Sida 1 av 1
sportluftfilter
Postat: 12 oktober 2014, 14:37
av edvib
har kollat runt på forumet men hittar inget om sportluft filtet har frågan räknas det som trim som jag har förstått det så går det inte fortare fast det låter mer och att den dricker mer bensin. vad är det för positivt att ha det vad är det negativa med det

Postat: 12 oktober 2014, 14:49
av rieju4life
negativt.
drar mer bränsle
ingen effektskillnad kanske lite om man kör hyper då.
räknas som trim så kan åka fast om du bilr stoppad av polisen (om han har en dålig dag)
possetivt.
låter goare

Postat: 12 oktober 2014, 14:56
av Hampu
rieju4life skrev:
ingen effektskillnad kanske lite om man kör hyper då.
''lite''... Ha.
Positivt: Kan plocka ut mer effekt från motorn, oftast lättare att sätta på ett sportluft än luftburk, iallafall vad jag upplevt.
Negativt: Drar mer bensin, lättare att komma in smuts.
Ljudet är 50/50 för mig.
Postat: 12 oktober 2014, 14:57
av edvib
men om det inte är effekt höjande hur kan det då vara trim och låter det högre om man har det eller hur låter det min kompis köpte det och jag hör ingen skillnad
Postat: 12 oktober 2014, 14:59
av Hampu
edvib skrev:men om det inte är effekt höjande hur kan det då vara trim och låter det högre om man har det eller hur låter det min kompis köpte det och jag hör ingen skillnad
ALLA ändringar i motorn/motorns utförande räknas som trim.
Postat: 12 oktober 2014, 15:02
av edvib
Hampu skrev:edvib skrev:men om det inte är effekt höjande hur kan det då vara trim och låter det högre om man har det eller hur låter det min kompis köpte det och jag hör ingen skillnad
ALLA ändringar i motorn/motorns utförande räknas som trim.
även om det inte är effekt höjande
Postat: 12 oktober 2014, 15:03
av Hampu
edvib skrev:Hampu skrev:edvib skrev:men om det inte är effekt höjande hur kan det då vara trim och låter det högre om man har det eller hur låter det min kompis köpte det och jag hör ingen skillnad
ALLA ändringar i motorn/motorns utförande räknas som trim.
även om det inte är effekt höjande
_ALLA_ ändringar i motorn räknas som trim.
Postat: 12 oktober 2014, 15:08
av edvib
Hampu skrev:edvib skrev:Hampu skrev: ALLA ändringar i motorn/motorns utförande räknas som trim.
även om det inte är effekt höjande
_ALLA_ ändringar i motorn räknas som trim.
det tycker jag är konstigt så länge den inte går fortare så tycker jag man borde få göra vad man vill men det lär väll bli ett sportluft filter sen får mer plats under sadlen med
Postat: 12 oktober 2014, 15:14
av Hampu
[spoiler]
edvib skrev:Hampu skrev:edvib skrev:
även om det inte är effekt höjande
_ALLA_ ändringar i motorn räknas som trim.
[/spoiler]
det tycker jag är konstigt så länge den inte går fortare så tycker jag man borde få göra vad man vill men det lär väll bli ett sportluft filter sen får mer plats under sadlen med
Kan ju nämna att du även måste bestycka om förgasaren efter du monterat sportluftfilter + att den förmodligen kommer gå sämre när det är blött ute.
Stannar polisen dig och testkör mopeden kommer dem kanske vilja beslagta mopeden även fast den inte gick för fort eftersom den låter trimmad, man hör insugsljudet MYCKET väl med sportluftfilter.
Beslagtar polisen mopeden kommer du förmodligen åka fast för trimmad moped också.
Edit; åker du fast för trim får du ju även böter för andra grejer som ingen backspegel 300:-, utan skylt (inflyttad) 1500:- om jag inte minns fel, ej original baklykta?
Postat: 12 oktober 2014, 15:18
av edvib
Hampu skrev:[spoiler]
edvib skrev:Hampu skrev:_ALLA_ ändringar i motorn räknas som trim.
[/spoiler]
det tycker jag är konstigt så länge den inte går fortare så tycker jag man borde få göra vad man vill men det lär väll bli ett sportluft filter sen får mer plats under sadlen med
Kan ju nämna att du även måste bestycka om förgasaren efter du monterat sportluftfilter + att den förmodligen kommer gå sämre när det är blött ute.
Stannar polisen dig och testkör mopeden kommer dem kanske vilja beslagta mopeden även fast den inte gick för fort eftersom den låter trimmad, man hör insugsljudet MYCKET väl med sportluftfilter.
Beslagtar polisen mopeden kommer du förmodligen åka fast för trimmad moped också.
Moppen är redan trimmad så det spelar ingen roll och väntar på effekt rör så det kommer endå låta mer men med bestycka mena du byta huvudmunstycke då eller
Postat: 12 oktober 2014, 15:23
av Hampu
edvib skrev:Hampu skrev:[spoiler]
edvib skrev:[/spoiler]
det tycker jag är konstigt så länge den inte går fortare så tycker jag man borde få göra vad man vill men det lär väll bli ett sportluft filter sen får mer plats under sadlen med
Kan ju nämna att du även måste bestycka om förgasaren efter du monterat sportluftfilter + att den förmodligen kommer gå sämre när det är blött ute.
Stannar polisen dig och testkör mopeden kommer dem kanske vilja beslagta mopeden även fast den inte gick för fort eftersom den låter trimmad, man hör insugsljudet MYCKET väl med sportluftfilter.
Beslagtar polisen mopeden kommer du förmodligen åka fast för trimmad moped också.
Moppen är redan trimmad så det spelar ingen roll och väntar på effekt rör så det kommer endå låta mer men med bestycka mena du byta huvudmunstycke då eller
Aja, vill du att mopeden ska gå dåligt när det är blött, få in skit i förgasaren, förkorta livslängden på mopeden och dra åt sig uppmärksamhet så visst, köp sportluftfilter.
Att bestycka förgasaren har och göra med allt som ändrar bränslemängden.
nålclips, munstycken, blandskruv/luftskruv & tomgångsskruv.
Postat: 12 oktober 2014, 15:46
av Nojjan
Hampu skrev:edvib skrev:Hampu skrev: ALLA ändringar i motorn/motorns utförande räknas som trim.
även om det inte är effekt höjande
_ALLA_ ändringar i motorn räknas som trim.
ALLA?
Okej så om min original cylinder skulle skära. HUR FAN GÖR JAG DÅ?
Måste jag lämna in den? Dom får inte ÄNDRA något för allt är olagligt?
Så om eran moped skär så är de bara att elda upp skiten för du får inte ändra någonting i motorn.
Postat: 12 oktober 2014, 15:47
av Hampu
Nojjan skrev:Hampu skrev:edvib skrev:
även om det inte är effekt höjande
_ALLA_ ändringar i motorn räknas som trim.
ALLA?
Okej så om min original cylinder skulle skära. HUR FAN GÖR JAG DÅ?
Måste jag lämna in den? Dom får inte ÄNDRA något för allt är olagligt?
Så om eran moped skär så är de bara att elda upp skiten för du får inte ändra någonting i motorn.
Ifall originalcylindern skär köper du ju en ny originalcylinder? Ifall du byter ut mot originaldelar så blir det ju ingen ändring?
Postat: 12 oktober 2014, 15:51
av Nojjan
Hampu skrev:Nojjan skrev:Hampu skrev:_ALLA_ ändringar i motorn räknas som trim.
ALLA?
Okej så om min original cylinder skulle skära. HUR FAN GÖR JAG DÅ?
Måste jag lämna in den? Dom får inte ÄNDRA något för allt är olagligt?
Så om eran moped skär så är de bara att elda upp skiten för du får inte ändra någonting i motorn.
Ifall originalcylindern skär köper du ju en ny originalcylinder? Ifall du byter ut mot originaldelar så blir det ju ingen ändring?
Men då måste jag ju köpa på Yamaha center till min Slider, där cylinder kostar 10000kr
denna te.x
http://www.twostroke.se/product.asp?product=14741
är ju inte EXAKT samma som satt på innan?
Postat: 12 oktober 2014, 15:55
av Hampu
[spoiler]
Nojjan skrev:Hampu skrev:Nojjan skrev:[/spoiler]
ALLA?
Okej så om min original cylinder skulle skära. HUR FAN GÖR JAG DÅ?
Måste jag lämna in den? Dom får inte ÄNDRA något för allt är olagligt?
Så om eran moped skär så är de bara att elda upp skiten för du får inte ändra någonting i motorn.
Ifall originalcylindern skär köper du ju en ny originalcylinder? Ifall du byter ut mot originaldelar så blir det ju ingen ändring?
Men då måste jag ju köpa på Yamaha center till min Slider, där cylinder kostar 10000kr
denna te.x
http://www.twostroke.se/product.asp?product=14741
är ju inte EXAKT samma som satt på innan?

Där hittar du originaldelar.
Och cylindrarna kostar inte 10 000. Billigare med originalcylinder än originalrör.
Till Slider kostar originalcylinder 2 799:-
DETTA ÄR OFFTOPIC SÅ DET ÄR INTE ENS VÄRT ATT FORTSÄTTA DISKUTERA DET.
(Någon var tydligen alldeles för sne och svarade ändå)
Postat: 12 oktober 2014, 16:00
av Nojjan
Hampu skrev:[spoiler]
Nojjan skrev:Hampu skrev:Ifall originalcylindern skär köper du ju en ny originalcylinder? Ifall du byter ut mot originaldelar så blir det ju ingen ändring?
Men då måste jag ju köpa på Yamaha center till min Slider, där cylinder kostar 10000kr
denna te.x
http://www.twostroke.se/product.asp?product=14741
är ju inte EXAKT samma som satt på innan?

Där hittar du originaldelar.
Och cylindrarna kostar inte 10 000. Billigare med originalcylinder än originalrör.
Till Slider kostar originalcylinder 2 799:-
och denna
http://www.twostroke.se/product.asp?product=14741 519kr!¨
Vilken köper man om man är normal?
Fast jag vill inte åka fast för trim så köper en cylinder för 2800kr när en annan original cylinder fast annat märke kostar 519kr (Juste den räknas som trim för ALLT man ändrar är trim)
Jag tänker inte hålla på posthunta som du gör så om du vill något kan i PM mig så tar vi detta där.
Postat: 12 oktober 2014, 16:18
av DEA!!
Grabbar för h*lvete lugna ner er. Back to topic.
Postat: 12 oktober 2014, 17:16
av edvib
http://www.twostroke.se/product.asp?pro ... trib1=1794
där står det ju att man bara behöver byta förgasarmunstycke och och den verkar inte så öppen som alla andra .
Postat: 12 oktober 2014, 17:29
av Pelsnernels
ja du behöver bara byta munstycke, möjligen reglera luftskruven. Jag har för mig att det du länkade är ganska dåligt, tar lätt in fukt m.m sen är det TNT med, ingen vidare kvalitet. Bäst är ett ordentligt skött skumgummifilter.
Postat: 12 oktober 2014, 17:53
av edvib
Pelsnernels skrev:ja du behöver bara byta munstycke, möjligen reglera luftskruven. Jag har för mig att det du länkade är ganska dåligt, tar lätt in fukt m.m sen är det TNT med, ingen vidare kvalitet. Bäst är ett ordentligt skött skumgummifilter.
den här då
http://www.twostroke.se/product.asp?product=14093
eller någon som kan länka något bra luftfilter skulle vara snällt

Postat: 12 oktober 2014, 18:00
av rieju99
Postat: 12 oktober 2014, 18:09
av edvib
vill helst ha ett som unge fär ser ut som ett sånt här
http://www.twostroke.se/product.asp?product=14093
vill ha ett snyggt sportluft filter
Postat: 12 oktober 2014, 18:11
av Jakzu
Fattar inte grejen med sportluftfilter.
Inga possetiva saker enligt mig, så länge det är en moppe kommer den låta skit ändå.
Postat: 12 oktober 2014, 18:31
av edvib
Jakzu skrev:Fattar inte grejen med sportluftfilter.
Inga possetiva saker enligt mig, så länge det är en moppe kommer den låta skit ändå.
man får merplats undersadlen typ det enda som är bra med det