Sida 1 av 1

Snabbaste sättet att döda crossen?

Postat: 6 juli 2014, 12:46
av Westman15
Hur dödar man crossen snabbast/smidigast möjligt om man får gashäng (ej tändningslås)

Postat: 6 juli 2014, 12:52
av LennartTuning
sätt dit en brytare.

annars kan de funka att hålla för avgasröret.

Postat: 6 juli 2014, 12:56
av G-son
Bromsa.

Postat: 6 juli 2014, 13:12
av Nojjan
Detta gäller inte att stänga av den men broms och försök få i friläge så står den stil sen så kan du håla för avgasröret som Lennart nämnde :)

Postat: 6 juli 2014, 13:29
av emilnordman
Jag brukar bara ta loss tändhatten :)

Postat: 6 juli 2014, 16:48
av GurkMarmelad
Kommer ihåg en gång när jag fick gashäng på min fiddy. Det fanns dödarknapp men jag fick panik så jag glömde av att den fanns och bakbroms hade jag inte monterad vid det tillfället så det första som jag kom o tänka på var att lägga i högsta växel och mosa ner bakhjulet ner i marken för att stoppa motorn. Det är lätt för den ovana personen att få panik i sånna situationer men under åren har jag lärt mig att panik bara gör det svårare.

I ditt läge så skulle jag använt bakbromsen. Om bakbromsen inte fungerar så är nog det smartaste (och snabbaste) sättet att rycka av tändhatten. Men om du har diesel konverterat din cross så skulle jag ha ryckt av förgasaren ;)

Postat: 6 juli 2014, 17:21
av Persson97
Som flera tidigare nämnde. Ryck tändhatten.

Perfekt för vinterblek dessutom! Bind ena ändan av ett snöre på tändhatten, andra ändan runt armen (eller vad du vill ha det..) ramlar du av, dör moppen. ;)

Postat: 6 juli 2014, 20:11
av ktm_danielsson
Hoppa av skiten.

Postat: 6 juli 2014, 21:22
av Rexxy
Att rycka tändhatten kan skada tändspolen, då det blir överspänning i den. Och den kan bli hål i lindningen.

Postat: 6 juli 2014, 22:02
av bensinskalle
GurkMarmelad skrev:Kommer ihåg en gång när jag fick gashäng på min fiddy. Det fanns dödarknapp men jag fick panik så jag glömde av att den fanns och bakbroms hade jag inte monterad vid det tillfället så det första som jag kom o tänka på var att lägga i högsta växel och mosa ner bakhjulet ner i marken för att stoppa motorn. Det är lätt för den ovana personen att få panik i sånna situationer men under åren har jag lärt mig att panik bara gör det svårare.

I ditt läge så skulle jag använt bakbromsen. Om bakbromsen inte fungerar så är nog det smartaste (och snabbaste) sättet att rycka av tändhatten. Men om du har diesel konverterat din cross så skulle jag ha ryckt av förgasaren ;)
En diesel har dock ingen förgasare :roll:

Postat: 6 juli 2014, 22:25
av KrooxTheStyler
Lägg upp den i 4 an och bromsa.

Postat: 6 juli 2014, 23:57
av Rainn
Jag testade rycka av tändhatten när moppen var igång, ajj sa man och fick en stöt.

Postat: 7 juli 2014, 01:43
av bonnaracing
bensinskalle skrev:
GurkMarmelad skrev:Kommer ihåg en gång när jag fick gashäng på min fiddy. Det fanns dödarknapp men jag fick panik så jag glömde av att den fanns och bakbroms hade jag inte monterad vid det tillfället så det första som jag kom o tänka på var att lägga i högsta växel och mosa ner bakhjulet ner i marken för att stoppa motorn. Det är lätt för den ovana personen att få panik i sånna situationer men under åren har jag lärt mig att panik bara gör det svårare.

I ditt läge så skulle jag använt bakbromsen. Om bakbromsen inte fungerar så är nog det smartaste (och snabbaste) sättet att rycka av tändhatten. Men om du har diesel konverterat din cross så skulle jag ha ryckt av förgasaren ;)
En diesel har dock ingen förgasare :roll:
jasså? hur menar du nu?

Postat: 7 juli 2014, 02:10
av skier
bonnaracing skrev:
bensinskalle skrev:
GurkMarmelad skrev:Kommer ihåg en gång när jag fick gashäng på min fiddy. Det fanns dödarknapp men jag fick panik så jag glömde av att den fanns och bakbroms hade jag inte monterad vid det tillfället så det första som jag kom o tänka på var att lägga i högsta växel och mosa ner bakhjulet ner i marken för att stoppa motorn. Det är lätt för den ovana personen att få panik i sånna situationer men under åren har jag lärt mig att panik bara gör det svårare.

I ditt läge så skulle jag använt bakbromsen. Om bakbromsen inte fungerar så är nog det smartaste (och snabbaste) sättet att rycka av tändhatten. Men om du har diesel konverterat din cross så skulle jag ha ryckt av förgasaren ;)
En diesel har dock ingen förgasare :roll:
jasså? hur menar du nu?
Diesel har ju mycket högre komp än bensin. Med diesel så räcker inte förgasaren för trycket så du måste ha insprutning.

Postat: 7 juli 2014, 05:28
av GurkMarmelad
bensinskalle skrev:
GurkMarmelad skrev:Kommer ihåg en gång när jag fick gashäng på min fiddy. Det fanns dödarknapp men jag fick panik så jag glömde av att den fanns och bakbroms hade jag inte monterad vid det tillfället så det första som jag kom o tänka på var att lägga i högsta växel och mosa ner bakhjulet ner i marken för att stoppa motorn. Det är lätt för den ovana personen att få panik i sånna situationer men under åren har jag lärt mig att panik bara gör det svårare.

I ditt läge så skulle jag använt bakbromsen. Om bakbromsen inte fungerar så är nog det smartaste (och snabbaste) sättet att rycka av tändhatten. Men om du har diesel konverterat din cross så skulle jag ha ryckt av förgasaren ;)
En diesel har dock ingen förgasare :roll:
Hehe, jag tog för givet att diesel också hade förgasare. Som ordspråket lyder "man lär sig alltid något nytt varje dag" ;)

Postat: 7 juli 2014, 10:11
av G-son
skier skrev:Diesel har ju mycket högre komp än bensin. Med diesel så räcker inte förgasaren för trycket så du måste ha insprutning.
Det har inget med det att göra. Diesel antänder bränslet genom att komprimera luften så mycket att den blir tillräckligt varm för att antända bränslet (ja, alla gaser blir varma av att komprimeras - och kalla när dom expanderar, det är därför tryckluftsslipmaskinen blir iskall när den används).

Om man har bränslet blandat med luften när den komprimeras (som när man använder förgasare) har man ingen bra kontroll över när antändningen sker, så istället har man ett insprutningsmunstycke i topplocket som sprutar in dieseln när det är dags att påbörja förbränningen.