TSR logo - Twostrokeriders logotype i röd färg
Artikel skriven: september 27, 2007

Smådetaljer som är oerhört viktiga vid trimning

Smådetaljer som är oerhört viktiga vid trimning

När man trimmar tänker man oftast på cylindrar, avgasrör och förgasare m.m men det man glömmer är att det finns små saker som är väldigt viktiga.
dom kan du läsa om här.

Trmning blir allt vanligare och folk köper cylindrar, avgasrör, variatorer, kopplingar m.m men det man inte tänker på är att det finns mer som är väldigt viktigt att byta.

Nållager
Nållagret sitter längst ut på vevev och är ett lager som håller fast i kolvbulten. När man sätter på en trimcylinder är det väldigt bra om man byter till ett trimlager. Det orginala lagret kan vara slitet eller det kanske inte orkar med en vassare cylinder. Hur somhelst är det dumt att chansa så köp ett nytt.

Pris: ca: 100-200kr


Tändstift

Tändstift är en sån sak som är lite klurig och veta när man behöver byta vid trimning men det lär man sig känna. En motor kan vid trimning behöva ett kallare stift dvs. ett stift med högre siffra t.ex b9 istället för b8 som är vanligt.

Pris ca: 35-40kr

Reeds
Vid triming och framför allt till 70cc så kan det vara en bra idé att sätta i carbon reedblad. För det första är dom inte lika skadliga som dom som sitter i orginal ifall dom skulle gå sönder och sen släpper dom på mer bränsle vilket är bra vid trimning.

Pris: ca: 100kr


Kopplingsfjädrar

Många väljer t.ex när dom köper 70cc att låta allt innaför variatorn vara orginal. Visst det funkar men ska ni göra så rekommenderar jag iallafall att ni byter kopplingsfjädrar. Fjädrarna gör så motorn kan varva upp mer innan den greppar och drar iväg vilket resulterar i bättre acceleration.

Robin A.K.A "ProTeam" /TSR

ANNONS
ANNONS
Twostroke reklam
ANNONS
ANNONS
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram