TSR logo - Twostrokeriders logotype i röd färg
Artikel skriven: november 15, 2011

HasSse666 - Grunderna i scooterns elsystem!

HasSse666 går igenom grunderna i elsystemet!

Misstänker du att din batteriladdning inte fungerar som den ska?
Här är två metoder du kan använda i felsökningen.

Dessutom berättar jag mer om hur de olika delarna i elsystemet samverkar.

Man kan på enkelt sätt kontrollera om laddningen på moppen fungerar.
Jag kommer att visa två metoder du kan använda.
Den första metoden är ett "grovt" sätt att kontrollera om laddningen fungerar men fördelen är att du inte behöver något mätinstrument med denna metod.
Andra metoden är lite mer vetenskaplig och ger lite mer information om statusen på ditt laddningssystem.
Men först en liten genomgång på hur elsystemet fungerar.

Magneten/svänghjulet - sitter på motoraxeln
Underfläktkåpan sitter svänghjulet (magneten) här har jag även plockat bort fläkten.
När motorn startat snurrar svänghjulet vilket är magnetiskt och tillsammans med spolarna alstras då en växelspänning.

Tändplattan - sitter fast i motorblocket (under magneten)
Spolarna snurrar alltså inte med svänghjulet

Laddspolar till lyset och batteriladdning (röda ringar)
Lyskretsen (12 Volt växelspänning = 12 VAC)

Denna krets är spänningsreglerad till ca 12 Volt men inte omvandlad till likspänning.
Spolarna till "lyskretsen" matar automatchoken och lyset med spänning.

Den ovanstående kretsen fungerar så klart ENDAST när motorn är igång! 

Batterikretsen (12 Volt likspänning = 12VDC)
Denna krets är både "likriktad" till likspänning och reglerad till ca 12 Volt.
Batteriet laddas av batterikretsens spolar.
Startmotorn drivs av spänningen från batteriet

Man kan alltså köra sin moped utan batteri och både automatchoken och lyset kommer att fungera.Men elstarten kommer INTE att fungera.

Spolar till tändning (gröna ringar)
Dessa spolar matar tändspolen med spänning via CDI´n
(separat artikel om tändningen kommer)

Spänningsregulatorns/likriktarens uppgift
1. Reglera spänningen som alstras från laddningsspolen (magnetspolen)
2. Omvandla spänningen från laddspolen till likspänning (DC).

Tecken på att din spänningsregulator är trasig
1. Strålkastaren och övriga lampor lyser starkare än vanligt.
2. Lampornas ljusstyrka varierar kraftigt med varvtalet
3. Glödlampor går sönder.
4. Batteriet blir varmt.


Länk

Metod 1 - kontrollera batteriladdningen utan mätinstrument


Länk 

Metod 2 - kontrollera batteriladdningen med mätinstrument

hassav_003_550

ANNONS
ANNONS
ANNONS
ANNONS
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram