TSR logo - Twostrokeriders logotype i röd färg
Artikel skriven: oktober 18, 2011

Tryckfjäderns uppgift i en CVT

Tryckfjäderns uppgift i CVT:n

I tidigare artiklar om CVT´n har jag beskrivit variatorn och kopplingens funktion. I denna artikel tänkte jag förklara den sista pusselbiten i CVT´n - Tryckfjädern!


Naraku - Tryckfjäderkit 

Hur funkar det?
Att ha en rätt justerad variator handlar om att hålla motorn vid det varvtal där den ger mest effekt förklarade jag i en tidigare artikel.
Tumregeln var att lättare variatorvikter ökar motornsvarvtal och tyngre vikter sänker varvtalet, tyngre vikter skapar även en högre centrifugalkraft.

Tryckfjäderns uppgift
Tryckfjäderns uppgift är att se till att rätt tryck ges på det bakre drivpaketet så att drivremmen inte slirar.
Detta tryck måste balanseras med centrifugalkraften som det främre drivpaketet skapar.

För mycket tryck leder till att man tappar motoreffekt samt att drivrem och övriga delar slits ner snabbt.
En för stark tryckfjäder kan man likna vid att ha en för hårt spänd cykelkedja!
En kraftig tryckfjäder kommer att hålla kvar kopplingen i en för låg växel och du kommer inte att nå maximalt möjliga topphastighet
Detta kommer också att ge ett stort slitage på hela CVT´n
Du kan motverka den kraftigare fjädern genom att sätta tyngre vikter i variatorn så att den orkar trycka upp remmen på högsta växeln.
Men ju tyngre vikter och kraftigare tryckfjäder du har desto mer effektförluster får du.

En för mjuk tryckfjäder har negativ inverkan på gasresponsen!
Som exempel du ligger och kör i hög hastighet och bromsar ned till låg hastighet.
Sedan när du försöker accellera så händer det nästan ingenting!
Detta kan bero på att din tryckfjäder är för mjuk och inte orkar trycka ut kopplingen.
Vad som då händer är att du kör med för "hög växel".

Det är med andra ord en delikat uppgift att balansera din tryckfjäder en för mjuk fjäder gör att scootern upplevs "svampig" vid accelleration och en för hård ger effektförluster
Enda riktigt bra sättet är att prova dig fram till vilka fjädrar och variatorvikter som passar till just din setup. Att balansera sin CVT kommer jag till i en senare artikel.

Av: HasSse666


Klicka här för att komma till min Youtubekanal (börja gärna prenumerera)

ANNONS
ANNONS
ANNONS
ANNONS
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram