TSR logo - Twostrokeriders logotype i röd färg
Artikel skriven: september 25, 2010

Högre toppfart - Dreva om din scooter

Lite kort information om scooterdrevning

Bild00.jpg picture by Klabbarparn 
Bild - Lilla och stora primärdrevet

Bild000.jpg

Bild - Polini sekundärdrev

Primär och sekundärdrev
Dreven (primär och sekundär) utgör tillsammans den "växel" som din scooter kör på,
byter man drev så blir det som en annan växel.
Detta kan man göra för att få scootern att gå snabbare (toppfart men även accelleration).
När man köper scootern har den en drevning som passar originalsetupen,
och om man inte trimmar sin moped är det oftast bäst att låta den ha originaldreven.

För att räkna ut vilken utväxling (RF = reduktions faktor) man har kan man använda denna formel:

RF = (Stora primärdrevets kuggar / lilla primärdrevets kuggar) * (Stora sekundärdrevets kuggar / lilla sekundärdrevets kuggar)
Med denna formel kan du räkna ut vilket RF dina drev ger, och kolla vilket RF du får om du byter något av dreven.

Ett lägre RF ger en högre växel, men det ger inte alltid en högre toppfart,
eftersom mopden måste orka använda den tyngre växeln.
Så som alltid får man prova sig fram för att hitta den ultimata setupen.

Generellt kan man säga
Högt RF = Bättre acceleration
Lågt RF = Högre toppfart
Lågt RF kräver mer av cylinder så den klarar av att dra runt dreven!

RF värdet bör ligga på 9-10 för att få så bra effekt som möjligt (med 70cc)
Detta beror också självklart på vilken setup man har.

Man kan nog säga att dreva om är det slutgiltiga steget när du trimmar för att få ut de sista procenten och är nödvändigt om du vill få din scooter att nå de riktigt höga farterna...

Start montering nya primärdrev i slutväxeln!

Bild01copy.jpg picture by Klabbarparn

Bild 01
Lossa centrumbulten för hjulet

Bild02copy.jpg

Bild 02
Plocka bort bromsoket och sedan hjulet (försök bända loss med händerna)
(jag var tvungen banka lite med en gummiklubba för att lossa hjulet
och bromsskivan pga att det ärgat fast)

Bild03copy.jpg

Bild 03
Allt bort plockat
Tips
Lite kopparpasta på splines utgåendeaxel så slipper jag nog gummiklubban nästa gång

Bild041copy.jpg

Bild 04
Lossa locket på slutväxeln

Bild05copy.jpg

Bild 05
Banka lite FÖRSIKTIGT på axeln som bakhjulet satt på för att hjälpa till att få loss locket
Om det inte går på annat sätt....

Bild06copy.jpg

Bild 06
Ett uppsamlingskärl för oljan är bra att ha

Bild07copy.jpg 
Bild 07
Se till att ta rätt på brickan som sitter på primärdrevetsaxel
(mitt satt som klistrat i locket...)

Bild08copy.jpg

Bild 08
Ta loss sekundärdrevet (utgåndeaxel)

Bild09copy.jpg 
Bild 09
Ta loss stora primärärdrevet

Bild10copy.jpg

Bild 10
Ta även reda på denna bricka

Bild11copy.jpg

Bild 11
Banka FÖRSIKTIGT på lilla primärdrevet för att lossa det från lagret i växellådslocket

Bild12copy.jpg

Bild 12
Jag planerar även att byta lager för lilla primärdrevet ( ej nödvändigt )
Lagret är ett SKF 6203 och axeltätningen ett 17-30-6 mm.

Om du inte tänker byta lager hoppa till bild 16!

Bild13copy.jpg 
Bild 13
För lagermontering skall gå enkelt använd tryckluft på burk och en värmepistol.
(kylspray på burk finns också att köpa)

Bild 14
Värm locket med värmepistolen och vänd sprejflaskan upp och ned och kyl ned lagret.
Lägg ned det kalla lagret i det varma locket - enkelt !

Bild 15 

Bild16copy.jpg

Bild 16
I med det nya primärdrevet

Bild17copy.jpg

Bild 17
Montera sekundärdrevet

Bild18copy.jpg

Bild 18
I med nya lilla primärdrevet

Bild041copy.jpg

Bild 19
Kylaxeln med sprej och värm lagret i växellådslocket så glider allt på lätt

Bild20copy.jpg

Bild 20
Fyll på med växellådsolja i slutväxeln
1,2 dl eller så mycket att det rinner ut från påfyllningshålet när moppen står på centralstödet


Montera koppling ,variatorkåpa ,hjulet och bromsoket
Klart !

Olika drevningar på Peugeot SPF

SPF Original drevningen:
AC har 3,58 primär och 3,75 sekundär, RF = 13,425
LC har 2,83 primär och 3,92 sekundär, RF = 11,09

Drev ex:
Primärdrev stage6 - 13/41 (3,15)
Primärdrev stage6 - 15/33 (2,20)
Sekundärdrev Polini - 16/44 (2,75)

RF värde (AC modeller):
Stage6 primärdrev 3,15 och orginal sekundärdrev 3,75 , RF = 11,8125
Stage6 primärdrev 2,20 och orginal sekundärdrev 3,75, RF = 8,25
Polini sekundärdrev 2,75 och orginal primärdrev 3,58, RF = 9,845

RF värde (LC modeller):
Stage6 primärdrev 3,15 och orginal sekundärdrev 3,92 , RF = 12,348
Stage6 primärdrev 2,20 och orginal sekundärdrev 3,92 , RF = 8,624
Polini sekundärdrev 2,75 och orginal primärdrev 2,83, RF = 7,7825

RF värdet bör ligga på 9-10 för att få så bra effekt som möjligt (med 70cc)

Av : HasSse666

ANNONS
ANNONS
Twostroke reklam
ANNONS
ANNONS
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram