycket. Kan du skruva å vill ha en ktm så köp en men rekomenderar hellre en husqvarna sm om du tänker köra längre väger och sådant.