Har din gamla cylinder gjort sitt? Eller är det dags få lite extra HK med ny trimcylinder. Det kan vara svårt för en oerfaren människa att montera ny cylinder. Men twostrokerider.se hjälper dig igenom hela monteringen med denna guide.
Du behöver:
*Hylsa +Hylsnyckel 10
*Nya cylindern
*Näbbtång
*Trasa
*Liten skvätt olja
Cylinderdelarnas namn:
Kolv Pinnbult Pinnbult Kolvring
Topplock Cylinder O-ring Fotspackning
Börja att ta bort alla onödiga kåper som sitter runt cylindern och så du får en bra synvinkel.
Börja med att ta av toplocks bultarna, 4 st långa bultar som går igenom topplocket och cylindern.
1.Lyft nu bort topplocket, Dra nu försiktigt upp cylindern från kolven.
Nu sitter gamla kolven kvar på vevstaken. Men vi måste ju få bort kolven också.
Ta nu näbbtången och ta knastert och pressa ihop det och lyft ut det. Nu kan du peta ut pinbulten från andra sidan Och lyfta av kolven.
2. Nu är det dags att montera nya cylindern.
Jag tycker det är bättre montera dom små kolv delarna vid ett arbetsbord än vid mekplatsen.
Då delarna har en tidens att försvinna.
Börja med att ta fram kolven och kolvringarna.
Att få på kolvringarna kan vara lite svårt. Dom är ganska sköra så man får vara försiktig. Lägg kolvringen över kolven. Böj upp den lite försiktigt samtidigt som du trycker ner den lite från varje kant. Till slut kommer den ramla ner i spåret
När vi fått på kolvringarna kan vi lika gärna förbereda att ta på knastert på arbetsbänken. Du sätter på dom genom att ta näbbtången och trycker ihop knasterns ben. Sen för du in knastert i kolvens fönster. Där finns ett spår du ska sätta dom i.
![]() | ![]() |
Nu är det dags att montera kolven fast på veven. Börja med ta fram trasan. Tryck ner din i vevhuset försiktigt. Detta gör vi för att inga delar ska ramla ner. Placera kolven på vevstaken med pilen mot styret på din moped.
För igenom pinbulten igenom kolvfönstret utan knaster.
När den är på plats så sätter du dit andra knastert.
Placera även fotpackningen på motorblocket nu.
Så, Nu sitter kolven på plats. Ta nu en skvätt olja och smörj loopet i cylindern.
Och smörj även kolven. Detta gör man för att inte kolven ska fastna och repa loopet. Eller hacka fast sig i loppet på första startningen.
![]() | ![]() |
Ta nu den inoljade cylindern och trä den över kolven med utblåset mot rätt håll. Samtidigt som du trä över cylindern tar du med din andra hand och trycker ihop kolvringarna på cylindern. Detta kan vara lite svårt. Var försiktiga och vicka ner cylindern lite.
5. Så, Nu är det jobbiga över. Dags att montera topplockets och dess packingar.
Packningarna till cylindern du har kan vara olika. Antingen är det en liknande packning som fotpackningen.
Men oftast är det en så kallad o-ring. Placera oringen i topplockets underdel.
Lägg på topplocket försiktigt. Nu kan du skruva på toplocksbultarna. Var noga med att bultarna går igenom bulthålen i fotpackningen.
Så där ja, Nu har vi monterat en ny cylinder. Nu är det bara dra på ett frächt tändstift och starta.
//Alexander @ Twostrokerider