Portning handlar ju i grunden om att få färskgaserna att ströma så centralt upp i bakre förbräningsrummet o samtidigt blåsa ut, förbrända gaser utan att blåsa bort för mycke färskgaser när kolven är på väg till kompressionen.
Kompression är ett tryck i din motor som uppstår när du startar din moppe med hjälp av bensin/luft/olje blandning, alltså när din kolv åker från sitt nedre läge till övre. Hur du kan ta reda på om din motor har dålig kompression är att köpa en kompression mätare som du fäster där tändstiftet ska vara. Sen kickar du så ser du hur mätaren går upp. Dålig kompression kan leda till att motorn går sämre än den har gjort tidigare. Vid visa fall så kan motorn helt sluta funka.
Anledningar till att en motor har dåligt kompression är oftast att kolvringarna/ringen är skadade, kolvringarna är den som håller kolven tätt och gör så att ingen kompression kommer ut. De flesta anledningar till att dom skadas är att du kör med sportluftfilter, kör med fel blandad bensin, motorn varvar mer än vad den kan. Så kom ihåg kör med rätt blandning olja, kör du exempel med för mycket olja kan du skära av det. Dina kolvringar kanske inte påverkas direkt, men absolut i längden.
Att porta en 2-takt motoror är en hel vetenskap för att få de o stämma med underströmar så gasbildningen ska bli så bra som möjligt, central förbräning så alla färska gaserna förbränns när dom kommer in i förbränningskammaren o tändstiftet antänder så vill man allt ska förbännas innan de far ut genom avgasporten så inga gasser går till spilo.
Så när man trimmar så gäller det att hitta rätt tändstift. När man lätt trimmar med effektrör så räcker det att köra med original tändstiftet, men när man kör 70cc sport och uppåt så kan det vara bra att byta tändstift till ett hårdare eller vad man nu behöver. Det som de flesta brukar göra fel är att dom köper ett för hårt tändstift eller för långt då kolven tar skada tillslut. Oftast i cylinder kit så får man med ett tändstift som ska passa just den cylindern.
Hur man förbättrar på denna procedur handlar de om portning. Att förfinna allt i cylinder är en bra början till bättre och renare vägar för färsk gaserna att ta sig in i cylindern o ta sig lättare ifrån cylindern.
Avgasportning
För att ge cylindern mer effekt ska man bräda avgasporten, hur mycke man kan bräda avgasporten beror lite på utformningen av vilken form den har, om de är singelport, singel port med hjälp portar, eller rent av sakt delad avgasport, eller delad avgasport med hjälp portar, de senaste alternativet är att föredra om man vill ha ut en del effekt.
För att öka varvet så ska man höja porten, men hur mycke man kan höja, beror vilket varv du vill den ska arbeta på.
Spolportarna
Här finns en hel vetenskap, vilka grader spolportarna ska ha för vilken väg färskgaserna ska gå, beror också på vilken cylinder man har och hur många underströmmar cylindern har, om man har 3.4.5.6.7.8.
Desto mer spolportar man har desto lättare e de o få just den exakta vinkeln man e ute efter.
Sammanfattning man kan tänka på innan man börjar.
Att man mätter upp dom befintliga portarna vilka port grader man sitter på innan man börjar så man vet, så man inte portar för mycket
Om vi säger du sitter på en cylinder med 184-graders avgasport och 129 i spol, ett lågvarvigt rör som klarar max 12000varv, då skulle motorn gå. rätt konstigt om du skulle höja avgasporten till 200grader & spol till 130-132, när röret är utformat för max 12000varv, så då får man tänka på också med portningen, vilket rör man ska använda, vilket varvtal röret arbetar bra på, vilken förgasar storlek,
Kom ihåg porta aldrig på egenhand när du inte kan, folk tror att det bara är att fila upp sen effekt. Portning som är för mycket eller fel beräknad kan ge motsatt effekt och göra så motorn går dåligt. Då är den cylindern kass, så tänk på detta nu.
Lycka Till!
// KoNG & Hoff