TSR logo - Twostrokeriders logotype i röd färg
Artikel skriven: september 9, 2007

Lär dig seva din Fiddy motorcykel !

Lär dig serva din fiddy rätt !

Att serva en Fiddy kan skilja säg väldigt mycket från en moped.
Att äga en fiddy krävs "lite" mera underhåll. Detta beror mäst på att när du äger en fiddy åker du inte bara längs asfelterade vägar. Utan är ute och åker som en idiot i sand lera och skog och hoppar och har dig. För att din 4-takts motor ska må så bra som möjligt behöver du fixa lite saker efter varje gång du åkt. Och behöver göra vissa saker lite då och då. Vi på twostrokerider.se kommer nu med en serving guide du kan följa. För att få din älskade 4-takts leksam må så bra som möjligt.

1. Luffiltret.

Börjar med det många inte vet om. Efter du vart ute åkt rejält i sand lera och skog.
Samlas massa skit i ditt luftfilter. Detta kan skada din motor. Så efter varje gång du vart ute och åkt rejält, Behövs det att du tvättar det och fettar ner detta. Inte bara mår din fiddy bättre ut av detta utan den går bättre också.
Hur gör jag detta : Börja med att montera av luftfiltret. Luftfiltret burkar sitta med en slangklämma som du skruvar upp. Sen tar du bort ytterskyddet runt filtret. Detta behövs inte tvättas detta är lite grovare som skyddar filtret mot skit. Efter det så tvättar du det i varmt vatten och använder dig av såpa eller liknande.
Efter du tvättat det, Så låter du det torka. När det är någolunda torrt. Så tar du fram din Filter spray.
Detta är en spray för filter som fettar ner det igen. Så det inte andas för mycket.

Hur ofta ska jag göra detta ? : Detta ska du göra efter varje gång du åkt rejält, I klimat som sand lera och skog.

Bild : 1. Montera av filtret från slangklämman.Bild :2. Ta bort ytterskyddet innan tvättning.Bild :3. Tvätta filtret med varmt vatten och såpa.Bild: 4 Efter filtret torkat så sprayar du ner det med filter spray !

2. Motoroljan

Detta är väldigt viktigt att göra på din Fiddy. Efter varje gång du kört en längre hård runda. Eller var annan 1h körning. Ska du byta motorolja. Motoroljan du ska ha är 100% syntetisk (helsyntetisk) 4-takts olja.
Köp dig en lite dyrare bätttre olja så kommer din fiddy må bättre och hålla längre.
Olja kan du köpa hos närmaste MC-Shop eller återförsäljare.

Hur gör jag detta : Börja med att skruva upp oljestickan.Torka av den med en trasa eller papper, Sen dopapr du den igen och kollar hur mycket den visar på stickan. Häll sedan i ny fräsch olja till anmräkningen på stickan. Det brukar vara den rutinga lille delen på 3cm längt ut på stickan.

Hur ofta ska jag göra detta : Efter en rejäl och lång runda, Eller var annan 1h körning.

Bild: Skruva upp oljestickanBild: Torka av stickan, Doppa den igen kolla hur mycket som behövs. Häll i fräch ny olja.

 
3. Tvättning.

Efter du åkt mycket med din Fiddy i skog sand och lera. Blir den väldigt lätt skitig.
För att spara år på Fiddyn, Tipsar vi om att tvätta den efter varje gång du kört ordentligt.
Detta för att motorn sitter inte så skyddad, Och skit fastnar lätt på den som kan skada.
+ att det är mycket roligare att äga en snygg ren Fiddy.

Hur gör jag detta : Räcker med du tar en svamp med lite bil schampo eller såpa. Och skruva lite ta gärna lite avfettning om det behövs med. Låt det stå ett tag sen tar du vatten slangen och tvättar av den.
Tänk på att låta motorn kallna lite innan du tvättar av den.

Hur ofta ska jag göra detta: Detta märker du själv när det behövs. För mig brukar det bli efter varje tur.
Är den lerig sandig och motorn är speciellt skitig. Ta fram svampen och slangen.

Bild: Tvätta den  med såpa/bil schampo när den är skitig och spola av den.

4. Kedjan

En till väldigt viktig sak. Se till att smörja kedjan efter du åkt i sand och lera.
Leran och sanden fastnar lätt på kedjan som går runt i en bra fart. Detta sliter väldigt mycket på kedjan.
För att spara liv i kedjan, Bör man smörja kedjan. Köp dig en Kedjeolja finns även som spray. Brukar vara ett bra munstycke på flaskan som man bara kan dra längs hela kedjan, Sen går du några meter med finddyn så kedjan rullar så oljan sprider sig. Kontrollera även kedjesläpparen så den inte slitits för mycket. För den måste göra sitt jobb för att kedjan ska löpa fint.

Hur gör jag detta: Väldigt simpelt, Bara dra oljan längs hela kedjan, Gå några meter med Fiddyn så kedjan rullar.

Hur ofta ska jag göra detta : Detta bör du göra varje gång efter du åkt i sand och lera mycket.
Annars om du bara mest åkt på vägar borde du göra det var 4e gång du vart ute åkt. Du märker själv när deb behövs smörjas. Känn på kedjan då och då.

Bild: Smörj kedjan, Och kontrollera kedjesläpparen.

5. Ramen

Efter du vart ett flertal gånger ute åkt som en idiot runt i skogen, Och hopapt och haft roligt.
Bör du kolla ramen så svingen eller ramhållningen inte fått någon smäll.
Skulle inte vara så kul om det kommit en spricka någonstans. Sen kommer du och hoppar i ett hopp och landar, Jaa du fattar resten...
Detta kan Hända väldigt enkelt och hänt mig. Om det nu skulle ha kommit en spricka. Ta fiddyn eller ramen till en med svets som kan svetsa om och förstärka delen.

Hur gör jag detta: Hmm, detta säger väll sig själv. Kolla lite snabbt över hela ramen efter du vart ute och hoppat.

Hur ofta ska jag göra detta: Samma sak, Kolla igenom ramen efter du vart ute hoppat mycket.

Bild : Kontrollera ramen då och då.
Speciellt efter du kännt själv du kört hårt med din fiddy.

6. Dämpningen

Dämpngen är kanske det viktigaste delen på Fiddyn. Man måste lita på sin dämpning när man är ute kör i 90 blås som en tok i skogen och hoppar på en sån här liten sak. Kontrollera då och då hur dämpningen mår. Skutta ha dig lite. Ställ om dämpningen efter behov vad du ska göra.
har du byggt dig ett fett hopp och ska hoppa med polarna ta fram "klon" och ställ om dämpningen som du vill ha den. Detta kan rädda din rams liv efter hoppet.

Hur gör jag detta: Kontrollera genom att syna den om den inte blivit sned eller tryckt ihop och fastnat i läge. Ställ dig med fotpinnarna och hoppa lite. Ställ om den efter behov med en förspänningsnyckel.
Finns som en ratt på dämåpningen som man drar med hjälp av förspänningsnyckeln i rätt läge man vill ha den i.

Hur ofta ska jag göra detta: Kolla den då och då då du vet själv du jört hårt med Fiddyn och dämpnigen.
Ställ om den alltid innan du ska hoppa rejält.

Bild : Kontrollera din dämpning då och då, Och ställ in den. På bilden Alexanders FastAce dämpare.Bild : Ställ in dämpningen med förspänningsnyckeln.

7. Däck och fälgar

Efter du kört hårt med din lille Fiddy, Kan fälgar och däck lätt ta stryk.
Så syna som noga efter du kännt själv att du kört hårt med Fiddyn.
Ekrarna kan lätt hoppa eller spåra ut sig. Om du fortsätter åka med detta så får du ett par snea fälgar.
Och däcken hoppar ur läge och punkar slangen. Detta händer väldigt lätt.
Så kolla detta.

Hur gör jag detta : Kontrollera fälgarna så dom inte fått en smäll av stenar, Och kolla ekrarna väldigt noga så dom inte gått av blivit snea eller hoppat ut. Har dom det ta en ekernyckel och dra åt dom.
Men inte för hårt då spänner du om fälgbandet så det inte blir lika runt. Har ekrarna gått av köp nya och ersätt dom med. Ekrar brukar ligga på en 60:-

Hur ofta ska jag göra detta: Gör detta lite lite då och då efter du vart ute åkt med din fiddy.
Kontrollera det extra noggrant om du vart ute kört hårt med den och speciellt hoppat.

Bild: Kontrollera däck/fälgar och ekrarna.Bild : Spänn åt ekrarna med en så kallad ekernyckel.

8. Tändstift

Här är inget du behöver göra ofta. Men byt gärna ut ditt tändstift nåra gånger per säsong för bättre prestanda och åkning. Och så blir din fiddy mera lättstartad. Nu minns jag inte tyvärr vad det är för stift.
Men jag hittade mitt hos en återförsäljare och även hos OKQ8.
Min modell hade ett  NGK Stift. Ta ur stiftet tvätta det då och då med stårborste. Ett gammalt knep är för kontrollera stiftet är att man ska få in tumnageln mellen slutgängan och pinen som går under stiftet.

Hur gör jag detta: Ta bort tändhatten ta en tändstiftavdragare eller sätt på tändstift hylsnyckeln på hylsan.
Dra av det och skruva i nya stiftet för hand. Sen drar du åt det sista med verktyget. Du behöver inte dra åt det för hårt då pajjar du bara gängorna.

Hur ofta ska jag göra detta: Byt stiftet några gånger per säsong för bättre prestanda och för göra din Fiddy mera lättstartad. Trimmar du och har dig kan du behöva byta till Kallare/Varmare stift.


Behöver du reservdelar,styling eller trimartiklar ? Då tipsar vi på redaktionen om 24moto.
Har en affär i Stockholm på söder. Och även nät butik på www.24moto.se



Lycka till med servingen på era Fiddys önskar vi på  Twostrokerider Redaktionen.

AV: Alexander

ANNONS
ANNONS
Twostroke reklam
ANNONS
ANNONS
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram