Haha du har fan inte funliga funderingar du alltid lite anorlundaSnusen skrev:Jag vet att man inte ska blanda nitrometan med bensin i större mängder men men.. Tror ni att bara slå i 3-5% som bränsletillsats skulle ge någon effekt? Någon km/h extra, lite mer lättstartad och lite mer acc.
Den skulle möjligen kunna spika men då skulle det vara endast för att tändningen är för tidig...., och sån enorm förbränningsskillnad tror ja inte de blir....Snusen skrev:Bensinblandningar med lägre halt nitrometan än 25% är stabila så inget allvarligt skulle kunna hända. Dock finns väl risken att motorn börjar spika satan när syrehalten blir så pass hög. Fast det är väl inte så svårt att justera på en förgasare? är väl bara någon skruv som man ändrar?
Självklart inget jag skulle testa på min S60 men med moppen är det ju lite annorlunda, ganska billigt att byta saker på den.
Jag vet att i dragracingens barndom så körde många med en 90% bensin 10% nitrometanblandning på V8;or och motorerna höll hyffsat.bensinskalle skrev:
Den skulle möjligen kunna spika men då skulle det vara endast för att tändningen är för tidig...., och sån enorm förbränningsskillnad tror ja inte de blir....
Men motorn kommer nog inte må bra ^^ speciellt inte en liten tvåtaktare för ja har en stark känsla av att durationerna osv blir fel...
Nej jag vet att det inte är några leksaker, har full respekt för bränslet. Lite småproblem kommer nog dyka upp,, gumipackningarna är jag speciellt orolig för och även en del av det du nämnde.bensinskalle skrev:nitrometan är ju så kraftigt så man kan skjuta kolven genom veven, ner i backen om man blandar fel ^^
To fuel dragsters måste ju startas på bensin för de går inte att starta på nitrometan på grund av kraften
Så de är ju inte direkt några leksaker dehär, bensin är ju harmlöst jämfört me nitrometan ^^
Ja tror att en moppe inte skulle må så bra om man inte gjorde noga injusteringar osv så att den är anpassad efter de nya förhållandena...
men vart ska du då få tag på nitrometan egentligen?
Tror att man måste ställa om till lite rikare bränsleblandning för att få ut max av nitrot. Nitrometan innehåller ju syre i sig själv så man får in mer syre och bränsle i motorn , turbo i vätskeform=)KTM450SX skrev:Köp isåfall NOS Oktanbooster, den som ger typ 6 enheter höjning, o de i 98oktanig bensin om ni har sånt i SverigeProvade för flera år sen att blanda såndäran " nitro " man lägger i Kyosho bilar. Men märkte ingen skillnad då, så ja la bara ren nitro i tanken. Kolven var inte vacker xD
Nu blev det något fel va=)? du menar väl att man brukar blanda det med metanol.Furia_Styling skrev:Nitrometan är en ingrediens i metanol som man kan köpa hos hobby handlaren
Precis som du säger ger ju inte nitrometan någon effekt om man inte ger motorn en rikare bränsleblandning, speciellt inte om man också stoppat i 20% metanol som i ditt fallchifen skrev:text
Grejen är ju det att nitrometan ger effekt, men har inte lika högt energi innehåll som bensin, dock kan du ju hälla i så mycket mer av nitro än bensin i en förbränningstakt så du vinner i effekt ändå. Bara för att du häller i 5% nitro kan du inte stoppa i mycket mer bensin i cylindern, den behöver fortfarande lika många delar luft för att antändas. Du vinner effekt först när du kommer upp i lite större mängder och byter upp dig i munstycke till gränsen av vad som går.Snusen skrev:Precis som du säger ger ju inte nitrometan någon effekt om man inte ger motorn en rikare bränsleblandning, speciellt inte om man också stoppat i 20% metanol som i ditt fallchifen skrev:text
Du verkar ha koll på nitrometan så tror på vad du säger men ska testa med lite lite nitro och lite rikare bränsleblandning bara för att kolla, hehe
95% Bensin 5% nitrometan kommer ju behöva mindre luft, blandningens lägre energinnehåll än ren bensin kompenseras ju mer än väl av att det går att få in mer av det i motorn. Även om det är en svag blandning så borde det väl räcka till för att få lite extra drag?chifen skrev:Grejen är ju det att nitrometan ger effekt, men har inte lika högt energi innehåll som bensin, dock kan du ju hälla i så mycket mer av nitro än bensin i en förbränningstakt så du vinner i effekt ändå. Bara för att du häller i 5% nitro kan du inte stoppa i mycket mer bensin i cylindern, den behöver fortfarande lika många delar luft för att antändas. Du vinner effekt först när du kommer upp i lite större mängder och byter upp dig i munstycke till gränsen av vad som går.Snusen skrev:Precis som du säger ger ju inte nitrometan någon effekt om man inte ger motorn en rikare bränsleblandning, speciellt inte om man också stoppat i 20% metanol som i ditt fallchifen skrev:text
Du verkar ha koll på nitrometan så tror på vad du säger men ska testa med lite lite nitro och lite rikare bränsleblandning bara för att kolla, hehe
Ja, visst är det så. Men inget du tjänar på något speciellt alls. Du lär inte märka av det förutom att du saknar lite pengar efter att ha köpt nitro, nitro funkar inte lika bra heller som sagt med bensin som med alkoholbränslen. Men ditt valSnusen skrev:95% Bensin 5% nitrometan kommer ju behöva mindre luft, blandningens lägre energinnehåll än ren bensin kompenseras ju mer än väl av att det går att få in mer av det i motorn. Även om det är en svag blandning så borde det väl räcka till för att få lite extra drag?chifen skrev: Grejen är ju det att nitrometan ger effekt, men har inte lika högt energi innehåll som bensin, dock kan du ju hälla i så mycket mer av nitro än bensin i en förbränningstakt så du vinner i effekt ändå. Bara för att du häller i 5% nitro kan du inte stoppa i mycket mer bensin i cylindern, den behöver fortfarande lika många delar luft för att antändas. Du vinner effekt först när du kommer upp i lite större mängder och byter upp dig i munstycke till gränsen av vad som går.
Jag tycker att det var konstigt både att hans moppe gick snabbare och att din blöddrade.Derbi_senda93 skrev:Min kompis tankade v-power som är 99 oktan och hans gick typ 5 km/h mer än med 95. men när jag provade med v-power blöddrade den så in i *...
några kommentarer?
det va skitkonstigt jaSnusen skrev:Jag tycker att det var konstigt både att hans moppe gick snabbare och att din blöddrade.Derbi_senda93 skrev:Min kompis tankade v-power som är 99 oktan och hans gick typ 5 km/h mer än med 95. men när jag provade med v-power blöddrade den så in i *...
några kommentarer?
Men i alla fall, killens moppe är så jävla trimmad att den behöver 99 oktanigt för att fungera bra, därför gick den som den ska när han körde med högre oktantal.
Din moppe började blöddra för att det var något fel på moppen som dök upp smatidigt eller också var det något skit i bensinen.
Har svårt att tro att det blir nog med tryck och temp i en moped för att den ska behöva högre oktantal än 95. Skulle inte förvåna mig om små tvåtaktare till och med blir klenare av högre oktantal än 95.Derbi_senda93 skrev:
det va skitkonstigt jafick slanga ut all bensin hemma sen
![]()
och hans var helt original och min med XD
ska testa att tanka 98 en gång till sommaren och se hur den går med det
olika väderförhållanden kan ju vara möjligt ocksåkallepalle skrev:haha, jag körde på samma sträcka alltså helt plan och samma längd, och mätaren visade 2km/h extra med 98 och jag upplevde som att den hade bättre acc, men de kanske bara var inbillning