Kommer ihåg en gång när jag fick gashäng på min fiddy. Det fanns dödarknapp men jag fick panik så jag glömde av att den fanns och bakbroms hade jag inte monterad vid det tillfället så det första som jag kom o tänka på var att lägga i högsta växel och mosa ner bakhjulet ner i marken för att stoppa motorn. Det är lätt för den ovana personen att få panik i sånna situationer men under åren har jag lärt mig att panik bara gör det svårare.
I ditt läge så skulle jag använt bakbromsen. Om bakbromsen inte fungerar så är nog det smartaste (och snabbaste) sättet att rycka av tändhatten. Men om du har diesel konverterat din cross så skulle jag ha ryckt av förgasaren
Perfekt för vinterblek dessutom! Bind ena ändan av ett snöre på tändhatten, andra ändan runt armen (eller vad du vill ha det..) ramlar du av, dör moppen.
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
GurkMarmelad skrev:Kommer ihåg en gång när jag fick gashäng på min fiddy. Det fanns dödarknapp men jag fick panik så jag glömde av att den fanns och bakbroms hade jag inte monterad vid det tillfället så det första som jag kom o tänka på var att lägga i högsta växel och mosa ner bakhjulet ner i marken för att stoppa motorn. Det är lätt för den ovana personen att få panik i sånna situationer men under åren har jag lärt mig att panik bara gör det svårare.
I ditt läge så skulle jag använt bakbromsen. Om bakbromsen inte fungerar så är nog det smartaste (och snabbaste) sättet att rycka av tändhatten. Men om du har diesel konverterat din cross så skulle jag ha ryckt av förgasaren
En diesel har dock ingen förgasare
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Jag testade rycka av tändhatten när moppen var igång, ajj sa man och fick en stöt.
“I live my life a quarter mile at a time. Nothing else matters: not the mortgage, not the store, not my team and all their bullshit. For those ten seconds or less, I’m free.”
GurkMarmelad skrev:Kommer ihåg en gång när jag fick gashäng på min fiddy. Det fanns dödarknapp men jag fick panik så jag glömde av att den fanns och bakbroms hade jag inte monterad vid det tillfället så det första som jag kom o tänka på var att lägga i högsta växel och mosa ner bakhjulet ner i marken för att stoppa motorn. Det är lätt för den ovana personen att få panik i sånna situationer men under åren har jag lärt mig att panik bara gör det svårare.
jasså? hur menar du nu?
Diesel har ju mycket högre komp än bensin. Med diesel så räcker inte förgasaren för trycket så du måste ha insprutning.
Hehe, jag tog för givet att diesel också hade förgasare. Som ordspråket lyder "man lär sig alltid något nytt varje dag"
skier skrev:Diesel har ju mycket högre komp än bensin. Med diesel så räcker inte förgasaren för trycket så du måste ha insprutning.
Det har inget med det att göra. Diesel antänder bränslet genom att komprimera luften så mycket att den blir tillräckligt varm för att antända bränslet (ja, alla gaser blir varma av att komprimeras - och kalla när dom expanderar, det är därför tryckluftsslipmaskinen blir iskall när den används).
Om man har bränslet blandat med luften när den komprimeras (som när man använder förgasare) har man ingen bra kontroll över när antändningen sker, så istället har man ett insprutningsmunstycke i topplocket som sprutar in dieseln när det är dags att påbörja förbränningen.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.