TSR logo - Twostrokeriders logotype i röd färg
Artikel skriven: juni 30, 2011

Byte kolvringar (tvåtakt)

Det man brukar oroa sig mest för vid montering av kolvringar är att man ska bryta av dem.

Här visar jag en teknik för att undivka avbrutna kolvringar. Samt lite andra saker du bör tänka på vid ett kolvbyte.

Vad man bör tänka på vid kolvbyte
Att tänka på när man monterar ett eftermarknadskolvkit, är att man väldigt noga måste kontrollerar så att den är identisk med kolven som den skall ersätta när det gäller måtten från kolvbulten både uppåt och neråt, detta så att den ej slår i vevpartiet eller slår i toppen när den jobbar i cylindern. Jämför därför med din gamla kolv innan montering.

Man måste även noga kontrollera vart öppningarna på kolvringarna hamnar så att dom ej går över någon kanal i cylindern, då risken är att dom i detta fall fastnar och går sönder vilket leder till att cylindern skär.
Pilen på kolven skall vid montering riktas mot avgasporten (se bilden nedan).


Storlekar på kolvar
Det finns ibland möjlighet att välja olika storlekar på tex 50cc kolvar.
Kolvarna brukar storleksmärkas med bokstäver.
A-kolv används till nya cylindrar eller cylindrar med ny nicasil.
B-kolv rekommenderar man för alla använda cylindrar.
En B-kolv är marginellt större än en A-kolv, detta för att kompensera för slitage.
C-kolv är större än B-kolv osv.

Här kan du se när jag gör ett cylinderbyte

Här kan du se när jag monterar kolvklips (knaster)

hassav_003_550
Klicka här för att komma till min Youtubekanal (börja gärna prenumerera)

ANNONS
ANNONS
Twostroke reklam
ANNONS
ANNONS
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram