Många undrar vad orginalveven håller för måste man verkligen byte den vid 70cc eller klarar den mycket mer? här finner du svaren.
![]() |
Ofta händer det att folk undrar vad deras orginalvev håller för och det är väldigt olika beroende på mopedmodell men i den här guiden ska vi försöka gå igenom dom vanligaste mopederna och försöka förklara så bra som möjligt.
Orginalveven på Yamahas scootrar är det mycket snack om att dom inte håller så jättebra och det stämmer faktiskt bra.
Har man en yamaha scooter så kan det vara lämpligt att byta vev till 70cc sport redan dock ska man veta att om man har en ganska ny moped som inte gått så långt så brukar det inte vara någon fara men tvivlar man på att den håller så ta inte och chansa utan köp en ny vev, dom är inte så dyra och ofta har man en kompis som kan hjälpa till att byta.
![]() |
När det gäller äldre crossmoppar så brukar deras vevar hålla både länge och för trimning. Speciellt Honda Mt5 har en väldigt stark vev och även dom nyare crossmopparna håller vevarna rätt bra på.
Dom vevar som klarar trimning riktigt bra är gileras och piaggios vevar som är riktigt starka och klarar midrace även vid miltal uppåt 1000 mil om man skött om mopeden(Testat med Polini Corsa).
slutligen så kan man säga det som att 70cc sport ska inte vara något problem om veven är i bra kondition. Men t.ex piaggio och gilera tål oftast även midrace.
![]() |
Man kan känna på veven den ska inte glappa mycket alls då börjar det vara dags att byta.
Man ska även veta att det kan räcka med att byta lager men har man ändå isär motorn bör man lika gärna byta vev så man är helt säker.
Hoppas ni blev lite klokare.
Robin A.K.A "ProTeam"