När du trimmar mopeden så är det ett måste att byta till ett större munstycke för annars kommer det inte dröja länge tills cylindern värmenyper eller t.o.m. skär. Här kan du läsa om hur du vet om du har för stort eller för litet munstycke och även lite kortfattat om hur du byter munstycket.
Det du behöver för att byta munstycke:
-skruvmejsel
Det absolut enklaste sättet att ta reda på om din moped får för lite eller för mycket bensin är att kolla tändstiftet.
Svart = För mycket bensin.
Vitt = För lite bensin
Gyllen brunt = Perfekt blandning
Om mopeden får för lite bensin så skadar det motorn och cylindern kommer förmodligen också värmenypa då eller t.o.m. skära, så var noga med att inte ha ett för litet munstycke och hellre ett lite för stort i så fall, men du ska självklart inte ha överdrivet stort heller för det är inte heller bra för motorn.
Hur du byter munstycket
1. På Derbi så behöver du inte ta loss eller vinkla förgasaren utan det går att byta ändå, men på en del modeller så kan du behöva vinka förgasaren lite. I vissa fall kan du även vara tvungen att plocka bort hela förgasaren.
2. Först så skruvar du loss flottörsskålen och den sitter längst ner på förgasaren och ser också ut som en skål. Brukar sitta med två stycken skruvar.
3. När du tagit bort den så ska du se munstycket, det brukar finnas mer än ett munstycke men det du ska byta sitter i mitten och det är huvud munstycket.
4. Sen skruvar du bara bort det och skruvar dit det nya munstycket.
5. Nu monterar du tillbaka flottörsskålen och ser till att packningen sitter rätt för annars kommer det att läcka bensin.
Nu så tar du och kör en runda och sen kollar du på tändstiftet för att veta om du ska byta till ett mindre eller större munstycke eller ha kvar det som redan är på. (Man kan inte alltid lita på tändstiftets färg! Om mopeden t.ex. får för mycket olja så kan det också bero på det att tändstiftet är svart)
Men om den nästan får den rätta blandningen så kan du skruva ut/in på luftskruven istället för att byta munstycke igen. Men detta är när det bara handlar om 2 storlekar ungefär. Detta är mer som en finns justering.
(Den blåa=Luftskruven & Den röda=Tomgångsskruven.)
När du byter munstycke så ska du vara försiktig så att det inte kommer in skit eller liknande i förgasaren för då kommer mopeden bete sig konstigt och det är heller inte bra för motorn.
En sak som jag la märke till första gången jag byte munstycke var att flottörsskålen var halvfull med bensin och det kommer era också vara förmodligen, men det är inget att oroa sig för, det är helt normalt. Var även ganska försiktig när du plockar bort den för annars kommer det spillas bensin över hela motorn, men det är självklart inte så farligt.
Det är ingen ide att fråga vilken storlek du ska ha på munstycket, för det kan ingen veta utan det ända dem kan svara är t.ex. ”runt 80-90” och då får du köpa en munstycke sats och prova dig fram (finns att köpa på twostoke.se).
Som ni kanske redan förstått så lämpar sig denna guide lite mer åt dem som är lite mer nybörjare med detta och som dem flesta sett så kommer det upp en hel del frågor om just detta. Så en sån här guide kan ju inte skada.
//DerbiSM