Sida 1 av 2

Tändstift vädligt svart?

Postat: 15 juli 2014, 10:11
av hephox
Tjena mitt tändstift är väldigt svart och undrar då vad på förgasaren jag ska ställa om? Moppen är helt original så munstycke borde väll inte bytas.

Postat: 15 juli 2014, 10:45
av Jantte12
Är tändstiftet svart så får den för mycket bensin för fet blandning dvs du kan testa skruva på luftskruven eller byta till mindre munstycke men eftersom du sa att de är original munstycke på så hade jag inte gjort nåt åt det såvida moppen inte går dåligt då det är säkrare att köra med lite för fet blandning för motorn smörjs bättre då

Postat: 15 juli 2014, 10:54
av hephox
Jantte12 skrev:Är tändstiftet svart så får den för mycket bensin för fet blandning dvs du kan testa skruva på luftskruven eller byta till mindre munstycke men eftersom du sa att de är original munstycke på så hade jag inte gjort nåt åt det såvida moppen inte går dåligt då det är säkrare att köra med lite för fet blandning för motorn smörjs bättre då
Okej men ska jag skruva den inåt eller utåt?

Postat: 15 juli 2014, 11:02
av hephox
Ska denna skruv skruvas när moppen står på tomgång eller när den är avstängd?

Postat: 15 juli 2014, 11:05
av Dave448
hephox skrev:Ska denna skruv skruvas när moppen står på tomgång eller när den är avstängd?
Tomgång, skruva tills den går som bäst, dvs högsta varv

Postat: 15 juli 2014, 11:17
av hephox
Dave448 skrev:
hephox skrev:Ska denna skruv skruvas när moppen står på tomgång eller när den är avstängd?
Tomgång, skruva tills den går som bäst, dvs högsta varv
hur vet jag när den når högsta varv och går som bäst då? :P

Postat: 15 juli 2014, 11:23
av skier
hephox skrev:
Dave448 skrev:
hephox skrev:Ska denna skruv skruvas när moppen står på tomgång eller när den är avstängd?
Tomgång, skruva tills den går som bäst, dvs högsta varv
hur vet jag när den når högsta varv och går som bäst då? :P
Du hör skillnaden. Annars om du har varvräknare, kolla när den ligger på högst varv.

Postat: 15 juli 2014, 11:32
av hephox
skier skrev:
hephox skrev:
Dave448 skrev: Tomgång, skruva tills den går som bäst, dvs högsta varv
hur vet jag när den når högsta varv och går som bäst då? :P
Du hör skillnaden. Annars om du har varvräknare, kolla när den ligger på högst varv.
okej tack men finns det något som brukar vara standard när man ska skruva på luftskruven?

Postat: 15 juli 2014, 12:41
av hephox
jag hittar fan inte luftskruven på förgasarn??

Postat: 15 juli 2014, 12:55
av Hampu
hephox skrev:jag hittar fan inte luftskruven på förgasarn??
Finns 2 skruvar, mitt på är tomgång och den andra är luft, brukar vara närmare luftfiltret.

Postat: 15 juli 2014, 13:11
av hephox
Hampu skrev:
hephox skrev:jag hittar fan inte luftskruven på förgasarn??
Finns 2 skruvar, mitt på är tomgång och den andra är luft, brukar vara närmare luftfiltret.
Hittade tomgången (den med en fjäder i) men hittar dock ingen annan skruv?

Postat: 15 juli 2014, 14:18
av Dave448
Har du kollat luftfiltret?

Postat: 15 juli 2014, 15:35
av hephox
Dave448 skrev:Har du kollat luftfiltret?
Det går fan inte att kolla filtret den sitter i någon plastlåda som inte går att öppna.

Postat: 15 juli 2014, 17:18
av bensinskalle
Är moppen spik original och tändstiftet är svart är något annat fel. Igensatt luftfilter är standard, annars dåligt tändstift eller fel oljeblandning

Postat: 15 juli 2014, 17:21
av hephox
bensinskalle skrev:Är moppen spik original och tändstiftet är svart är något annat fel. Igensatt luftfilter är standard, annars dåligt tändstift eller fel oljeblandning
Alla delar är ju original men vet inte om ägarna innan mig skruvat på förgasaren. oljan blandar den ju själv, ska jag kanske köpa nytt luftfilter och prova? så jävla dyrt dock.

Tändstiftet är inte så gammalt bytte det för någon månad sen då den som satt i när vi köpte moppen var helt svart med massa klumpar på.


Någon som vet var den där jävla luft/bränsleskruven sitter??

Postat: 15 juli 2014, 18:21
av bensinskalle
Hur fan ska vi veta de när du inte ens ids nämna vilken moped du har?

Postat: 15 juli 2014, 19:40
av Hampu
hephox skrev:
bensinskalle skrev:Är moppen spik original och tändstiftet är svart är något annat fel. Igensatt luftfilter är standard, annars dåligt tändstift eller fel oljeblandning
Alla delar är ju original men vet inte om ägarna innan mig skruvat på förgasaren. oljan blandar den ju själv, ska jag kanske köpa nytt luftfilter och prova? så jävla dyrt dock.

Tändstiftet är inte så gammalt bytte det för någon månad sen då den som satt i när vi köpte moppen var helt svart med massa klumpar på.


Någon som vet var den där jävla luft/bränsleskruven sitter??
Det finns TVÅ skruvjävlar på EN förgasare. Den ena är tomgång och den andra är luftksruv.

Postat: 15 juli 2014, 21:34
av hephox
Hampu skrev:
hephox skrev:
bensinskalle skrev:Är moppen spik original och tändstiftet är svart är något annat fel. Igensatt luftfilter är standard, annars dåligt tändstift eller fel oljeblandning
Alla delar är ju original men vet inte om ägarna innan mig skruvat på förgasaren. oljan blandar den ju själv, ska jag kanske köpa nytt luftfilter och prova? så jävla dyrt dock.

Tändstiftet är inte så gammalt bytte det för någon månad sen då den som satt i när vi köpte moppen var helt svart med massa klumpar på.


Någon som vet var den där jävla luft/bränsleskruven sitter??
Det finns TVÅ skruvjävlar på EN förgasare. Den ena är tomgång och den andra är luftksruv.
Men helvete jag hittar bara tomgångsskruven och en anna skruv som sitter vid munstycket och det är förmodligen inte den?

Postat: 15 juli 2014, 21:44
av Hampu
hephox skrev:
Hampu skrev:
hephox skrev: Alla delar är ju original men vet inte om ägarna innan mig skruvat på förgasaren. oljan blandar den ju själv, ska jag kanske köpa nytt luftfilter och prova? så jävla dyrt dock.

Tändstiftet är inte så gammalt bytte det för någon månad sen då den som satt i när vi köpte moppen var helt svart med massa klumpar på.


Någon som vet var den där jävla luft/bränsleskruven sitter??
Det finns TVÅ skruvjävlar på EN förgasare. Den ena är tomgång och den andra är luftksruv.
Men helvete jag hittar bara tomgångsskruven och en anna skruv som sitter vid munstycket och det är förmodligen inte den?
Ifall den sitter på flottörkoppen så är den man tömmer förgasaren med.

Postat: 16 juli 2014, 02:23
av SNODDAS15
Om du inte har varvat ut moppen (när den är varm) under ca 20-25 sek och stänger av tändningen med du kör så visar tändstiftet inte för munstycket utan nåt helt annat. Tomgången har en tendens att göra stiftet svart tex...

Postat: 16 juli 2014, 08:49
av hephox
SNODDAS15 skrev:Om du inte har varvat ut moppen (när den är varm) under ca 20-25 sek och stänger av tändningen med du kör så visar tändstiftet inte för munstycket utan nåt helt annat. Tomgången har en tendens att göra stiftet svart tex...
Så jag ska prova ställa om tomgången? Hur ska en moppe vara på tomgång?

Postat: 16 juli 2014, 10:06
av SNODDAS15
hephox skrev:
SNODDAS15 skrev:Om du inte har varvat ut moppen (när den är varm) under ca 20-25 sek och stänger av tändningen med du kör så visar tändstiftet inte för munstycket utan nåt helt annat. Tomgången har en tendens att göra stiftet svart tex...
Så jag ska prova ställa om tomgången? Hur ska en moppe vara på tomgång?
Inget att göra, bara blir så

Postat: 16 juli 2014, 15:01
av hephox
SNODDAS15 skrev:
hephox skrev:
SNODDAS15 skrev:Om du inte har varvat ut moppen (när den är varm) under ca 20-25 sek och stänger av tändningen med du kör så visar tändstiftet inte för munstycket utan nåt helt annat. Tomgången har en tendens att göra stiftet svart tex...
Så jag ska prova ställa om tomgången? Hur ska en moppe vara på tomgång?
Inget att göra, bara blir så
Vad ska jag göra då? :/ och vart fan sitter det där skruvhelvetet?

Postat: 16 juli 2014, 15:09
av Hampu
hephox skrev:
SNODDAS15 skrev:
hephox skrev: Så jag ska prova ställa om tomgången? Hur ska en moppe vara på tomgång?
Inget att göra, bara blir så
Vad ska jag göra då? :/ och vart fan sitter det där skruvhelvetet?
Fota?
Edit; eftersom du inte ens kunnat skriva vilken mopedjävel du har så har ju INGEN annan någon aning om vart fan skruvsatan sitter på din moped.

Postat: 16 juli 2014, 15:36
av hephox
Hampu skrev:
hephox skrev:
SNODDAS15 skrev: Inget att göra, bara blir så
Vad ska jag göra då? :/ och vart fan sitter det där skruvhelvetet?
Fota?
Edit; eftersom du inte ens kunnat skriva vilken mopedjävel du har så har ju INGEN annan någon aning om vart fan skruvsatan sitter på din moped.
hahaha oh shit my bad.

Peugeot jetforce kan försöka fixa bilder senare ikväll.
Ska även fixa video på hur den går då jag tycker att den går lite konstigt.

Postat: 16 juli 2014, 15:51
av Hampu
hephox skrev:
Hampu skrev:
hephox skrev: Vad ska jag göra då? :/ och vart fan sitter det där skruvhelvetet?
Fota?
Edit; eftersom du inte ens kunnat skriva vilken mopedjävel du har så har ju INGEN annan någon aning om vart fan skruvsatan sitter på din moped.
hahaha oh shit my bad.

Peugeot jetforce kan försöka fixa bilder senare ikväll.
Ska även fixa video på hur den går då jag tycker att den går lite konstigt.
Guldiga skruven är luftskruven
Bild

På denna förgasaren är det den som är markerad nr3 som är luftskruven
Bild

Du bör hitta skruven nu!

Postat: 16 juli 2014, 16:01
av hephox
Hampu skrev:
hephox skrev:
Hampu skrev:Fota?
Edit; eftersom du inte ens kunnat skriva vilken mopedjävel du har så har ju INGEN annan någon aning om vart fan skruvsatan sitter på din moped.
hahaha oh shit my bad.

Peugeot jetforce kan försöka fixa bilder senare ikväll.
Ska även fixa video på hur den går då jag tycker att den går lite konstigt.
Guldiga skruven är luftskruven
Bild

På denna förgasaren är det den som är markerad nr3 som är luftskruven
Bild

Du bör hitta skruven nu!
Den finns fan inte...
Här är en bild på min förgasare, den enda skruven jag ser är den till tomgången http://imgur.com/7Fblo65

Postat: 16 juli 2014, 16:08
av Hampu
Snett under till vänster är den väl..?

Postat: 16 juli 2014, 16:09
av hephox
Hampu skrev:Snett under till vänster är den väl..?
det är fan ingen skruv :/

Postat: 16 juli 2014, 16:20
av hephox
Det är typ helt platt på den dock så går den att "skruva" lite på om jag tar en liten mejsel och drar runt kanterna

Postat: 16 juli 2014, 16:51
av Hampu
hephox skrev:Det är typ helt platt på den dock så går den att "skruva" lite på om jag tar en liten mejsel och drar runt kanterna
har läst lite och hittade ett svar här på tsr där det stod att det dära var luftskruven och att det inte var något spår i den (man får alltså lov att göra ett eget!)

Ett enkelt sätt skulle vara att skruva ut den, ta en dremel och bara göra ett spår!

Postat: 16 juli 2014, 17:13
av hephox
Hampu skrev:
hephox skrev:Det är typ helt platt på den dock så går den att "skruva" lite på om jag tar en liten mejsel och drar runt kanterna
har läst lite och hittade ett svar här på tsr där det stod att det dära var luftskruven och att det inte var något spår i den (man får alltså lov att göra ett eget!)

Ett enkelt sätt skulle vara att skruva ut den, ta en dremel och bara göra ett spår!
Okej tack! problemet är ju att det blir väldigt svårt att skruva ut den utan att ha sönder den :P det måste väll finnas något verktyg kanske som man kan skruva ut den med? såhär ser den ut http://imgur.com/0Jcqs3p
Den är inte helt rund direkt men vad skulle det smidigaste sättet attt få ut den vara?

Postat: 16 juli 2014, 18:27
av Hampu
hephox skrev:
Hampu skrev:
hephox skrev:Det är typ helt platt på den dock så går den att "skruva" lite på om jag tar en liten mejsel och drar runt kanterna
har läst lite och hittade ett svar här på tsr där det stod att det dära var luftskruven och att det inte var något spår i den (man får alltså lov att göra ett eget!)

Ett enkelt sätt skulle vara att skruva ut den, ta en dremel och bara göra ett spår!
Okej tack! problemet är ju att det blir väldigt svårt att skruva ut den utan att ha sönder den :P det måste väll finnas något verktyg kanske som man kan skruva ut den med? såhär ser den ut http://imgur.com/0Jcqs3p
Den är inte helt rund direkt men vad skulle det smidigaste sättet attt få ut den vara?
En klick med värmepistolslim och medans det är varm kan du ju försöka trycka in en liten mejsel eller något och skruva ut när det har stelnat, ifall den sitter ganska löst dåra, vetifan annars :S

Postat: 16 juli 2014, 20:46
av hephox
Hampu skrev:
hephox skrev:
Hampu skrev:har läst lite och hittade ett svar här på tsr där det stod att det dära var luftskruven och att det inte var något spår i den (man får alltså lov att göra ett eget!)

Ett enkelt sätt skulle vara att skruva ut den, ta en dremel och bara göra ett spår!
Okej tack! problemet är ju att det blir väldigt svårt att skruva ut den utan att ha sönder den :P det måste väll finnas något verktyg kanske som man kan skruva ut den med? såhär ser den ut http://imgur.com/0Jcqs3p
Den är inte helt rund direkt men vad skulle det smidigaste sättet attt få ut den vara?
En klick med värmepistolslim och medans det är varm kan du ju försöka trycka in en liten mejsel eller något och skruva ut när det har stelnat, ifall den sitter ganska löst dåra, vetifan annars :S
Den sitter jävligt hårt :cry:

Postat: 16 juli 2014, 21:11
av Hampu
hephox skrev:
Hampu skrev:
hephox skrev: Okej tack! problemet är ju att det blir väldigt svårt att skruva ut den utan att ha sönder den :P det måste väll finnas något verktyg kanske som man kan skruva ut den med? såhär ser den ut http://imgur.com/0Jcqs3p
Den är inte helt rund direkt men vad skulle det smidigaste sättet attt få ut den vara?
En klick med värmepistolslim och medans det är varm kan du ju försöka trycka in en liten mejsel eller något och skruva ut när det har stelnat, ifall den sitter ganska löst dåra, vetifan annars :S
Den sitter jävligt hårt :cry:
Då får du nog försöka som tidigare, själv hade jag nog plockat lös förgasaren ifall du inte gjort det (måste va jävligt trångt att ha den på mopeden när detta görs) :D