Snabbaste sättet att döda crossen?

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Användarens profilbild
Westman15
Svårstartad skrothög

Snabbaste sättet att döda crossen?

Inlägg av Westman15 »

Hur dödar man crossen snabbast/smidigast möjligt om man får gashäng (ej tändningslås)
Relativt kunnig, men ingen expert.
Användarens profilbild
LennartTuning
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av LennartTuning »

sätt dit en brytare.

annars kan de funka att hålla för avgasröret.
Lennart Tuning

Din Trimkonsult på Nätet! Rådgivning, Portning, Renovering Etc!

http://www.facebook.com/LennartTuning
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Bromsa.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
Nojjan
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Nojjan »

Detta gäller inte att stänga av den men broms och försök få i friläge så står den stil sen så kan du håla för avgasröret som Lennart nämnde :)
Kolla inte mitt Slider Projekt vetja ;)
Användarens profilbild
emilnordman
Farsans gamla zündapp

Inlägg av emilnordman »

Jag brukar bara ta loss tändhatten :)
Användarens profilbild
GurkMarmelad
Arkstars slav

Inlägg av GurkMarmelad »

Kommer ihåg en gång när jag fick gashäng på min fiddy. Det fanns dödarknapp men jag fick panik så jag glömde av att den fanns och bakbroms hade jag inte monterad vid det tillfället så det första som jag kom o tänka på var att lägga i högsta växel och mosa ner bakhjulet ner i marken för att stoppa motorn. Det är lätt för den ovana personen att få panik i sånna situationer men under åren har jag lärt mig att panik bara gör det svårare.

I ditt läge så skulle jag använt bakbromsen. Om bakbromsen inte fungerar så är nog det smartaste (och snabbaste) sättet att rycka av tändhatten. Men om du har diesel konverterat din cross så skulle jag ha ryckt av förgasaren ;)
Användarens profilbild
Persson97
F.D Crew

Inlägg av Persson97 »

Som flera tidigare nämnde. Ryck tändhatten.

Perfekt för vinterblek dessutom! Bind ena ändan av ett snöre på tändhatten, andra ändan runt armen (eller vad du vill ha det..) ramlar du av, dör moppen. ;)
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och att kvinnor ska vara lika bra.
Användarens profilbild
ktm_danielsson
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av ktm_danielsson »

Hoppa av skiten.
Bild

Jag är odödlig
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street

Inlägg av Rexxy »

Att rycka tändhatten kan skada tändspolen, då det blir överspänning i den. Och den kan bli hål i lindningen.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

GurkMarmelad skrev:Kommer ihåg en gång när jag fick gashäng på min fiddy. Det fanns dödarknapp men jag fick panik så jag glömde av att den fanns och bakbroms hade jag inte monterad vid det tillfället så det första som jag kom o tänka på var att lägga i högsta växel och mosa ner bakhjulet ner i marken för att stoppa motorn. Det är lätt för den ovana personen att få panik i sånna situationer men under åren har jag lärt mig att panik bara gör det svårare.

I ditt läge så skulle jag använt bakbromsen. Om bakbromsen inte fungerar så är nog det smartaste (och snabbaste) sättet att rycka av tändhatten. Men om du har diesel konverterat din cross så skulle jag ha ryckt av förgasaren ;)
En diesel har dock ingen förgasare :roll:
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
KrooxTheStyler
Farsans gamla zündapp

Inlägg av KrooxTheStyler »

Lägg upp den i 4 an och bromsa.
CPI SM
Användarens profilbild
Rainn
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Rainn »

Jag testade rycka av tändhatten när moppen var igång, ajj sa man och fick en stöt.
“I live my life a quarter mile at a time. Nothing else matters: not the mortgage, not the store, not my team and all their bullshit. For those ten seconds or less, I’m free.”
bonnaracing
Svårstartad skrothög

Inlägg av bonnaracing »

bensinskalle skrev:
GurkMarmelad skrev:Kommer ihåg en gång när jag fick gashäng på min fiddy. Det fanns dödarknapp men jag fick panik så jag glömde av att den fanns och bakbroms hade jag inte monterad vid det tillfället så det första som jag kom o tänka på var att lägga i högsta växel och mosa ner bakhjulet ner i marken för att stoppa motorn. Det är lätt för den ovana personen att få panik i sånna situationer men under åren har jag lärt mig att panik bara gör det svårare.

jasså? hur menar du nu?
skier
Elmoped

Inlägg av skier »

bonnaracing skrev:
bensinskalle skrev:

jasså? hur menar du nu?
Diesel har ju mycket högre komp än bensin. Med diesel så räcker inte förgasaren för trycket så du måste ha insprutning.
Användarens profilbild
GurkMarmelad
Arkstars slav

Inlägg av GurkMarmelad »

bensinskalle skrev:

Hehe, jag tog för givet att diesel också hade förgasare. Som ordspråket lyder "man lär sig alltid något nytt varje dag" ;)
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

skier skrev:Diesel har ju mycket högre komp än bensin. Med diesel så räcker inte förgasaren för trycket så du måste ha insprutning.
Det har inget med det att göra. Diesel antänder bränslet genom att komprimera luften så mycket att den blir tillräckligt varm för att antända bränslet (ja, alla gaser blir varma av att komprimeras - och kalla när dom expanderar, det är därför tryckluftsslipmaskinen blir iskall när den används).

Om man har bränslet blandat med luften när den komprimeras (som när man använder förgasare) har man ingen bra kontroll över när antändningen sker, så istället har man ett insprutningsmunstycke i topplocket som sprutar in dieseln när det är dags att påbörja förbränningen.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Skriv svar