TSR logo - Twostrokeriders logotype i röd färg
Artikel skriven: november 14, 2011

HasSes Vintertips - Förbererd mopeden för vintern

HasSses tips inför vintern

Några tips och "kom ihåg" inför vintern.

 


Tips - Klicka på bilderna för att komma till webbutiken 

- Tvätta moppen ordentligt med avfettning, tvättmedel och varmvatten vaxa efteråt.
Detta för att behålla lyster i lacken och undvika rostangrepp


- Byt oljor (motor och slutväxel/transmission).
Gammal olja kan orsaka korrossionsskador om den får stå i.


- Skruva ur tändstift droppa ner några droppar olja och dra runt motorn ett par varv.
För att smörja cylinder/kolv och undvika korrossionsskador.


- Töm förgasare på bensin antingen genom att låta moppen gå på tomgång tills den stannar
(lossa först vakuumslangen) eller öppna tömmningsskruven.
Föroreningar i bensinen kan orsaka korrosionsskador.
Bensinen kan även "kristalliseras" vilket täpper igen förgasaren.
Membranet i CVK förgasare kan ta skada


- Om moppen står i en lokal med växlande temperatur kan det vara bra att fylla upp tanken.
Detta för att undvika bildande av kondens i tanken.
Har du plåttank kan den börja rosta vilket täpper igen bensinfiltrena

- Står moppen i varmgarage slipper du kondens problemen
Men vid långvarig (3-5 månader) förvaring töm tanken (gammal bensin kan ge startproblem)


- Batteriet - Förvaras moppen där temperaturen understiger 0 grader koppla ur batteriet och underhållsladda
,detta kräver en batteriladdare som slår om till underhållsladdning då batteriet är fulladdat.
Ett helt urladdat batteri kan tappa i effekt och kyla kan skada batteriet.


- Batteriet - Förvaras moppen där det är +20 grader sker liten självurladdning
(ca 3% av nominelleffekt/månad MEN förvara batteriet urkopplat).
Ett inkopplat batteri kan laddas ur p.g.a. läckströmmar


- Fyll upp lite extra luft i däcken (om du inte har mjuka däck som kan ta skada av detta).
För att undvika att däcken deformeras under förvaringen


- Om du har mjuka däck köp ett depåstöd för att undvika att däcken deformeras under förvaringen.
Racingdäck har ofta gummi av mjukare kvalité.


- Täck över moppen.
För att slippa onödig damm/skit (stoppa gärna in en "torrboll" under kapellet detta motverkar kondensbildning).


- Smörj de vajrar man kommer åt smörj även låsen med lite teflonspray.
För att undvika att dessa skall börja "kärva".


- Smörj in vinyl, läder, plast och gummidelar med silikonspray.
Det gör att ytorna behåller sin lyster


- Smörj in gaffelbenen (de blanka ytorna) med 5-56 eller WD40(gunga moppen upp och ned ett par gånger)
Detta förhindrar att ytorna blir angripna av rost och att packboxarna spricker.


- Har du en vätskekyld moppe se över frysskyddet om moppen skall stå kallt.
Detta för att förhindra att kylare samt slangar fryser sönder.

- Klass 1 moppe ställ av din moppe (skicka in reg.beviset till Transportstyrelsen eller gå in på LÄNK: Transportstyrelsen)
- Klass 2 moppe ställ av din trafikförsäkring (ring ditt försäkringsbolag)
- Kolla så att du har en garageförsäkring för moppen (gäller både klass 1 & 2)

Övrigt:
Skjut inte upp några reparationer till våren felen brukar lätt glömmas bort under vintern.

Naturligtvis kan du skippa några punkter MEN då är risken att du får lite mindre trevlig sysselsättning på vårkanten.

Innan du ger dig ut med moppen på våren kontrollera
- Däcktryck
- Bromsar (vajrar och oljenivåer)
- Stötdämpare
- Glödlampor tuta m.m.
- Lagerglapp i hjullager och styrlager


Länk

Mina tips för de som kör vidare!


Koso - Handtag (Heat Grip)
Vi andra lägger på vinterdäcken slår på handtagsvärmarna och drar vidare

ANNONS
ANNONS
ANNONS
ANNONS
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram