För många människor allt från storstadens myller till stugan som ligger där vägen tar slut så är mc-stunt ett tämligen känt begrepp. Även moppe-stunt klingar bekant och intresset och vetskapen har börjat sprida sig mer och mer. Intresset sprider sig på olika håll och kanter i landet bland både allmänheten med någorlunda intresse för motor, men framför allt bland kidsen som befinner sig i rätt ålder. Josef är en av de som riktigt väl känner till vad det handlar om, men det ballaste är nog faktiskt att många riktigt väl känner till Josef.
Josef Götherskjöld är född och uppvuxen i Göteborg och bor i stadsdelen Majorna. Han bor hemma och får maten serverad och kläderna tvättade. Underbar lyx som man önskar kunde fortgå resten av livet. Självklart finns ju skolan som han får greja på egen hand, men bortsett från det så är det bara stunt och lek i Josefs värld. En värld där det faktiskt trots allt gäller att ligga i om man vill vara med i matchen och synas.
Han är 17år och har kört moppe sedan han hade åldern inne. Det började 2006 när han köpte sin första moppe, en Husqvarna Ch-Racing som också är den han stuntar på idag. Han kände ganska snart att han tröttnade på det vanliga åkandet och ville göra någonting annorlunda.
-. Jag bestämde mig för att lära mig köra på ett sätt som ingen av polarna kunde. Där föddes mitt intresse för stunt. Själv hade jag sett killar på scooter göra grymma saker. Killar som Andreas Gustafsson och Aerox-Jonne var mina förebilder, berättar Josef.
Josef bestämde sig tidigt för att han minsann skulle komma upp till deras nivå och det på sin Ch-Racing. En hoj som haft mer betydelse för honom än vad han kunnat ana den dagen han köpte den.
Den absolut vanligaste moppen som det stuntas med i Sverige är scooter-modellerna som har variatorväxel, är mindre och har handbakbroms vilket underlättar mycket vid stunt. Valet av hoj gör Josef till en kille som faktiskt sticker ut ur mängden när han stuntar på sin Husqvarna.
Han träffade ganska snart efter moppeköpet Göteborgs största stunt-team, Gbgx3m, och har sedan dess haft en väldigt brant stigande utvecklingskurva och fått mycket uppmärksamhet tackvare sina filmer som han spridit via internet och inte minst efter att han var med på mc-mässan i Göteborg. Han har även under senare tid fått sina riktiga sponsorer, någonting som är väldigt viktigt eller en stor hjälpande hand inom stunt då det annars kan bli slitsamt både för reservdelskontot, men även på klädkontot… Som tur är så har han fått klädspons från det, i Sverige nyinkomna extrem-klädmärket, SRH (Support Radical Habits) som kommer från USA och som räddar honom från att köra naken. Han har även spons från Malmskölds Grafiska som hjälper honom med hemsida och marknadsföring. Josef är en kille som gör allt för att ligga på topp och han letar hela tiden nya samarbetspartners som kan hjälpa honom ytterligare.
På tal om att släppa film så har Josef ett mål för i år är att med Sveriges stunt-elit göra Nordens coolaste stunt-film. Ett mål som inte är overkligt med tanke på den kalibern som många av stuntarna har i Sverige idag. Vidare så vill han givetvis nå upp till professionell nivå inom stunt och få köra så många shower det bara går, men vill även poängtera att han även vill vara med om det nästan viktigaste inom sporten; att utveckla sporten.
Utan att han kanske tänker på det så är han redan med i utvecklingen av sporten genom sina modifieringar av hojen han kör. Många modifieringar är i funktionen lika, men vägarna för att komma på olika lösningar är olika. Josef hade ett bra utgångsobjekt på vilken han vågade vara lite tuffare.
- Jag glider omkring på en supermotard-moped från italienska Husqvarna. Fullständiga namnet på hojen är ”Husqvarna Ch-racing Wsm50”. Fick den för ett bra pris och den var ganska välanvänd redan när jag köpte den. Så jag var absolut inte pedant över utseendet, utan jag gjorde allt för att testa gränserna på vad man kunde göra på den.
En bra grund underlättar allt i denna värld, men hur bra det än är så är inget perfekt. Precis som med de dyraste hockeyskridskorna i sportaffären så måste de svettas in för att passa. Lika är det med en hoj som ska användas för stunt. Nu menar jag inte att man ska släpa in moppen i bastun och svetta den till att passa. Ja, som man gjorde med hockygrillerna förr. Nä, det är andra mer handfasta ingrepp som behöver göras för att få den att passa ändamålet.
- En moped som min går extremt dåligt i originalutförande och för att jag ska tycka det är kul behövs verkligen tuning! Cylinderkit från Metrakit på 70 kubik sitter på och en pro race-koppling från samma tillverkare. Har även bytt avgasrör ett antal gånger. Jag är alltid sugen på att testa nya saker. Just nu sitter avgasröret Metrakit Thrower på. Förgasaren är original på 16.5 mm och bak sitter ett stort 56 drev för att få den där extra kraften när man kör riktigt långsamt på bakhjulet!
Moppen som Josef kör är i grunden väldigt välkonstruerad moppe. Trots sina 50cc som den har original så är den så är den nästan som en cross i sin robusthet. Trots att den i många avseenden är bra så var det just det där med att inget är perfekt från början.
Elsystemet till exempel. Det har fått sig en redig genomgång.
Lampknappar, instrumentering och reglage har han flyttat till andra ställen på hojen. Just för att de inte ska vara i vägen när han klänger omkring på hojen, men även för att de även varit i vägen för stuntdelar som han monterat på.
Bortsett från trimmet i motorn så finns det andra saker att göra. Exempelvis så har han fått plugga igen dräneringssystemet på moppen för annars så läcker olja ut när han kör på bakhjulet. Va?! Märkligt, har de inte förberett hojen för bakhjulsåkning? Är inte det bland det första man tänker på när man grenslar hojen, hehe?
En annan detalj som är en standard på en stuntkitat hoj är att montera på och modifiera så att man kan ha en handbakbroms. På en scooter så sitter det redan en sådan på från början, men inte på den här modellen. Så det var en uppgift som var tvungen att lösas.
- Självklart sitter handbromsen på plats. Själva bromsystemet kommer helt från en Yamaha Aerox skotermoped. Jag har två broms-ok som sitter fast i varandra. Det har jag löst enkelt genom att bulta ihop båda oken med två stålplattor i mellan. På samma sida som bromsoken har jag även fäst en peg i bakhjulsaxeln för att kunna göra grymma Ralph Louie- cirklar!
Vidare så har ju även denna, precis som de fullvuxna stunthojarna, en wheelibar eller 12platta som det även kallas. Den sitter fastbulltad i bakramen. Bakramen i sig har även förstärkts för att förhindra att den flexar upp och ner när den belastas. Själva plattan har Josef byggt själv medan, den välkände stuntaren på stor hoj, Niklas Ek har hjälpt honom med förstärkning av bakramen vilket han är mycket tacksam för.
Josef har stuntat i snart två år han säger själv att det ska bli kul att se hur han kommer att utvecklas då han märkt att det är under det andra året de flesta stuntare tar sina största kliv rent tekniskt. Att han själv har bra teknik går inte att missa när man ser honom och som med alla som stuntare så har även han ett favorit trick.
- Kombocirklar helt klart! Finns inget härligare än att få studsa omkring på moppen som en dåre medan man snurrar runt, runt tills man blir alldeles yr i skallen, säger Josef och skrattar.
Det går inte att ta miste att han gillar kombocirklarna. De som sett honom live kan nog intyga att det finns ett leende som lyser igenom hjälmen emellanåt. Den som inspirerat Josef just vad gäller circlewheelies är Fransmannen Jorian som är mest känd som Jojo på nätet. En kille från södra frankrike född -87 som nu kör CBR600, men precis som Josef, har stuntat på supermotardmoppe. Även jänkaren, Ryan Moore alias ”Supermoto Stunt Man” är också en stark förebild för Josef.
Då en stuntare hela tiden tänjer gränserna för vad man klarar av, just för att kunna utvecklas, så ligger en vurpa inte långt bort även om inte alla står på näsan. Även Josef har sopat i backen även fast han inte har skadat sig överdrivet mycket.
– Den vurpa jag kommer ihåg mest var den första stunt-vurpan jag gjorde. Jag bestämde mig bara för att jag var bara tvungen att lära mig stegra. Upp på moppen hoppade jag iklädd bara t-shirt och shorts. Stegrade någon meter, sedan drog jag i backen och skrapade händer och knän. Men det stoppa inte mig, jag hoppade på igen och vurpade igen….Det handlar mest om skrapsår och blåmärken när man vurpar på moppe. Uttrycket ”go hard or go home” har aldrig passat bättre. Skam den som ger sig.
Utvecklingen för Josef går framåt och självklart har han visioner för hur hans liv kan se ut om femår. Han siktar på att få bra sponsorkontrakt där en hoj ingår står högst på listan, men även att få andra sponsorer som kan hjälpa honom med saker runt omkring så som resor till exempel.
- Jag hoppas att jag kör och tävlar nere bland mina förebilder i Europa. Mitt mål är att tävla i världsmästerskapet i mc-stunting, säger Josef.
Att Josef kommer att ha kaliber nog att tävla i stunt-VM är det inget snack om och jag har svårt att tro att han inte skulle få sponsring på hoj. Om bara hojdistributörerna i Sverige öppnar ögonen och ser vilken rullande reklampelare han är så är den första hojsponsorn en klar vinnare. Josef syns vilket alla som var på mc-mässan i Göteborg vet. Att han fick köra på mc-mässan var hans största merit och roligaste upplevelse där det var mycket folk, brudar och att han fick köra tillsammans med Andreas Gustafsson och Matti Tepsa och Niklas Ek.
Josef kommer at synas mer det är vi säkra på och vi ser fram emot att se honom på riktigt. Vill du se mer av honom så finns det filmer på nätet som visar hans skils. Vill du se honom live, då kan vi rekommendera en resa till Göteborg där han setts i Frihamnen, snurrandes på bakhjulet, tunt runt runt runt runt…tills han blir alldeles yr i skallen.
Josef vill tacka: www.srh.se, Niklas Ek, Malmskölds Grafiska
www.Josefx3m.com
Text: Bomber Magazine
Foto: Mikael Markai, Niklas Ek, Josef