Sida 1 av 2

Ang, avgassmällar, dåligt varvtal m.m. aprilia sr50 -02

Postat: 5 september 2008, 12:24
av Bredmar
Tjenare, Bredmar här som vanligt...

Jo, nu är det så här att jag var på ett mopedmeet för någon vecka sedan, då slutade kicken att fungera så jag var tvungen att rulla moppen hem med hjälp utav ett släp(ingen elstart), det gick några dagar å sen fick jag sakerna jag beställt. Det var nämligen kick"dreven" som hade slitits ut.

Nu till problemet:

Nu startar aprilian men den vill inte gå frammåt, den går ok på tomgången, men efter halvgas när den varvar lite lätt så "bölar" den! det blir även avgassmällar ibland... :S

sladdarna till + är urkopplade, för om man kopplar in dom så bölar den ännu mera! :S:S:S:S Säkringen har inte gått iallafall!

Det är inte förgasaren, för den har bara rullat några mil, likaså cylindern och reedsen samt insuget då jag köpte detta nytt för kanske 30 mil sedan! OBS! den gick som f****n på mopedmeetet med samma setup!

Har kollat alla möjliga trådar å guider men inget hjälper...

Är det någon där ute som kanske kan hjälpa mig så vore jag otroligt tacksam!

MVH
Bredmar :(

Postat: 5 september 2008, 12:42
av Sendarajder
låter som nån sorts av misständning eller nåt

Postat: 5 september 2008, 13:09
av Victor
prova att byta tändstift 8)

Postat: 5 september 2008, 13:35
av Holma_
100% att det är någon kabel som glappar!
Glapp eller en kortslutning någon stans.
//Holma

Postat: 5 september 2008, 13:48
av Rabxorzz
Victor skrev:prova att byta tändstift 8)

Postat: 5 september 2008, 14:17
av Sendarajder
Holma_ skrev:100% att det är någon kabel som glappar!
Glapp eller en kortslutning någon stans.
//Holma
då menar du vid tändningen väl?

Postat: 5 september 2008, 17:08
av Holma_
hyosungsf50 skrev:
Holma_ skrev:100% att det är någon kabel som glappar!
Glapp eller en kortslutning någon stans.
//Holma
då menar du vid tändningen väl?
Vad som hälst som har med tändningen att göra. Finns inget som säger att det skulle vara vid tändningen då kablarna går runt på hela ramen.
//Holma

Postat: 6 september 2008, 17:50
av Bredmar
Tack guys... alltså igentlgen borde det väll inte vara tändstiftet för det har ju funkat skit bra innan... eller har de med värmetåligheten att göra?

Postat: 6 september 2008, 18:06
av Bredmar
den kissar olja med ur avgasröret :S fel förbränning?

Postat: 9 september 2008, 21:33
av simme_7070
Låter precis som samma problem som jag har med min Derbi Senda xtreme, men har inte den blekaste om vad det kan vara, och ju mer jag kör med den desto sämre går den..

Postat: 9 september 2008, 21:33
av Bredmar
Ingen som läser detta forum längre?

Har fortfarande avgassmällar :S

men när man sitter 2 personer på moppen så går den lite bättre iallafall :S

Postat: 9 september 2008, 22:07
av Bredmar
simme_7070 skrev:Låter precis som samma problem som jag har med min Derbi Senda xtreme, men har inte den blekaste om vad det kan vara, och ju mer jag kör med den desto sämre går den..
kissar den olja då?

idag plockade jag bort olje dunken, ska köra med direktblandad i bensinen, men min moppe går ju faktiskt något bättre om man sitter 2 pers på den än om man sitter själv :S:S:S Vad kan detta bero på?

Postat: 10 september 2008, 06:24
av Holma_
Bredmar skrev:
simme_7070 skrev:Låter precis som samma problem som jag har med min Derbi Senda xtreme, men har inte den blekaste om vad det kan vara, och ju mer jag kör med den desto sämre går den..
kissar den olja då?

idag plockade jag bort olje dunken, ska köra med direktblandad i bensinen, men min moppe går ju faktiskt något bättre om man sitter 2 pers på den än om man sitter själv :S:S:S Vad kan detta bero på?
För lätta vikter skulle jag nästan tro xD
Då den får tyngre att varva ut...
Det du kan testa är ju att höjja nålen ett snäpp eller två!
//Holma

Postat: 10 september 2008, 15:01
av Bredmar
Holma_ skrev:
Bredmar skrev:
simme_7070 skrev:Låter precis som samma problem som jag har med min Derbi Senda xtreme, men har inte den blekaste om vad det kan vara, och ju mer jag kör med den desto sämre går den..
kissar den olja då?

idag plockade jag bort olje dunken, ska köra med direktblandad i bensinen, men min moppe går ju faktiskt något bättre om man sitter 2 pers på den än om man sitter själv :S:S:S Vad kan detta bero på?
För lätta vikter skulle jag nästan tro xD
Då den får tyngre att varva ut...
Det du kan testa är ju att höjja nålen ett snäpp eller två!
//Holma
Inte för å va taskig, men är du sjuk? :D
haha!
Nej hörrudu, det måste vara nått med tändningen eftersom den gick skit bra för bara någon vecka sedan då jag racade å vann på moped meetet!

Nån som har nån annan fundering? de måste ha med tändningen, vad ska man göra om tändningen kommer förtidigt eller för sent?

Postat: 11 september 2008, 21:21
av Bredmar
på tisdag så ska ja å en polare klyva hela motorn... kolla om nån typ box ligger fel eller nått -.-

Postat: 11 september 2008, 21:34
av KoNG
Bredmar skrev:på tisdag så ska ja å en polare klyva hela motorn... kolla om nån typ box ligger fel eller nått -.-
helt onödigt att klyva motorn när ni inte ens vet vad ni letar efter

Postat: 11 september 2008, 22:14
av Bredmar
KoNG skrev:
Bredmar skrev:på tisdag så ska ja å en polare klyva hela motorn... kolla om nån typ box ligger fel eller nått -.-
helt onödigt att klyva motorn när ni inte ens vet vad ni letar efter
Nja, min polare vet vad han gör, han har jobbat på moped verkstad i typ 6 år... men iaf, han tror de e typ packboxen eller nått, eftersom det kommer knistor från ramen ovanför kylarkåpan och ovanför cylindern typ :S

Ingen annan som har nån ide?

Postat: 14 september 2008, 18:34
av Bredmar
Ingen här längre eller är de ingen som har nån aning? Avgassmällar, å sånt... ska plocka ner motorn på tisdag...

Postat: 14 september 2008, 19:19
av meanzick
men fråga din polare om han e så duktig som du säger ;)

Postat: 15 september 2008, 01:16
av Bredmar
meanzick skrev:men fråga din polare om han e så duktig som du säger ;)
men ni e säkert bättre än han, asså han har aldrig varit med om något liknande under sina år i verkstaden, så då täntke jag att ni kanske har upplevt något liknande.

min kompis tror bara att det är nått inne i motorn...

Postat: 16 september 2008, 23:33
av Bredmar
Ok nu har vi klyvit motorn men haha nu startar den inte :D:D:D:D LOL!

Postat: 18 september 2008, 23:56
av Bredmar
vet inte vad ja ska göra längre :'(

Postat: 21 september 2008, 17:09
av Bredmar
de kommer gnista men den vill inte starta...

Postat: 22 september 2008, 01:55
av Azox
Kissar olja? kan de inte vara packningen som gått så de är kylarvätska som rinner ur?

Postat: 22 september 2008, 14:13
av Bredmar
ne:( packnignarna e fina å sånt... Update:

Den går ett varv eller två när man kickar, men bara när de e typ 20 liter startgas i skiten... :( men den vill inte starta :(

Postat: 22 september 2008, 14:15
av Bredmar
ne:( packnignarna e fina å sånt... Update:

Den går ett varv eller två när man kickar, men bara när de e typ 20 liter startgas i skiten... :( men den vill inte starta :(

om man plockar bort cylinder å kolv, så är veven lite "hackig" alltså när man drar runt skiten med kicken så hackar den fram... de glappar inte, detta började hända efter att vi plockade ner och rengjorde motorn å sånt... min kompis tror att det som gör att den hackar är för att vi slipade bort en halv centimeter smuts som satt i svänghjulet...

någon som har någon annan ide?

Postat: 23 september 2008, 21:13
av Bredmar
Får panik... Idag så petade vi lite på tändplattan... den ville iallafall tända något bättre när vi ändrade på den. Iallafall, är det någon som har någon aning om vad som det sitter mellan vikterna och kugghjulen? Det är typ en slags bricka(inte brickan som håller koll på vikterna) men ja har ingen aning vad den gör... vill gärna veta för det typ ramlade bort 3 spiraler och 3 andra små järn! pluttar från den!??

Nån som har nån aning om vad de e?

Postat: 23 september 2008, 22:44
av Mx_Waller
tändstiftet kan ha för svag gnista var lika dant på min o den gick bra när jag bytte tändstift

Postat: 23 september 2008, 23:13
av Bredmar
för svag gnista? hmm, låter intressant, dock så ser gnistan skit fin ut... helt vit, har ju ganska nytt tändstift :/ aja ska kolla upp det. men skulle tippa på att det är något annat...

Postat: 24 september 2008, 17:10
av Holma_
Härligt att du har lyckats med 3 dubbelpostar, en trippelpost och en "quadruppelpost"....
Är tändstiftet vitt?
testa byta upp dig i munstycke och höjj nålen.
//Holma

Postat: 24 september 2008, 18:23
av Bredmar
Holma_ skrev:Härligt att du har lyckats med 3 dubbelpostar, en trippelpost och en "quadruppelpost"....
Är tändstiftet vitt?
testa byta upp dig i munstycke och höjj nålen.
//Holma
nej har inte ens pillat på dedära sen den gick skit bra på mopedträffen.
inget förgasarfel :/

Postat: 24 september 2008, 18:47
av kotti
Rabxorzz skrev:
Victor skrev:prova att byta tändstift 8)

Postat: 24 september 2008, 23:05
av Bredmar
hmm, det sjuka är att vi har testat med över 6 olika tändstift, vi vet att två av dem har fungerat utmärkt tidigare sedan moppen dog på mopedträffen så har den varit helt sjuk :'( Kostar ju aldeles för mycket att lämna in den skithögen och om ja säljer den som den står nu så får ja inget för den :'( håller ju på med körkortet med :'(

Postat: 25 september 2008, 17:28
av Hagli
Holma_ skrev:
hyosungsf50 skrev:
Holma_ skrev:100% att det är någon kabel som glappar!
Glapp eller en kortslutning någon stans.
//Holma
då menar du vid tändningen väl?
Vad som hälst som har med tändningen att göra. Finns inget som säger att det skulle vara vid tändningen då kablarna går runt på hela ramen.
//Holma
Japp, hade typ samma fel på min moppe förr och då var det en glapp kabel :):)

Postat: 25 september 2008, 19:01
av Bredmar
Hagli skrev:
Holma_ skrev:
hyosungsf50 skrev: då menar du vid tändningen väl?
Vad som hälst som har med tändningen att göra. Finns inget som säger att det skulle vara vid tändningen då kablarna går runt på hela ramen.
//Holma
Japp, hade typ samma fel på min moppe förr och då var det en glapp kabel :):)
ok... asså ingen har någon aning om vad som kan vara fel :S