Del 4 i BoostBusters 50cc Turboprojekt. Dags för uppstart av cylindern som nu sitter monterad i BoostBusters motorprovcell Särimner
Bakgrund
Minarelli AM6 skall turboladdas efter tidigare simuleringsstudie i GT-Power. Motorn nu inmonterad i BoostBusters motorprovcell Särimner. Mätning utförs på växellådans utgående axel där kedjedrevet nomalt sitter. Innan motorn konverteras skall sugmotorns funktion kartläggas och repetetiva prov kunna genomföras i bromsbänken.
Bromsbänken är en SF RacersPack avsedd för runt 1000hk så det är en liten utmaning i sig att få bra precision på en motor som förväntas ge mellan 15-50hk. Har dock lyckats bra med en 120cm3 flygmotor tidigare i samma effektområde. Bromsen har vissa justeringsmöjligheter och utväxlingen är också en justerbarhet.
AM6:an likt andra tvåtaktare som använder avstämda avgaspipor fördubblar vridmomentet inom ett varvtalsområde på 1000-1500rpm. I det segmentet är det svårt att bromsa med de flesta bromsbänkar och det har jag också.
Luften som motorn förbrukar sugs in genom en ”skorsten” utifrån, filtreras och mäts. Luftmängdmätaren är i största laget så precisionen är sannolikt lite bräcklig.
Bränslet mäts via en turbin och även den är lite i största laget. Jag använder en bensinpump och en sk Malpassiregulator för att lägga ut ett bränsletryck 10 kPa över laddtryck. När jag kör motorn utan turbo är laddtrycket detsamma som atmosfärstrycket. Ibland kan man få problem med flottören när man försöker få en pump att funka med en flottörförgasare avsedd för enbart fall från en bensintank men den Dellorto VHST26 som rekommenderas till Malossis kit fungerade direkt.
Kylningen sker med vanlig fläktassisterad kylare från vanlig moppe. Kylvätsketemperaturen ligger mellan 45-55 degC under proven.
Tändningen sköts med en rotortändning från MVT som även kan driva en bränslepump om vi går vidare till en demonstrator senare. Den verkar funka bra men dokumentationen är begränsad.
Motorn kickstartas med handen och det är ju bra att den startar lätt! Tyvärr har den sekundärkick så efter start blir det att gå igenom alla växlar med dragen koppling och sedan slira igång hela paketet.
Min gode vän Bengt Cyren har gjort en jättefin drevadapter mellan motor och broms. Inte så lätt eftersom drevet sitter mellan två låsringar och inte förspänns med mutter som på större japanska motorcyklar..
Lite om uppstarten
Efter en del experiment med bänkens inställning går det att köra mellan ca 8000rpm-13000rpm. Med de varvtal riggen går med är bromsens egen bromsderivata ganska flack och det ger begränsade möjligheter bromsa ut i det sk upptaget mellan 7000-8000rpm.
Jag mäter avgastemperatur med ett 3mm termoelement som är robust men långsamt. Värmeutbyte med väggarna ger alltid lägre temperatur än sann avgastemperatur. Jag brukar mäta 100mm från kolven och så även här. Positionen lurig eftersom färskgaspelaren är ute i pipan o vänder under spolfasen och kan påverka mätt temperatur. Avgastemperaturen är dock den bästa vägen att bestycka motorn.
Jag har ganska bra form på effektkurvan men jag ligger lägre än simuleringen. En del av förklaringen ligger i förluster över växellådan. Jag ligger på en toppeffekt på ca 9 kW och modellen ger 10 kW. Jag är rätt nöjd med det.
När jag simulerar har jag hittat avgaspipor som ger bättre resultat. En egen pipa ger ca 14kW. Det verkar också som man klarar sig med en mindre förgasare. Ner mot 19mm men då helst i kombination med en kortare förgasare. Dock svår att hitta…
Att simulera denna typ av motorer är bland det tuffaste som finns så innan den nya pipan och förgasare är provad vet man egentligen inte om den är så bra som modellen visar.
/Lennarth
För er som vill läsa mer om turboprojektet och BoostBusters:
Del 1 - Lennarth, BoostBusters och tvåtaktare...
Del 2 - BoostBusters, AM6 Malossi och lite om avgaspipor...
Del 3 - Minarelli AM6 - Malossi 50cc