TSR logo - Twostrokeriders logotype i röd färg
Artikel skriven: december 22, 2007

Beta rr50

Beta rr50

Beta rr50 börjar man se allt mer på vägarna, För bara ett litet tag sen så såg man inte många Beta alls. Nu däremot så blir den allt populärare, vilket jag tycker är bra för att dom är riktigt snygga även om de är helt original.

beta1_300
Bild: En helt original Beta rr50 -06 enduro.

Trim finns det gott om, Det sitter ju en am6 motor på de lite nyare modellerna så det är ju absolut inte svårt att hitta trim. Det går ju att sätta på en cylinder från till exempel en Rieju, Furia och Xps. Det Finns även mängder med olika trimrör, cylindrar, förgasare och andra trimartiklar till en am6 motor. Men det behövs absolut inte köpas något sånt till dom för att de ska gå bra, det räcker med att plugga ur den i röret. Det finns en guide om hur du gör det här på TSR:

https://www.twostrokerider.se/artiklar/226

Nu tycker väl alla den kan väl inte gå så bra med bara ett urpluggat rör, men det gör den faktiskt. Min Beta rr50 -04 supermotard går i cirka 85 med ett riktigt gött acc.

beta2_300
Bild: En Beta rr50 med am6 motor.

På de lite äldre modellerna av Beta rr50, så sitter det inte en am6:a i dem, för att då sitter det en så kallad ”KTM-Motor” på. Dessa har jag tyvärr inte någon erfarenhet av. Men de borde nog också gå trimma rättså rejält för att år 2003 så ändrades lagen inom mopedvärlden, och när den ändrades så fick inte Beta ha kvar sina ”KTM-Motorer” i sina mopeder för att lagen ansåg att de var för lätta att trimma.

Nu undrar säkert alla varför motorerna kallas ”KTM-Motor”?
Det gör de för att när beta inte fick ha kvar sina motorer i sina mopeder så tyckte de att istället för att ta den motorn de hade och göra den sämre så köpte de in sig i Minarelli så att de fick ha am6:or i sina mopeder istället. Då hade de ju ingen användning för sin ”KTM-Motor” så den sålde de till KTM. Därifrån kommer namnet ”KTM-Motorn”, därför ska man egentligen inte kalla dessa motorer för ”KTM-Motorer”, man ska egentligen kalla dem ”Beta-Motorer”.

beta3_300
Bild: En Beta rr50 med ”KTM-Motorn”.

Styling finns det inte riktigt lika gott om till moppen,
men det är klart att det finns mycket. Men tyvärr så finns det ju inte ens i närheten av så mycket styling som det finns till Derbi Senda. Detta tycker jag är lite synd, men ändå rättså bra för att då är det inte lika många som bara kör på ”köpestyling” utan att man får se lite mer seriösa byggen. Det är en sak som jag tycker är bra. Många brukar ju även höja sina mopeder för att få ett lite mer cross stuk på dom. Detta behöver man inte göra på en beta för att dom är redan så höga original. Detta gör att man redan har ett cross stuk på dem original.

beta4_300
Bild: En stylad beta rr50 med ”KTM-Motor”.

Fördelarna med att köpa en beta rr50 är att de är riktigt snygga original, dom har ett riktigt rått cross stuk. Bra motor i både de äldre mopederna med ”KTM-Motorn” och de lite nyare med minarelli AM6 motor, AM6 motorn är väldigt lätt att hitta delar till och båda motorerna går riktigt bra urpluggade. En annan sak som jag tycker är bra med den är att det är en ganska smal sadel på dem jämfört med till exempel Derbi så är betas sadlar nästan hälften så smala men ändå lika mjuka. Det tycker jag är riktigt skönt för att man får en skön körställning och kan köra långa sträckor utan att det är obekvämt.

Nackdelar finns det faktiskt inte så många, men om man ska säja någonting så är det väl att det är ganska svårt att hitta reservdelar till en ”KTM-Motor”. En annan sak som kanske inte är så bra med dem är att dom är ganska höga. Det tycker nog många är bra men om man är kort så kan det vara lite svårt.

Sammanfattningsvis så tycker jag att beta rr50 är en riktigt bra moped att köpa för att dom är både snygga och går bra. De lite nyare modellerna är det jätte lätt att hitta reservdelar till motorn. Jag tycker att fördelarna väger mycket mer än nackdelarna så köp en beta om du vill ha kvalité och prisvärda mopeder.

Specifikationer:

Frambroms: 240mm skiva
Bakbroms: 185mm skiva
Fram fjädring: 41mm hydral gaffel
Bak fjädring: Hydralisk monoshock-dämpare, slaglängd 245mm
Fälgar: Aluminium
Fram däck: 1.60/21
Bak däck: 1.85/18
Motor: 1 cylindrig 2 takt
Tändsystem: Elektroniskt
Kylning: Vattenkyld
Start: Kickstart
Växellåda: 6 växlad
Bränsle: Oljeblandad
Cylinder volym: 49,7cc
Bränsletank: 6 liter
Oljetank: 1.3 Liter
Pris: 28900kr

Det är specifikationer för en beta rr50 -06 enduro.

/Maximannen

ANNONS
ANNONS
Twostroke reklam
ANNONS
ANNONS
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram