Sida 1 av 1
Nitrometan + bensin i moppe = ?
Postat: 5 januari 2009, 22:19
av Snusen
Jag vet att man inte ska blanda nitrometan med bensin i större mängder men men.. Tror ni att bara slå i 3-5% som bränsletillsats skulle ge någon effekt? Någon km/h extra, lite mer lättstartad och lite mer acc.
Postat: 5 januari 2009, 22:22
av stunt_pojken^^
det va väldit vad du exprimenterar mkt jag skulle inte gjort det iaf
Postat: 5 januari 2009, 22:42
av kallepalle
blanda inte nitrometan i vanlig bensin, kör då istället på e85
Postat: 5 januari 2009, 22:42
av Tomaz
inget jag skulle testa iaf

Re: Nitrometan + bensin = ?
Postat: 5 januari 2009, 22:57
av luddemuregard
Snusen skrev:Jag vet att man inte ska blanda nitrometan med bensin i större mängder men men.. Tror ni att bara slå i 3-5% som bränsletillsats skulle ge någon effekt? Någon km/h extra, lite mer lättstartad och lite mer acc.
Haha du har fan inte funliga funderingar du alltid lite anorlunda

Postat: 5 januari 2009, 23:04
av Snusen
Bensinblandningar med lägre halt nitrometan än 25% är stabila så inget allvarligt skulle kunna hända. Dock finns väl risken att motorn börjar spika satan när syrehalten blir så pass hög. Fast det är väl inte så svårt att justera på en förgasare. (Men skulle absolut inte försöka köra med en blandning nära 25%, hehe )
Självklart inget jag skulle testa även med lägre procenter på min S60 men med moppen är det ju lite annorlunda, ganska billigt att byta saker på den.
Postat: 5 januari 2009, 23:17
av bensinskalle
Snusen skrev:Bensinblandningar med lägre halt nitrometan än 25% är stabila så inget allvarligt skulle kunna hända. Dock finns väl risken att motorn börjar spika satan när syrehalten blir så pass hög. Fast det är väl inte så svårt att justera på en förgasare? är väl bara någon skruv som man ändrar?
Självklart inget jag skulle testa på min S60 men med moppen är det ju lite annorlunda, ganska billigt att byta saker på den.
Den skulle möjligen kunna spika men då skulle det vara endast för att tändningen är för tidig...., och sån enorm förbränningsskillnad tror ja inte de blir....
Men motorn kommer nog inte må bra ^^ speciellt inte en liten tvåtaktare för ja har en stark känsla av att durationerna osv blir fel...
Postat: 5 januari 2009, 23:30
av Snusen
bensinskalle skrev:
Den skulle möjligen kunna spika men då skulle det vara endast för att tändningen är för tidig...., och sån enorm förbränningsskillnad tror ja inte de blir....
Men motorn kommer nog inte må bra ^^ speciellt inte en liten tvåtaktare för ja har en stark känsla av att durationerna osv blir fel...
Jag vet att i dragracingens barndom så körde många med en 90% bensin 10% nitrometanblandning på V8;or och motorerna höll hyffsat.
Nu är det ju bara 3-5% jag pratar om, och min motor är allt annad än tunad för dragracing så det finns nog goda marginaler tills den börjar ta skada.
Men som sagt, små tvåtaktare är verkligen inte mitt område.
Postat: 5 januari 2009, 23:50
av bensinskalle
nitrometan är ju så kraftigt så man kan skjuta kolven genom veven, ner i backen om man blandar fel ^^
To fuel dragsters måste ju startas på bensin för de går inte att starta på nitrometan på grund av kraften
Så de är ju inte direkt några leksaker dehär, bensin är ju harmlöst jämfört me nitrometan ^^
Ja tror att en moppe inte skulle må så bra om man inte gjorde noga injusteringar osv så att den är anpassad efter de nya förhållandena...
men vart ska du då få tag på nitrometan egentligen

?
Postat: 5 januari 2009, 23:56
av Furia_Styling
Nitrometan är en ingrediens i metanol som man kan köpa hos hobby handlaren

Postat: 5 januari 2009, 23:59
av bensinskalle
åfan
Men de är nog inte gratis ^^
Postat: 6 januari 2009, 00:04
av Snusen
bensinskalle skrev:nitrometan är ju så kraftigt så man kan skjuta kolven genom veven, ner i backen om man blandar fel ^^
To fuel dragsters måste ju startas på bensin för de går inte att starta på nitrometan på grund av kraften
Så de är ju inte direkt några leksaker dehär, bensin är ju harmlöst jämfört me nitrometan ^^
Ja tror att en moppe inte skulle må så bra om man inte gjorde noga injusteringar osv så att den är anpassad efter de nya förhållandena...
men vart ska du då få tag på nitrometan egentligen

?
Nej jag vet att det inte är några leksaker, har full respekt för bränslet. Lite småproblem kommer nog dyka upp,, gumipackningarna är jag speciellt orolig för och även en del av det du nämnde.
Nitrometan finns ju att köpa på var och varannan RC och "dragracing shop". Om man vill ha det billigt kan man ju alltid köpa ett bulkparti från ett kemiföretag=)
Ska gå ut lite löst med 1% och se vad som händer, om det ger någon effekt så nöjer jag mig med det ananrs fortsätter jag och ökar 1% åt gången. Om det inte hände något när jag nått 5% så lägger jag ner=)
nitro
Postat: 6 januari 2009, 00:07
av KTM450SX
Köp isåfall NOS Oktanbooster, den som ger typ 6 enheter höjning, o de i 98oktanig bensin om ni har sånt i Sverige

Provade för flera år sen att blanda såndäran " nitro " man lägger i Kyosho bilar. Men märkte ingen skillnad då, så ja la bara ren nitro i tanken. Kolven var inte vacker xD
Re: nitro
Postat: 6 januari 2009, 00:19
av Snusen
KTM450SX skrev:Köp isåfall NOS Oktanbooster, den som ger typ 6 enheter höjning, o de i 98oktanig bensin om ni har sånt i Sverige

Provade för flera år sen att blanda såndäran " nitro " man lägger i Kyosho bilar. Men märkte ingen skillnad då, så ja la bara ren nitro i tanken. Kolven var inte vacker xD
Tror att man måste ställa om till lite rikare bränsleblandning för att få ut max av nitrot. Nitrometan innehåller ju syre i sig själv så man får in mer syre och bränsle i motorn , turbo i vätskeform=)
Jag behöver verkligen inte höja oktantalet i bränslet just nu, soppan är mil ifrån att missantända.
Högsta oktantalet på vanlig handelsbensin i sverige är 99.
Furia_Styling skrev:Nitrometan är en ingrediens i metanol som man kan köpa hos hobby handlaren

Nu blev det något fel va=)? du menar väl att man brukar blanda det med metanol.
nitro
Postat: 6 januari 2009, 01:21
av KTM450SX
99an finns inte i Finland mera

I somrast hadde farsan en tunna med 116 oktanig race soppa som man tullade lite av då o då

luktade sött o gott från röret

o 450an gick bra så fan med det.
Postat: 6 januari 2009, 01:46
av chifen
1% nitro kommer det inte hända ett dugg på. körde med bensin, ca 20% metanol och ca 5% nitro i min en tank, bara för att prova. (utan att ställa om förgasaren) och det blev ingen nämnvärd ökning. Har tillgång till nitro hemma så det va inte så svårt att bara testa. Dock inget spec att rekomendera då det inte funkar så väl med 2takts sugisar, ska du vinna något på det måste du pressa in en del mer bensin i cylindern och då krävs det mer av motorn också. Vill du vinna något måste du bestycka upp en hel del och då måste även mer nitro tillsättas, gör du det så ökar slitaget nämnvärt då nitro kyler mycket sämre än vanlig bensin och etanol samt du måste kompsänka om det ska i mängder då påfrestningarna blir så mycket högre.
Nitro antänds ju på kompression och inte av gnista och kan användas som ett sprängmedel så det är ju rätt kraftiga grejer som du inte bör överkonsumera men 1% är bara meningslöst att hälla i. Nitron blandar sig inte heller med alla oljor vilket är värt att tänka på, vegetabiliska oljor är det som gäller, samt vissa syntetiska. Det funkar inte heller alls lika bra med bensin som med etanol/metanol.
f.ö så kör topfuel bilar på metanol och nitrometan, så de startar aldrig på bensin
Ingen idé att prova enligt mig, kommer bara gå bet om pengar
En rolig grej med nitro är att det är ingen idé att hälla i nitro alls om man inte pressar i mer soppa, då nitro innehåller mindre energi än bensin = mindre effek. Hur kan man då få en effektökning kan man då fråga sig

Jo, till en del bensin behövs ca 14 delar luft, men till en del nitro behövs bara 4 delar luft för att få optimal blandning och därmed kan du proppa i mer bränsle och vinna effekt på så sätt. Kanske blev lite overkill med beskrivningen men nu är det gjort
Postat: 6 januari 2009, 21:17
av Snusen
chifen skrev:text
Precis som du säger ger ju inte nitrometan någon effekt om man inte ger motorn en rikare bränsleblandning, speciellt inte om man också stoppat i 20% metanol som i ditt fall
Du verkar ha koll på nitrometan så tror på vad du säger men ska testa med lite lite nitro och lite rikare bränsleblandning bara för att kolla, hehe
Postat: 6 januari 2009, 21:25
av chifen
Snusen skrev:chifen skrev:text
Precis som du säger ger ju inte nitrometan någon effekt om man inte ger motorn en rikare bränsleblandning, speciellt inte om man också stoppat i 20% metanol som i ditt fall
Du verkar ha koll på nitrometan så tror på vad du säger men ska testa med lite lite nitro och lite rikare bränsleblandning bara för att kolla, hehe
Grejen är ju det att nitrometan ger effekt, men har inte lika högt energi innehåll som bensin, dock kan du ju hälla i så mycket mer av nitro än bensin i en förbränningstakt så du vinner i effekt ändå. Bara för att du häller i 5% nitro kan du inte stoppa i mycket mer bensin i cylindern, den behöver fortfarande lika många delar luft för att antändas. Du vinner effekt först när du kommer upp i lite större mängder och byter upp dig i munstycke till gränsen av vad som går.
Postat: 6 januari 2009, 21:54
av Snusen
chifen skrev:Snusen skrev:chifen skrev:text
Precis som du säger ger ju inte nitrometan någon effekt om man inte ger motorn en rikare bränsleblandning, speciellt inte om man också stoppat i 20% metanol som i ditt fall
Du verkar ha koll på nitrometan så tror på vad du säger men ska testa med lite lite nitro och lite rikare bränsleblandning bara för att kolla, hehe
Grejen är ju det att nitrometan ger effekt, men har inte lika högt energi innehåll som bensin, dock kan du ju hälla i så mycket mer av nitro än bensin i en förbränningstakt så du vinner i effekt ändå. Bara för att du häller i 5% nitro kan du inte stoppa i mycket mer bensin i cylindern, den behöver fortfarande lika många delar luft för att antändas. Du vinner effekt först när du kommer upp i lite större mängder och byter upp dig i munstycke till gränsen av vad som går.
95% Bensin 5% nitrometan kommer ju behöva mindre luft, blandningens lägre energinnehåll än ren bensin kompenseras ju mer än väl av att det går att få in mer av det i motorn. Även om det är en svag blandning så borde det väl räcka till för att få lite extra drag?
Postat: 6 januari 2009, 21:57
av chifen
Snusen skrev:chifen skrev:
Grejen är ju det att nitrometan ger effekt, men har inte lika högt energi innehåll som bensin, dock kan du ju hälla i så mycket mer av nitro än bensin i en förbränningstakt så du vinner i effekt ändå. Bara för att du häller i 5% nitro kan du inte stoppa i mycket mer bensin i cylindern, den behöver fortfarande lika många delar luft för att antändas. Du vinner effekt först när du kommer upp i lite större mängder och byter upp dig i munstycke till gränsen av vad som går.
95% Bensin 5% nitrometan kommer ju behöva mindre luft, blandningens lägre energinnehåll än ren bensin kompenseras ju mer än väl av att det går att få in mer av det i motorn. Även om det är en svag blandning så borde det väl räcka till för att få lite extra drag?
Ja, visst är det så. Men inget du tjänar på något speciellt alls. Du lär inte märka av det förutom att du saknar lite pengar efter att ha köpt nitro, nitro funkar inte lika bra heller som sagt med bensin som med alkoholbränslen. Men ditt val

Bara att testa om du känner dig sugen, dock inget du kommer hoppa högt av. Sliter mer på motorn än vad du tjänar på det tyvärr.
Postat: 6 januari 2009, 22:09
av derbi_senda93
Min kompis tankade v-power som är 99 oktan och hans gick typ 5 km/h mer än med 95. men när jag provade med v-power blöddrade den så in i *...
några kommentarer?

Postat: 6 januari 2009, 22:14
av Snusen
Derbi_senda93 skrev:Min kompis tankade v-power som är 99 oktan och hans gick typ 5 km/h mer än med 95. men när jag provade med v-power blöddrade den så in i *...
några kommentarer?

Jag tycker att det var konstigt både att hans moppe gick snabbare och att din blöddrade.
Men i alla fall, killens moppe är så jävla trimmad att den behöver 99 oktanigt för att fungera bra, därför gick den som den ska när han körde med högre oktantal.
Din moppe började blöddra för att det var något fel på moppen som dök upp smatidigt eller också var det något skit i bensinen.
Postat: 6 januari 2009, 22:17
av derbi_senda93
Snusen skrev:Derbi_senda93 skrev:Min kompis tankade v-power som är 99 oktan och hans gick typ 5 km/h mer än med 95. men när jag provade med v-power blöddrade den så in i *...
några kommentarer?

Jag tycker att det var konstigt både att hans moppe gick snabbare och att din blöddrade.
Men i alla fall, killens moppe är så jävla trimmad att den behöver 99 oktanigt för att fungera bra, därför gick den som den ska när han körde med högre oktantal.
Din moppe började blöddra för att det var något fel på moppen som dök upp smatidigt eller också var det något skit i bensinen.
det va skitkonstigt ja

fick slanga ut all bensin hemma sen
och hans var helt original och min med XD
ska testa att tanka 98 en gång till sommaren och se hur den går med det

Postat: 6 januari 2009, 22:31
av Snusen
Derbi_senda93 skrev:
det va skitkonstigt ja

fick slanga ut all bensin hemma sen
och hans var helt original och min med XD
ska testa att tanka 98 en gång till sommaren och se hur den går med det

Har svårt att tro att det blir nog med tryck och temp i en moped för att den ska behöva högre oktantal än 95. Skulle inte förvåna mig om små tvåtaktare till och med blir klenare av högre oktantal än 95.
Men det går säkert att komma upp i tillräckligt högt komp på en moppe med lite mek för att behöva det.
Postat: 6 januari 2009, 22:33
av kallepalle
min moped går iaf bättre med 98 än 95 och den är helt orginal
Postat: 6 januari 2009, 22:37
av derbi_senda93
okej, ska prova tanka 98 nån gång.
Postat: 6 januari 2009, 22:47
av Snusen
kallepalle skrev:min moped går iaf bättre med 98 än 95 och den är helt orginal
Kallepalle är ju min moppementor så ska inte ifrågasätta honom men men
Har du mätt det på något sätt?
Postat: 6 januari 2009, 23:00
av kallepalle
haha, jag körde på samma sträcka alltså helt plan och samma längd, och mätaren visade 2km/h extra med 98 och jag upplevde som att den hade bättre acc, men de kanske bara var inbillning
Postat: 6 januari 2009, 23:04
av chifen
kallepalle skrev:haha, jag körde på samma sträcka alltså helt plan och samma längd, och mätaren visade 2km/h extra med 98 och jag upplevde som att den hade bättre acc, men de kanske bara var inbillning
olika väderförhållanden kan ju vara möjligt också

Men den bör ju gå aningen jämnare på 98 oktan och med v-power vet jag själv att det går lite bättre.. inte något speciellt mycket, men det märks lite. Har dock bara provat på originalmoped (scooter)
Postat: 7 januari 2009, 10:29
av kallepalle
jo de med vädret kan ju spela in ganska mycket i vissa fall, men iaf så visade hastighetsmätaren lite extra och de kändes som lite bättre acc (men accet är väl mest troligt inbillning) sen beror de ju på vind och sånt också men iaf så gick då min bättre när jag provade den gången