TSR logo - Twostrokeriders logotype i röd färg
Artikel skriven: januari 6, 2008

Scooter drevning !

Scooter drevning !


Varför ska man byta drev på sin scooter ?

Joo om du trimmar hårt, Vill du kunna varva upp till nästa växel, Precis som en extra växel på en bil.
Genom att byta ut dina orginal drev, Till ett par högre drev får du ut allt av din setup..
Där du får ut den ordentliga effekten, toppfarten och även accelerationen om du får den rätt inställd.

När du byter drev köper man ett premiär drev och sekundär drev, Som är avstämt för varandra.
Då drev är som ett kugghjul, som ska kunna rulla på varandra så lätt och effektivt som möjligt.
När veven sätts i rörelse, Jobbar dreven i högt tempo och gör ett motstånd och ger kraften till motorn.
Utan drevet hade inte moppen drivit framåt. Och veven hade snurrat i ett för högt och slappt tempo.

Det går inte att jämföra scooter drevning på samma sätt som på en crossmoped. Då drevets uppgift dära är att driva kedjan. Utan hära mera för driva veven, som i sin tur driver kopplingen, som får varv på variatorn och drivremen.

drev_1_500
 

Visst fungerar dina orginal drev bra, Men om du vill få ut det sista av din setup.
Bör du byta drev, vissa orginal drev är bättre än andra.
Tex så är Minarelli´s och Gilera/Piaggio motorerna utrustade med väldigt bra orginal drev.
Speciellt om du jämför dom med Peugeot, Som tyvärr har aldeles för dåliga orginal drev för få ut något av din setup. Och vom du vill nå över 100 km/h sträcket på din Peugoet är det ett måste att byta.

När ska man byta drev !

För att kuna byta drev behöver du minst ha gått upp i Sportklassen.
Och det menar alltså inte bara trimvariator+ effektrör, Utan sportklass är när du byter upp dig i cylinder först och främst. Du måste ha en starkare cylinder som orkar driva dreven.

En orignal cylinder hade aldrigt orkat driva trim dreven fullt ut. Och bara gjort moppen hade gått sämre.
Min åsikt är att du bör ha minst en cylinder på 8-10 HK.
Dvs : Minst en sport cylinder som Polini 70cc Malossi m.m

Det finns vad jag vet inte så många drev tillverkare, men dom 4 största och pålitligaste är : Polini och Stage 6, Malossi och Top Racing.

Dreven kommer i finns i flera olika (RF = Reduktions faktor) utväxlingar på dessa drev.
Och det är detta som kan blir lite krångligt ta reda på rätt.

drev_2_500
 

Ett smart sätt är genom använda sig av denna formel.

(Stora primärdrevets kuggar / lilla primärdrevets kuggar) * (Stora sekundärdrevets kuggar / lilla sekundärdrevets kuggar) = RF

Med denna kan du räkna ut vilket RF dina drev ger, och kolla vilket RF du får om du byter något av dreven.

OBS: Guide på montering av nya drev, steg för steg kommer i veckan.

Hoppas ni lärde er något // Twostrokerider Redaktionen.

Av : Alex

ANNONS
ANNONS
Twostroke reklam
ANNONS
ANNONS
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram