TSR logo - Twostrokeriders logotype i röd färg
Artikel skriven: november 21, 2007

Vilken cylinder passar dig

Vilken cylinder passar sig bäst för vardagligt bruk

Ska du köpa en ny cylinder men vet inte vad som passar just för dina ändamål. Här kan du läsa om vilka som passar för vardagligt bruk.

När man ska välja en ny cylinder till sin moped är det en del man ska ta ställning till. Vad ska jag ha cylindern till? vill jag har bra acceleration eller vill jag ha bra toppfart?. Orginalcylindern är en väldigt bra cylinder för att gatuköra med men givetvis ledsnar man på att köra med den oftast. När man lessnar på orginalcylindern kan man köpa en 50cc Sport cylinder, dock är det inget jag rekommenderar.

Att jag inte rekommenderar en 50cc sport är för att den inte ger speciellt stor skillnad effektmässigt jämfört med en orginalcylinder så det är rätt onödigt att slösa pengarna på en sån. Ska man köra 50cc borde man köpa en värre men jag rekommenderar ändå en 70cc för en 50cc:are varvar mer och på så sätt slits komponenterna snabbare och det resulterar i att man måste byta ut delar oftare.

När vi kommer in på 70cc Sport så finns det mång att välja mellan och man står inför valet gjutjärn eller aluminium också. Gjutjrän är slittåligt och håller länge medans aluminium går bättre samt får bättre kylning.

När man kör 70cc sport går det bra att använda orginal förgasare samt det går även köra orginal på det mesta annat med men för mest effekt bör man byta avgasrör och förgasare, vill man kan man byta koppling,variator m.m. också.

I 70cc sport klassen rekommenderar jag bl.a Polini Sport för dess goa bottendrag och Malossi sport som är aningen snabbare är Polinin. Vill man kan man köra på Metrakit Handmade eller Top perfomence också. Vill man vara allra värst fungerar det bra med en Stage6 pro sport men den är riktigt vass och kräver att man vet vad man gör.

I midrace klassen som är den sista klass jag rekommenderar för vardagligt bruk så kan jag varmt rekommendera Polini Corsa som är en gjutgärns cylinder som går väldigt bra. Dock är dom andra midrace cylindrarna vassare men dom kräver mer underhållning och behöver vassare komponenter i motorn än corsan som går köra med 17.5 förgasare och ett "vanligt" effektrör typ Leovince ZX eller Yasuni Z.

Vill man vara värre så finns Manston replica och MHR replica och värstingcylindern inom midrace Stage 6 racing som är riktigt brutal och går i princip som Hypercyllarna. Innan man ger sig in på den bör man ha god erfarenhet och veta om att den behöver mycket underhållning.

Hoppas ni blev lite klokare att välja cylinder.

Robin A.K.A "ProTeam

ANNONS
ANNONS
Twostroke reklam
ANNONS
ANNONS
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram