Snabbaste sättet att döda crossen?
Postat: 6 juli 2014, 12:46
Hur dödar man crossen snabbast/smidigast möjligt om man får gashäng (ej tändningslås)
Ett forum där vi diskuterar allt om mopeder
https://twostrokerider.se/forum/
En diesel har dock ingen förgasareGurkMarmelad skrev:Kommer ihåg en gång när jag fick gashäng på min fiddy. Det fanns dödarknapp men jag fick panik så jag glömde av att den fanns och bakbroms hade jag inte monterad vid det tillfället så det första som jag kom o tänka på var att lägga i högsta växel och mosa ner bakhjulet ner i marken för att stoppa motorn. Det är lätt för den ovana personen att få panik i sånna situationer men under åren har jag lärt mig att panik bara gör det svårare.
I ditt läge så skulle jag använt bakbromsen. Om bakbromsen inte fungerar så är nog det smartaste (och snabbaste) sättet att rycka av tändhatten. Men om du har diesel konverterat din cross så skulle jag ha ryckt av förgasaren
jasså? hur menar du nu?bensinskalle skrev:En diesel har dock ingen förgasareGurkMarmelad skrev:Kommer ihåg en gång när jag fick gashäng på min fiddy. Det fanns dödarknapp men jag fick panik så jag glömde av att den fanns och bakbroms hade jag inte monterad vid det tillfället så det första som jag kom o tänka på var att lägga i högsta växel och mosa ner bakhjulet ner i marken för att stoppa motorn. Det är lätt för den ovana personen att få panik i sånna situationer men under åren har jag lärt mig att panik bara gör det svårare.
I ditt läge så skulle jag använt bakbromsen. Om bakbromsen inte fungerar så är nog det smartaste (och snabbaste) sättet att rycka av tändhatten. Men om du har diesel konverterat din cross så skulle jag ha ryckt av förgasaren
Diesel har ju mycket högre komp än bensin. Med diesel så räcker inte förgasaren för trycket så du måste ha insprutning.bonnaracing skrev:jasså? hur menar du nu?bensinskalle skrev:En diesel har dock ingen förgasareGurkMarmelad skrev:Kommer ihåg en gång när jag fick gashäng på min fiddy. Det fanns dödarknapp men jag fick panik så jag glömde av att den fanns och bakbroms hade jag inte monterad vid det tillfället så det första som jag kom o tänka på var att lägga i högsta växel och mosa ner bakhjulet ner i marken för att stoppa motorn. Det är lätt för den ovana personen att få panik i sånna situationer men under åren har jag lärt mig att panik bara gör det svårare.
I ditt läge så skulle jag använt bakbromsen. Om bakbromsen inte fungerar så är nog det smartaste (och snabbaste) sättet att rycka av tändhatten. Men om du har diesel konverterat din cross så skulle jag ha ryckt av förgasaren
Hehe, jag tog för givet att diesel också hade förgasare. Som ordspråket lyder "man lär sig alltid något nytt varje dag"bensinskalle skrev:En diesel har dock ingen förgasareGurkMarmelad skrev:Kommer ihåg en gång när jag fick gashäng på min fiddy. Det fanns dödarknapp men jag fick panik så jag glömde av att den fanns och bakbroms hade jag inte monterad vid det tillfället så det första som jag kom o tänka på var att lägga i högsta växel och mosa ner bakhjulet ner i marken för att stoppa motorn. Det är lätt för den ovana personen att få panik i sånna situationer men under åren har jag lärt mig att panik bara gör det svårare.
I ditt läge så skulle jag använt bakbromsen. Om bakbromsen inte fungerar så är nog det smartaste (och snabbaste) sättet att rycka av tändhatten. Men om du har diesel konverterat din cross så skulle jag ha ryckt av förgasaren
Det har inget med det att göra. Diesel antänder bränslet genom att komprimera luften så mycket att den blir tillräckligt varm för att antända bränslet (ja, alla gaser blir varma av att komprimeras - och kalla när dom expanderar, det är därför tryckluftsslipmaskinen blir iskall när den används).skier skrev:Diesel har ju mycket högre komp än bensin. Med diesel så räcker inte förgasaren för trycket så du måste ha insprutning.