Mrx_MackaN skrev:Tja
Jag tänkte skaffa en lätt mc tills våren men jag undrar en del saker som jag hoppas jag får svar på.
Jag tänkte mig en Ktm 125 exc, och har hört att dom är ganska dyra i längden, men är det värt att köpa en sån? Hur mycket kostar en försäkring på den?
Räcker kolv byte 1 gång per år typ? Ca 150 mil?
Jag tänker även lära mig stunta så isåfall rekommenderar ni någon annan 125:a än ktm för att stunta?:)
Typ som Husqvarna eller gas gas...
Kan man köpa en ktm 125:a cross och sen sätta dit el, så som lampor och blinkers själv, och sm kitt för att spara cash?
Tacksam för svar!:D
Exc har som regel kolv byte var 5e timme har ja för mig så säg 8-10 kolv byten per år!Men är inte säker, så släng iväg ett PM till ktm_danielsson så får du svar! då han äger en sådan själv!
.
Du tänker nog på oljebyten... Kolv räcker bra mycket längre, klarar nog 200mil utan problem om du inte ligger och pressar skiten hela tiden. Sen får du även byta vev ifall du börjar komma upp emot 1000mil. Oljebyten var 5-10 körtimme om man är petig, går att överskrida om man är lit slöare. Sen ska diverse lager och packningar bytas, gaffeln renoverar jag själv i början på varje "säsong".MrAndersson skrev:
Exc har som regel kolv byte var 5e timme har ja för mig så säg 8-10 kolv byten per år!Men är inte säker, så släng iväg ett PM till ktm_danielsson så får du svar! då han äger en sådan själv!
![]()
Ojoj, fet tabbe där! Tur att vi har våran ktm expert här på tsr! D:ktm_danielsson skrev:Du tänker nog på oljebyten... Kolv räcker bra mycket längre, klarar nog 200mil utan problem om du inte ligger och pressar skiten hela tiden. Sen får du även byta vev ifall du börjar komma upp emot 1000mil. Oljebyten var 5-10 körtimme om man är petig, går att överskrida om man är lit slöare.MrAndersson skrev:
![]()
Exc är absolut en skit fin cykel, går ruggigt bra men är väldigt dyr att underhålla. Ska du själv stå för underhållningskostnaderna rekommenderar jag som bensinskalle en 4t istället, derbis nya motard modell lät ju riktigt schysst!
Du tänker på att köpa en cross och registrera då eller?Mrx_MackaN skrev:Men blir det mycket dyrare om man gör om ktm 125 exc till en landsvägs reggad lätt mc? Om man hittar en ktm för 14000 i fint skick?
ktm duke! Eller yamaha wr125xMrx_MackaN skrev:Aha ja, så det bästa sättet isåfall är att köpa en Ktm exc landsvägs reggad redan? Vet ni någon annan bra stunt lätt mc?
Jag har en Wr 125. Om du menar med kopplingen så går den upp på både ettan och tvåan. Men om du bara vill att den ska gå upp med gasen skulle jag satsa på en avstrypt ktm exc. Dock går det stunta bra med en wr 125. Jag tycker den är riktigt behaglig på bakan.Mrx_MackaN skrev:Funderar på att köpa antingen en Yamaha Wr125x eller ktm exc eller Derbi DRD 125 sm. Vilken rekommenderar ni som stunt mc utav dom 3?
Den ska kunna orka dra upp den på dom 1-2, och kanske 3ans växel.
Jadu det lilla jag har kört kanske jag har legat i ca 45. Men den går ju lätt att köra på bakan på trenas växel minst när du väl är uppe. så 65-70 borde man kunna ligga i:) Men det är ju ingen sport att köra snabbt på bakhjulet. Det är bara ett tecken på att man inte kan använda bakbromsen på rätt sätt....Mrx_MackaN skrev:Med din Wr, hur fort brukar du som max ligga uppe på bakhjulet?
Den verkar helt okejMrx_MackaN skrev:Vad tycker ni om Husqvarna 125 sm då?;)
Tyckte med det spårade ur lite.... Men jag svarade och tänkte att han slutar väl snart...Fjönixegg skrev:Wow.. du lyckas hitta till rätt kategori, men inte fan lyckas du läsa/ställa frågorna i någon annan jävla tråd?
Ne blir snarare dyrarare. Hur hade du tänkt dig att gå igenom bromsprov???Mrx_MackaN skrev:Tja
Jag tänkte skaffa en lätt mc tills våren men jag undrar en del saker som jag hoppas jag får svar på.
Jag tänkte mig en Ktm 125 exc, och har hört att dom är ganska dyra i längden, men är det värt att köpa en sån? Hur mycket kostar en försäkring på den?
Räcker kolv byte 1 gång per år typ? Ca 150 mil?
Jag tänker även lära mig stunta så isåfall rekommenderar ni någon annan 125:a än ktm för att stunta?:)
Typ som Husqvarna eller gas gas...
Kan man köpa en ktm 125:a cross och sen sätta dit el, så som lampor och blinkers själv, och sm kitt för att spara cash?
Tacksam för svar!:D
.
Mxabbe1 skrev:Den verkar helt okejMrx_MackaN skrev:Vad tycker ni om Husqvarna 125 sm då?;)tror det är likadan motor som i wr
dock fult med halva kylarvingar:P