Byta kopplingsfjädrar gör du så att koppling greppar på ett högre varv ifall du byter till hårdare, Medför oftast bättre axx.
Tryckfjäder byts till en hårdare så att remskivorna inte ska åka isär så fort, har du för lätt så går den trög som om du skulle cykla med 21 växel från stillastående.
1. Börja med och ta bort variator-kåpan, så du ser kopplingen som är till höger.
2. Nu ska du ta bort muttern som sitter på Klockan och har du ingen Mutterdragare så kan du göra som jag gjorde. Dra ett spännband genom två av hålen och sätt det runt stötdämparen. Sen tar du ett spärrskaft eller ringnyckel i rätt storlek o drar loss.
3. Då ska de va o plocka av klockan o ta ut kopplingen och sätta den i ett skruvstäd med massor av tyg så vi inte skadar den.
4. Nu är det dags att lossa muttern som är på o det kan du göra med en skiftnyckel. MEN VAR FÖRSIKTIGT NÄR DEN NÄSTAN ÄR UTE! Håll emot annars kommer kopplingen o flyga up i taket o de vill vi ju inte.
5. Nu har du två delar och den till vänster är remskivorna med tryckfjädern, det är den du ska/kan byta,väldigt enkelt. Till höger har du kopplingsbacken som du ska/kan byta fjädrar i (dock har jag en 105mm koppling så det är bara 2 fjädrar, men dom flesta tror jag har 107mm och 3 fjädrar men det spelar ingen roll).
6. Sätt fast kopplingen igen med tyget och försök få ut fjädrarna, för att göra det enkelt kan du peta up fjädrarna lite underifrån så att du kan greppa dom med en tång och dra ut dom o sätta i nya.
7. Nu till det lite krångligare att får på allt i en, lättast och ta hjälp av någon som kan hålla ihop remskivorna och kopplingsbacken så att du kan skruva i muttern innan du sätter den i skruvstädet igen så du kan skruva åt den ordentligt.
![]() |
8. Sen så sätter du tillbaka allt igen samma sätt som du tog av det fast bakvänt.
9. Sen är det bara ut o testköra.
/Timoty