I den här guiden så visar vi hur och varför man ska ha larm, att ha larm ger större chans att få behålla moppen och även så är fjärrstarten rätt så cool att ha och skryta med bland sina polare..

Dessa grejer använder jag
Det finns moppar som har fördragna snabbkontakter för in koppling av larm. Sedan finns det moppar utan fördragna kablar. I exempel 1 har moppen snabbkontakt för inkoppling men inte i exempel 2.
Exempel 1 - Baotian Classic med snabbkontakt

- Snabbkontakten för larmet sitter oftast under framkåpan

- Framkåpan bortplockad och - Snabbkontakten för larmet inringad med rött.

- Dra ur pluggen ur snabbkontakten och sätt dit kontakten från larmet (inringad med rött)
- Den svarta kabeln från larmet med ringkabelskon jordas i ramen (inringad med blått)
- Fäst larmet och sirenen med den dubbelhäftade tejpen
Klart!
Svårare är det inte om man har en moppe med snabbkontakt!
Exempel 2 - Peugeot Speedfight 2 utan snabbkontakt för larm

Nu måste jag koppla i medföljande kabelhärva i snabbkontakten på larmet och dra allt tråd för tråd

Svart kabel - Dras till minus på batteriet
Röd kabel - Dras till plus på batteriet
Grå kabel - Dras till svart/vit kabel på moppen (dödarknappen)
Rosa kabel - Dras till svart/vit kabel på moppen (dödarknappen)
Blå kabel - Dras till blå kabel på moppen (startreläet)
Gul/grön kabel - Dras till ljusblå kabel på moppen (högerblinkers)
Gul kabel - Dras till orange kabel på moppen (vänsterblinkers)
Orange kabel - Används ej
TIPS: Kommande bilder visar praktiskt hur du kopplar kablarna

Svart till minus på batteriet
Röd till plus på batteriet

Vi öppnar framkåpan på moppen och börjar koppla in kablarna. Nu måste du leta upp den svart/vita kabeln i tändningslåset (dödarknappen).
- Klipp av svart/vita kabeln och skarva ena änden med den grå kabeln från larmet
- Andra änden av den svart/vita kabeln skarvar du med den rosa kabeln
TIPS: Kolla nästa bild så fattar du vad jag menar.

Det var så trångt att fota men ovanstående bild visar hur kablarna skall sitta. Det spelar ingen roll vilken sida den rosa och grå kabeln sitter på den svart/vita kabeln. Denna koppling gör man för att man skall kunna fjärrstarta moppen och avaktivera dödarknappen

Leta upp kabeln till startreläet (kommer från startknappen). I Peugeoten är det den blå kabeln i kabelstammen vid tändningslåset.
- Som ni ser har jag satt en skarvkontakt från blåkabel från larmet till blåkabel i kabelstammen

Nu kopplar vi in blinkerslamporna
Gul/grön kabel - Dras till ljusblå kabel på moppen (högerblinkers)
Gul kabel - Dras till orange kabel på moppen (vänsterblinkers)
OBS! Gröna kablarna på blinkerslamporna går till jord och skall inte kopplas in på larmet
Film på hur de funkar
Skrivet av HasSse666