TSR logo - Twostrokeriders logotype i röd färg
Artikel skriven: september 7, 2007

Ställa in variatorkåpan

Hur du ställer in allt innanför variatorkåpan

Ofta när man har en trimmad moppe och ska till att byta variator till en trimvariator så är det viktigt att man ställer in allt och inte bara variatorn utan även koppling,fjädrar,vikter m.m

Koppling

Bild: Kopplingen

Sätt i en hårdare kopplingsfjädrar för bättre acceleration till effektrör och sport setup brukar malossis gula fjädrar och polinis blåa vara riktigt bra. En koppling brukar vara bra att byta till sport/midrace setup men funkar såklart även vid mindre trimning.

Variator:

Bild: Malossi variator

Sätt i lättare vikter, det är viktigt att det blir rätt så motorn inte övervarvar av att den har för lätta vikter, men lika viktigt är det att inte ha för tunga vikter då motorn inte orkar varva ur då och på så sätt mister man mycket effekt. Lättare vikter betyder inte bättre acc och tyngre vikter är inte lika med högre toppfart det är regel nummer ett.

Rem

Bild: variatorrem

Det finns en regel som säger att kör på din orginalrem så länge som möjligt. Den brukar vara det bästa framför allt till sport men även till midrace ska man försöka ha orginal.
Man vet att det är dags att byta till en trimrem om den orginala börjar gå av ofta. Att sätta i en för hård rem gör att motorn inte orkar driva den och på så sätt mister man mycket effekt.

Tryckfjäder

Bild: Tryckfjäder

Tryckfjädern är en sak som kan vara klurig att veta när man ska byta. Känner man att motorn börjar tappa varv vid en hastighet av ca: 70 vet man att det är dags att byta tryckfjäder.
Ännu en sak som kan tyda på ett byte är om mopeden varvar ut alldeles för fort även fast du har rätt vikter och vet att dina drev räcker till en högre fart.

kopplingsfjädrar

Det är även olika från motor till motor, Aerox till exempel kan behöva ett tryckfjäder byte redan för effektrörs setup medans en stalker klarar sig på orginal ända tills midrace.

vikter

vikterna är det viktigt att byta vid trimning. ofta är orginalvikterna tunga och man behöver sätta i lättare vikter t.ex. när man stryper av sin moped. man ser att vikterna börjar bli utslitna genom att dom blir fyrkantiga.
det kan skilja mycket i orginaltyngd på vikter så kolla upp med din återföräsljare vad som är orginal i din moped.
Det sägs att mellan 1-2 gram är rimligt att gå ner när man stryper av sin moped. med tiden lär man sig även att känna om motorn övervarvar eller behöver lättare.

Drev

Bild: Stage6 drev

dreven sitter bakom koppling bakom en slutväxelkåpa.
Mopeder så som peugeot och honda är väldigt lågt drevade för att ha bra acceleration medans yamaha och piaggio/gilera ofta har en högre drevning för att kunna gå fortare. yamaha och piaggio/gileras orginal drev sägs räcka upp til ca: 110km/h medans honda och peugeot räcker till ca: 75-80km/h. Att byta drev är inte det billigaste eller lättaste och accelerationen försämras så fundera ordentligt innan du bestämmer dig.

/ Robin A.K.A "ProTeam"  för TSR

ANNONS
ANNONS
Twostroke reklam
ANNONS
ANNONS
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram