Sida 1 av 1
Trimma Yamaha DT 50 R 2007.
Postat: 28 juli 2015, 16:33
av JensCarlvik
Hej.
Jag kör en otrimmad Yamaha DT 50 R från 2007. Den gör cirka 60 kilometer i timmen.
Nu vill jag trimma mopeden att gå snabbare utan att trimma direkt i motorn.
Frågor:
-Byta drev (mindre bak och större fram), montera sportluftfilter, montera effektljuddämpare, byta munstycke... vad mer kan man göra för att trimma utan att gå in i motorn?
-Hur stor hastighetsökning kan man få ut av trimma som jag beskrev?
Postat: 28 juli 2015, 20:31
av Lukaas1
Byt till ett högvarvigt rör.
Sportluftfilter Gör Inte den snabbare utan gör så moppen låter mer.
Större förgasare.
Du kan säkert få upp den i 80-90 med bara rör och drevning.
Re: Trimma Yamaha DT 50 R 2007.
Postat: 28 juli 2015, 23:53
av xoldero
För det första, dra ut pluggarna/strypningarna och byt huvudmunstycke i förgasaren.
Viktminskning av både mopeden och föraren får moppen att gå snabbare om du inte ville "skruva" så mycket med motorn
Postat: 29 juli 2015, 01:27
av tompan__
Yamaha dtr 07 och framåt har en cdi strypning men går att avlägsna genom att borra o o:et i loggan på cdin runt 5mm borr brukar folk rekommendera men glöm inte att fylla i hålet med silikon så det inte kommer in fukt eller vatten.
Sen ett nytt avgassytem är la att föredra eller ifall du har lite kunskap att byta till en 70 kubikare eller större ungefär samma peng som ett avgassytem
//Tom
Postat: 29 juli 2015, 18:13
av JensCarlvik
Tack så hemskt mycket för alla svar.
Postat: 30 juli 2015, 19:53
av JensCarlvik
Lukaas1 skrev:Byt till ett högvarvigt rör.
Sportluftfilter Gör Inte den snabbare utan gör så moppen låter mer.
Större förgasare.
Du kan säkert få upp den i 80-90 med bara rör och drevning.
Jag börja med drev och effektrör.
Jag trodde att sportluftfilter gjorde att mopeden andades, fick mer luft och byter man även munstycket i förgasaren samtidigt till större så går mopeden snabbare?
Postat: 30 juli 2015, 20:32
av Rexxy
JensCarlvik skrev:Lukaas1 skrev:Byt till ett högvarvigt rör.
Sportluftfilter Gör Inte den snabbare utan gör så moppen låter mer.
Större förgasare.
Du kan säkert få upp den i 80-90 med bara rör och drevning.
Jag börja med drev och effektrör.
Jag trodde att sportluftfilter gjorde att mopeden andades, fick mer luft och byter man även munstycket i förgasaren samtidigt till större så går mopeden snabbare?
Original luftburk kan förse motorn med den luft den behöver vid sånt klent trim. Man byter när den inte kan förse motorn med tillräckligt luft, typ värre 70cc m.m.
Postat: 31 juli 2015, 11:52
av JensCarlvik
Rexxy skrev:JensCarlvik skrev:Lukaas1 skrev:Byt till ett högvarvigt rör.
Sportluftfilter Gör Inte den snabbare utan gör så moppen låter mer.
Större förgasare.
Du kan säkert få upp den i 80-90 med bara rör och drevning.
Jag börja med drev och effektrör.
Jag trodde att sportluftfilter gjorde att mopeden andades, fick mer luft och byter man även munstycket i förgasaren samtidigt till större så går mopeden snabbare?
Original luftburk kan förse motorn med den luft den behöver vid sånt klent trim. Man byter när den inte kan förse motorn med tillräckligt luft, typ värre 70cc m.m.
Okej. Jag förstår. Tack.
Postat: 8 augusti 2015, 20:51
av Xefsan
Bättre att du köper en ostrypt CDI istället för att borra då kanske inte nästa ägare vill ha det

Då kan det vara bra o ha kvar.
Postat: 9 augusti 2015, 10:42
av JensCarlvik
Xefsan skrev:Bättre att du köper en ostrypt CDI istället för att borra då kanske inte nästa ägare vill ha det

Då kan det vara bra o ha kvar.
Bra idé.