Att byta till sportluftfilter är väldigt bra vid både lite mindre och mer trimning. Det är både snyggt och låter mycket bättre/grymmare. Det man behöver tänka på när man byter till sportluftfilter är att du kanske inte kan köra i regn, då luftfiltret blir igentäppt av allt vatten och motorn inte får någon luft. Det man måste göra när man byter till sportluftfilter är att du måste byta munstycke, det varierar på vilken setup du har, men det vanligaste är att gå upp 12 strl. Om du är osäker vad ditt original munstycke har för storlek så är det bara och kolla, plocka isär förgasaren och skruva loss munstycket och då står det med små siffror vad det är för storlek. Den kommer att dra mycket mer bensin när du går över till sportluftfilter då du har ett större munstycke.
Här nedan ser du hur du byter sportluftfilter på en crossmoped.
1.
Börja med att montera av din gamla luftburk. Den sitter ihop med förgasaren, en stor svart burk.
2.
Så här kommer de då att se ut. Ta fram ditt sportluftfilter och börja montera.
3.
Ta den slangen som satt på original burken och montera som ni ser på bilden.
4.
Ta sedan ditt luftfilter och sätt fast det på änden av slangen. Du brukar få med tätningar som gör att det passar. Ta sedan ett buntband och sätt fast i något i ramen eller något och i slangen till luftfiltret, som på bilden. För annars kommer den hänga ner när du åker och det kommer läcka bensin från den och du kommer inte gå att kunna köra.
5.
Sen är det klart. Om det nu kommer frågor varför jag vinkla ut det så är det bara för, på denna Furia modell så tar sportluftfiltret i fjädern och det är så på många olika modeller av crossmopeder. Det bästa är ju att sätta den där under, du kan också försöka vinkla den så den sitter där under så den skyddar bäst för regn osv.
Lycka till // KoNG^