TSR logo - Twostrokeriders logotype i röd färg
Artikel skriven: oktober 31, 2008

Hur man räknar ut hur många hk moppen får med turbo

Hur man räknar ut hur många hk moppen får med turbo

Att turboladda en 2t eller en 4t moped kanske inte är det lättaste men om du funderar på att göra det och du vill veta ungefär hur många hästkrafter du kommer få ut så är det här guiden för dig! Den fungerar så klart på alla sorters motorer, bilar, skotrar, motorcyklar m.m

100_3867_400

Det är många som pratar om hur mycket dom hade skruvat upp laddtrycket utan att motorn sprägdes eller vad lågt dom hade laddtrycket och ändå fick ut en skit mycket hästkrafter. Men teoretiskt sätt kan man räkna ut en trolig effekt bara man vet hur många hk motorn har orginal och vilket laddtryck man tänker köra på.

Vi utsätts alltid av ett visst lufttryck, i Sverige utsätts vi för ungefär 1 kilogram per kvadratcentimeter och det är inprincip nästan lika mycket som 1 bar. Så från och med nu så pratar vi bar och inget annat.
När man ska räkna ut den ungefärliga slut effekten så måste man först lägga ihop det atmosfäriska trycket (alltså 1 bar) och motorns tryck (motorns tryck är alltså 0 innan man har moterat turbo) då får man siffran 1,   1+0=1.

turbo_500

Och nu ska vi räkna ut hur mycket hästkrafter din moppe får med turbon moterad, vi säger att moppemotorn är bänkad till 10hk orginal bara för att göra det lätt för oss.
Vi börjar med att sätta upp laddtrycket till 0,5bar. Då gör man så här för att få ut hk antalet: 1+0,5=1,5 i totaltryck. Nu har alltså motorn möjlighet att ge 50% mer hästkrafter alltså 15hk.
Om vi ställer upp laddtrycket till 0,7 så blir det alltså 1+0,7=1,7 i totaltryck och då har motorn chans att ge 70% mer effekt än orginal villket är 17hk.
Och om vi tillsist ställer upp laddtrycket till 1bar så får motorn alltså 2bar i totaltryck och det är 200% dvs. 20hk eller dubbelt så många hästar som orginal.

big_turbo_479_01

Nu så behöver ju inte det här stämma för din moppe motor men om du har dimensionerat allt rätt och flödena i turbon fungerar rätt så ska du kunna räkna ut effekten på det här sättet. Men du kan ju även få högre effekt än vad den mattematiska formeln säger.

Har ni läst om nån bil eller skoter i Amerika med turbo? Då lär ni nog ha sett att dom skriver PSI istället för bar. För att hjälpa er hur man räknar ut vad dom har för laddtryck i bar så kan jag säga att 1 bar = 14,5PSI och 1 PSI = 0,069 Bar. Så det är bara att ta fram miniräknarn och börja räkna.

Det här var den första guiden vi sett från Pontus, vad tyckte ni? Ska han ta sig tid och göra fler guider?

/Pontus_J

ANNONS
ANNONS
Twostroke reklam
ANNONS
ANNONS
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram