Sida 1 av 1

Tomos Flexer -09 vägrar gå över 30!!

Postat: 18 juli 2015, 18:04
av kajfal
Tja.

Köpte en Tomos Flexer EU25 att köra till jobbet med och den var ju kul.. not.
Gick i 25 och jag blev omcyklad dagligen.

Bytte avgasrör och tog bort strypningen i luftburken, bestyckade förgasaren med något större munstycke (tror jag gick från 49 till 52). Då gjorde den ca 30.

Nu till grejen.. vill få skiten att gå åtminstone i 35.
Det sitter en Dellorto-förgasare 14 9 P i den och jag prövade idag att borra upp insuget i förgasaren från 9 till 10 mm samt tog bort topplockspackningen på 1mm utan att märka någon skillnad i vare sig kraft eller fart. Det finns typ inget att ställa in på förgasaren än tomgången heller.. brukar väl finnas en till skruv som reglerar luft/bränsle??

Efter förgasaren sitter det nån lång plugg med innerdiameter ca 10mm i insuget till cylindern, är det lönt att försöka ta bort den?

Den varvar inte ur så mycket mer i nerförsbacke än på plan mark, kan det vara originaldrevningen som ställer till det?

Fattar inte varför det är så jävla svårt att få den lilla skrothögen att gå lite fortare.. nån som vet något alls om denna sunkmotor?

Postat: 18 juli 2015, 19:51
av PapaEmeritus99
Köp lättare vikter

Postat: 18 juli 2015, 20:01
av kajfal
PapaEmeritus99 skrev:Köp lättare vikter
Har du lust att utveckla? Vad skulle lättare vikter innebära? Gissar att det har med växellådan att göra, men jag är inte så insatt.

Postat: 18 juli 2015, 20:08
av runners
Tomos Flexer är inte en moped som har variator. Där kan inte variatorvikter bytas.

Postat: 18 juli 2015, 20:14
av kajfal
runners skrev:Tomos Flexer är inte en moped som har variator. Där kan inte variatorvikter bytas.
Så man kan inte göra något med min tvåstegs-växellåda?
Jag vill att moppen ska varva ur. Det känns lite som när man cyklar i nerförsbacke och har en för låg växel i och får trampa som sjutton och lätt utan att det går särskilt fort.

Är drevningen det som är avgörande för mig? Hittar hur lite som helst om tomos EU25 varav hälften jag hittar är när jag letar info på annat forum.. :/

Hur vet jag att moppen varvar ut bättre med annan drevning? Känns som jag bara chansar och egentligen borde hiva den jävla lågkompmotorn på tippen.

Postat: 18 juli 2015, 20:17
av runners
Tror att de finns strypningar. Brukar finnas sådana på de flesta mopeder för att få ned hastigheten till laglig. Men jag känner inte till just den mopeden men kanske de finns någon annan som vet?

Postat: 18 juli 2015, 20:34
av kajfal
runners skrev:Tror att de finns strypningar. Brukar finnas sådana på de flesta mopeder för att få ned hastigheten till laglig. Men jag känner inte till just den mopeden men kanske de finns någon annan som vet?
Jag har tagit bort strypning i luftburken och bytt till ostrypt avgasrör och då gick den i 30.. kanske finns nån mer, men vad gör motorn mer varvvillig? Rätt drevning?

Postat: 18 juli 2015, 20:44
av honachs
går det att fila i insuget? planat topplock fila avgasport vad vet jag dreva kanske

Postat: 18 juli 2015, 20:47
av PapaEmeritus99
Den kanske är cdi strypt?

Postat: 18 juli 2015, 20:49
av honachs
det kan den säkert vara cdi strypt annars ska du ha mer drag får du nog gå upp i cylindervolym

Postat: 18 juli 2015, 21:08
av kajfal
Har riktigt svårt att tro att den är CDI-strypt. Motorsetupen är ju antik.. finns varken elstart eller batteri på den 😛