TSR logo - Twostrokeriders logotype i röd färg
Artikel skriven: maj 7, 2021

Guide - Byta Reedläppar

Reedventilen är en livsviktig del utav motorn. Inte bara för att motorn ska starta och gå, utan också för motorns karaktär och effektuttag. Skadade reedläppar eller fel reedventil kan påverka motorn negativt.

(TIPS! Ni finner videoguiden längst ner i denna guide)

Lite utav grunderna först! Reedventilen sitter på många av dagens moderna 2-taktsmotor, mellan motor och förgasare. När kolven rör sig uppåt uppstår ett sug i motorns vevhus, suget drar in bränsleblandningen från förgasaren och membranet öppnar sig. Sen när kolven vänder neråt så skapas ett tryck, och då vill vi inte blåsa ut bränsleblandningen igen. Där kommer reedventilen och gör sin nytta. Läpparna stänger direkt och bränsleblandningen stannar kvar i vevhuset medans trycket ökar. Sen när spolportarna öppnar rusar bränsleblandningen upp genom spolkanalerna och gör sin nytta där uppe.

Se bild nedan så förstår ni funktionen bra.
bild1_700_13

Oftast byter folk reedventiler när de trimmar, ibland till ingen nytta, ibland till stor nytta! Folk har oftast inte en blekaste om varför de byter och hur det påverkar motorkaraktären. Reedventilens flöde påverkar hur stor förgasare du kan använda. Reedläpparnas material och tjocklek påverkar motorns karaktär, vinkeln av reedkorgen, antal läppar m.m. ALLT.. men det är på mer avancerad nivå. Jag försöker ta det basiska.

Tjockleken på läpparna behöver inte den normala moppetrimmaren tänka på, men de som trimmar på en mer seriös nivå måste välja tjocklek efter varvtal och karaktär på hojen.
Tunna reedläppar (t.ex 0,25mm) öppnas lättare och förbättrar motorns lågvarvegenskaper. Men på högre varv så finns risk att de inte hänger med och man får ”reedfladder”. Det hämmar motorns effekt på högre varv och den passar sig inte för höga varvtal.
Tvärtom med tjocka reedläppar (t.ex 0,45). De öppnar sig inte lika lätt på låga varv och motorns lågvarvsegenskaper blir lidande. Med däremot hänger det med högt upp i varvtal utan att det uppstår ”reedfladder” och motorns högvarvsegenskaper blir bättre. Dock, har man för klent trimmad motor kommer den inte orka öppna för tjocka reedläppar och motorn går dåligt genom hela registret. Det är som vanligt med 2-taktare, man måste prova sig fram till vad som fungerar bäst.

Materialet av läpparna påverkar som sagt också lite småsaker. Plåtläppar har lång livslängd, om det går av kan det dock skada motorn när de sugs in. Samt att det är tungt och öppnas långsamt. Kolfiber är lättare och styvare, men livslängden är inte lika lång. Det skadar inte heller motorn om de går av!

Antalet läppar på reedventilen påverkar också hur lätt det öppnar. Flera små öppnar lättare än färre stora, men det betyder inte att den har högre flöde. Den kräver mer ”ribbor” i reedventilen som den tätar mot, och det försämrar arean som den kan flöda genom. Lagom, är bäst…

Själva arean på reedventilen är också en viktig grej om du ska få all effekt från förgasaren. För liten reedventil gör så du inte nyttjar förgasaren fullt ut. Först och främst, hålet in till membranet. Arean bör vara minst lika stor som förgasaren. En 21mm förgasare har en area på c:a 346 mm², reedventilen måste ha minst det! Hålet ut från reedventilen, där läpparna sitter. Det har också sin begränsning på hur mycket det kan flöda. Att räkna ut arean på exakt rätt sätt är komplicerat, men man kan räkna på ett ungefär genom att mäta lyfthöjden och bredden på fönstret. Basen X höjden – så får man arean av ett fönster. Sen gånger antalet fönster. Bör ligga över eller runt förgasarens area!

När läpparna väl bli slitna måste det bytas, då motorn kommer gå väldigt oroligt på tomgång samt att den blir svårstartad. Helt friska läppar ska inte vara ”fransade” samt ligga jämnt och fint mot korgen. Den får inte ha någon glipa! Har den de är det dags att byta.
Om din reedventil har dåliga läppar, behöver man inte köpa en helt ny korg. Det går faktiskt att bara byta läpparna. Det finns kolfiberark som man kan klippa ut egna läppar i valfri storlek.
Och här kommer det faktiskt en liten guide på hur man gör:

Först, köper man kolfiberark! Jag har ett 0,45mm kolfiberark från Polini som jag monterar på min 110cc Parmakitsenda.
bild2_640_03

Sen har jag en reedventil med stort behov av nya läppar, som ni ser… Motorn startade inte alls med detta!
bild3_593

Reedläpparna sitter normalt fast under reedstoppen, som är fastskruvade. Det är bara skruva loss de så ska stoppen och läpparna lossna.
bild4_700_16
bild5_700_14
bild6_700_16

Sen tar du fram ditt nya kolfiberark och använder ditt gamla reedblad som mall. Ta en penna och markera vart du ska klippa och borra.
bild7_700_14

Sen använder du en VASS sax eller annat bra alternativ och klipper ut läppen efter markeringarna.
bild8_700_12

När den väl är utklippt borrar du hålen för skruvarna. Använd en VASS borr. Det går även att använda ett spetsigt slipstift.
bild9_700_12

Efter det bör du ta sandpapper och fasa av lite, slipa bort en halvmillimeter-millimeter av kanterna överallt där du klippt. Det för att det blir små sprickor efter klippningen som kan göra läpparnas liv kortare. Efter det är läppen klar! Bara skruva fast den och testa passformen. Du kanske måste finslipa den lite eller ändra något.
bild10_700_11

Sen gör du en till identisk läpp till andra sidan! Glöm inte rengöra allt så det inte ligger smuts och skit som kan sugas in i motorn.
Läpparna ska nu sitta dikt mot reedventilen utan glipor och täta fint mot ytorna!

Glöm inte heller filmguiden här under.

Videoguide

Over & Out
/Rexxy

ANNONS
ANNONS
ANNONS
ANNONS
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram