Sida 1 av 1

Vilken cross? (Kina/Riktigt)

Postat: 4 juni 2014, 18:46
av Freppefreak
Hallåå där... :D

Jag funderar på att köpa en cross till landstället. Är det värt att köpa denna riskokare för 10papp http://www.superbilligt.se/cross-mc/cro ... agb-38-2-1 ?

Den har ju trots allt en 250 kubikare... Eller är det mer värt att köpa en riktig hoj från yamaha,suzuki issåfall länka nån. Helst inte mer än 10k.

Postat: 4 juni 2014, 18:50
av GurkMarmelad
Jag hade ALDRIG köpt något såpass dåligt som orion, har bara hört att det är ren skit. Kan jämföras med en tandborste.

Du kan hitta gamla 125cc 2-taktare från 90-talet som fortfarande är hyfsat bra för din prislapp. men man får akta sig så att den inte är sönderkört samt att kolla lager osv.

Spelar det någon roll om det är 2-takt eller 4-takt?

Postat: 4 juni 2014, 18:55
av Freppefreak
GurkMarmelad skrev:Jag hade ALDRIG köpt något såpass dåligt som orion, har bara hört att det är ren skit. Kan jämföras med en tandborste.

Du kan hitta gamla 125cc 2-taktare från 90-talet som fortfarande är hyfsat bra för din prislapp. men man får akta sig så att den inte är sönderkört samt att kolla lager osv.

Spelar det någon roll om det är 2-takt eller 4-takt?
Haha, misstänkte att orion är ett skitmärke, är också orolig att alla crossar är sönderkörda och nej 2 takt eller 4 takt spelar ingen roll :D

Postat: 4 juni 2014, 19:01
av bonnaracing
har du kört förut?

Försök och satsa på en honda cr250 90talare

Postat: 4 juni 2014, 19:03
av Freppefreak
bonnaracing skrev:har du kört förut?

Försök och satsa på en honda cr250 90talare
Nej, borde jag ha gjort det? :oops: :P
Kan du rekommendera dom?
vad tros om denna http://www.blocket.se/vasternorrland/Su ... m?ca=4&w=1
kanske lite många kubik men det var ju ett bra pris

Postat: 4 juni 2014, 19:06
av GurkMarmelad
Freppefreak skrev:
bonnaracing skrev:har du kört förut?

Försök och satsa på en honda cr250 90talare
Nej, borde jag ha gjort det? :oops: :P
Kan du rekommendera dom?
vad tros om denna http://www.blocket.se/vasternorrland/Su ... m?ca=4&w=1
kanske lite många kubik men det var ju ett bra pris
Bra pris, bara 11k över din budget ;)

Jag hade nog inte startat på en 450, hellre en 250 eftersom du är nybörjare.

Postat: 4 juni 2014, 19:30
av Freppefreak
GurkMarmelad skrev:
Freppefreak skrev:
bonnaracing skrev:har du kört förut?

Försök och satsa på en honda cr250 90talare
Nej, borde jag ha gjort det? :oops: :P
Kan du rekommendera dom?
vad tros om denna http://www.blocket.se/vasternorrland/Su ... m?ca=4&w=1
kanske lite många kubik men det var ju ett bra pris
Bra pris, bara 11k över din budget ;)

Jag hade nog inte startat på en 450, hellre en 250 eftersom du är nybörjare.
Hahaha lite över min budget men jag ska sommarjobba så det ska nog gå. Fast då kanske den inte är kvar xD.
Är 450 för snabbt,för tungt, eller? är lite nyfiken? :P

Postat: 4 juni 2014, 19:37
av MisterDT50R
http://www.blocket.se/sodermanland/Kawa ... ?ca=12&w=1

http://www.blocket.se/sodermanland/Suzu ... ?ca=12&w=1

http://www.blocket.se/stockholm/KTM_250 ... ?ca=12&w=2

Ska du ha den på landet behöver den ju inte vara vacker? ;) Då är det mycket bättre att satsa på nåt gammalt men med hög kvalitet än en orion där gaffeln går av vid minsta hopp eller liknande

Postat: 4 juni 2014, 19:41
av Freppefreak
Suzukin var ju riktigt fräsch :wink: . Men är 450cc inget alternativ? Det kanske räcker med 250?

Postat: 4 juni 2014, 19:44
av runners
Är det en kina- maskin ....hoppa över ...

Postat: 4 juni 2014, 20:12
av bonnaracing
GurkMarmelad skrev:
Freppefreak skrev:
bonnaracing skrev:har du kört förut?

Försök och satsa på en honda cr250 90talare
Nej, borde jag ha gjort det? :oops: :P
Kan du rekommendera dom?
vad tros om denna http://www.blocket.se/vasternorrland/Su ... m?ca=4&w=1
kanske lite många kubik men det var ju ett bra pris
Bra pris, bara 11k över din budget ;)

Jag hade nog inte startat på en 450, hellre en 250 eftersom du är nybörjare.
För klumpigt med 450 tycker jag, man utnytjar dom aldrig fullt ut endå så tycker det är onödigt.. Men det är löjligt kul då det är sånt jävla vrid i dom :) men satsa på en 125-250, kolla över hur långt kolven har gått, svinglager å dämpare

Postat: 4 juni 2014, 20:21
av KC
250 lär räcka gott och väl

Postat: 4 juni 2014, 20:24
av CaToXXo
Antingen 125cc tvåtakt eller 250cc fyrtakt. Absolut ingen kinaskit.
En 125a kommer klara att skrämma skiten ur dig ofta, om du själv vågar satsa. Vågar du inte satsa finns det ändå ingen anledning till att skaffa en större.

Jag skulle satsa på en 125a 2T då de är lättmekade och bra första/lekhojjar. Har själv haft en Honda CR 125 1998 och trivdes sjukt bra på den.

PS: Orion'en du länkade är specad till 19.4hk. En 125a har ca 35-40 hk.

En 125a 2T runt år 2000 är inga problem att hitta för 10 papp i ok skick.

Vad du ska kolla upp vid eventuellt köp kan du googla fram, jag har själv skrivit ett par såna listor genom åren.

Och nej för helvete, köp ingen 450 som förstahoj.

Postat: 4 juni 2014, 20:26
av bonnaracing
CaToXXo skrev:Antingen 125cc tvåtakt eller 250cc fyrtakt. Absolut ingen kinaskit.
En 125a kommer klara att skrämma skiten ur dig ofta, om du själv vågar satsa. Vågar du inte satsa finns det ändå ingen anledning till att skaffa en större.

Jag skulle satsa på en 125a 2T då de är lättmekade och bra första/lekhojjar. Har själv haft en Honda CR 125 1998 och trivdes sjukt bra på den.

PS: Orion'en du länkade är specad till 19.4hk. En 125a har ca 35-40 hk.

En 125a 2T runt år 2000 är inga problem att hitta för 10 papp i ok skick.

Vad du ska kolla upp vid eventuellt köp kan du googla fram, jag har själv skrivit ett par såna listor genom åren.

Och nej för helvete, köp ingen 450 som förstahoj.
Sen bromsar man orion i bänk så visar det sig att det är ca 13 hk.

Postat: 4 juni 2014, 20:29
av Persson97
Skulle väll säga att det beror på din vikt, längd och hur duktig du är på att köra med..

Köpte min Suzuki 125 från 80-talet nyrenoverad för 1200, aldrig krånglat mer än att gaffeln skår igenom vid stora hopp eller om man bankar i marken allt för hårt när man stegrar..

Skitful men går bra och lagom till mig på 174 cm och 70 kg.. Har skitkul med denna hoj och kan hantera den bra. :)

Postat: 4 juni 2014, 21:52
av G-son
En bekant hade en 250cc fyrtakts kinescross. Min Senda med en lågvarvig Polini Guss 80cc och de vanliga grundläggande tillbehören går bättre om man bara ser till motoreffekt... :roll:

Å andra sidan tror jag inte att nån med fler hjärnceller än fingrar har nån större lust att börja hoppa på en moppe med Showa USD-gaffeln. :lol:

Hur som helst. Kinesmaskinerna är inget att ha. Dålig prestanda, dålig hållbarhet.
En "riktig" cross är mycket bättre, men tänk på att det är dyrt att underhålla den. Ett kolvbyte till en 125cc tvåtakt går loss på sisådär tusenlappen inklusive packningar etc, tävlingskör man handlar det om kolvbyte var 10:e timme. För lekkörning går det dra ut på det betydligt mer, men även om det blir 30 timmar (som går köra på några få dagar) är det en kostnad på 33 kronor i timmen bara för kolven. Däck, drivpaket, oljebyten, lamellbyten, gaffel/stötdämparrenoveringar, sving/stötdämparlager... Var för sig håller grejerna ett tag och blir inte så mycket utslaget per timme, men när allt läggs ihop... Då blir det dyra lektimmar på en cross. Och så går det ju åt bensin också. Och tvåtaktsolja, som du vill ha av hög kvalité för att minimera slitaget på motorn.

Postat: 4 juni 2014, 21:58
av runners
G-son skrev:En bekant hade en 250cc fyrtakts kinescross. Min Senda med en lågvarvig Polini Guss 80cc och de vanliga grundläggande tillbehören går bättre om man bara ser till motoreffekt... :roll:

Å andra sidan tror jag inte att nån med fler hjärnceller än fingrar har nån större lust att börja hoppa på en moppe med Showa USD-gaffeln. :lol:

Hur som helst. Kinesmaskinerna är inget att ha. Dålig prestanda, dålig hållbarhet.
En "riktig" cross är mycket bättre, men tänk på att det är dyrt att underhålla den. Ett kolvbyte till en 125cc tvåtakt går loss på sisådär tusenlappen inklusive packningar etc, tävlingskör man handlar det om kolvbyte var 10:e timme. För lekkörning går det dra ut på det betydligt mer, men även om det blir 30 timmar (som går köra på några få dagar) är det en kostnad på 33 kronor i timmen bara för kolven. Däck, drivpaket, oljebyten, lamellbyten, gaffel/stötdämparrenoveringar, sving/stötdämparlager... Var för sig håller grejerna ett tag och blir inte så mycket utslaget per timme, men när allt läggs ihop... Då blir det dyra lektimmar på en cross. Och så går det ju åt bensin också. Och tvåtaktsolja, som du vill ha av hög kvalité för att minimera slitaget på motorn.

Plus ett säger jag :wink:

Postat: 4 juni 2014, 23:07
av gileraN
Freppefreak skrev:
bonnaracing skrev:har du kört förut?

Försök och satsa på en honda cr250 90talare
Nej, borde jag ha gjort det? :oops: :P
Kan du rekommendera dom?
vad tros om denna http://www.blocket.se/vasternorrland/Su ... m?ca=4&w=1
kanske lite många kubik men det var ju ett bra pris
450 är inte svår att lära sig köra! Köpte min för några dagar sen och kör på "bakan" en hel del redan. Och de var 5-6 års sen jag att på min 85a :lol: :wink:

Postat: 5 juni 2014, 09:41
av CaToXXo
gileraN skrev:
Freppefreak skrev:
bonnaracing skrev:har du kört förut?

Försök och satsa på en honda cr250 90talare
Nej, borde jag ha gjort det? :oops: :P
Kan du rekommendera dom?
vad tros om denna http://www.blocket.se/vasternorrland/Su ... m?ca=4&w=1
kanske lite många kubik men det var ju ett bra pris
450 är inte svår att lära sig köra! Köpte min för några dagar sen och kör på "bakan" en hel del redan. Och de var 5-6 års sen jag att på min 85a :lol: :wink:
Klart det inte är några svårigheter att puttra fram på en sån. Säg till när du utnyttjar effekten såpass mycket att en 250 inte skulle räcka till istället.

Postat: 5 juni 2014, 16:00
av Freppefreak
CaToXXo skrev:
gileraN skrev:
Freppefreak skrev: Nej, borde jag ha gjort det? :oops: :P
Kan du rekommendera dom?
vad tros om denna http://www.blocket.se/vasternorrland/Su ... m?ca=4&w=1
kanske lite många kubik men det var ju ett bra pris
450 är inte svår att lära sig köra! Köpte min för några dagar sen och kör på "bakan" en hel del redan. Och de var 5-6 års sen jag att på min 85a :lol: :wink:
Klart det inte är några svårigheter att puttra fram på en sån. Säg till när du utnyttjar effekten såpass mycket att en 250 inte skulle räcka till istället.
Hahah, men jag tänkte att den var så billig kan man väl ändå passa på, Hur snabbt går dom? (450cc)

Postat: 5 juni 2014, 16:03
av bonnaracing
Freppefreak skrev:
CaToXXo skrev:
gileraN skrev: 450 är inte svår att lära sig köra! Köpte min för några dagar sen och kör på "bakan" en hel del redan. Och de var 5-6 års sen jag att på min 85a :lol: :wink:
Klart det inte är några svårigheter att puttra fram på en sån. Säg till när du utnyttjar effekten såpass mycket att en 250 inte skulle räcka till istället.
Hahah, men jag tänkte att den var så billig kan man väl ändå passa på, Hur snabbt går dom? (450cc)
Bryr du dig bara hus snabbt dom går? beror väl på drevning men gör väl ca 80-100

Postat: 5 juni 2014, 16:23
av Freppefreak
bonnaracing skrev:
Freppefreak skrev:
CaToXXo skrev: Klart det inte är några svårigheter att puttra fram på en sån. Säg till när du utnyttjar effekten såpass mycket att en 250 inte skulle räcka till istället.
Hahah, men jag tänkte att den var så billig kan man väl ändå passa på, Hur snabbt går dom? (450cc)
Bryr du dig bara hus snabbt dom går? beror väl på drevning men gör väl ca 80-100
Jag bryr mig inte alls hur snabbt dom går jag kör ju inte 90 i skogen. Bara kul att veta :P

Postat: 5 juni 2014, 17:20
av G-son
Så länge du inte kör snabbare än din skyddsängel kan flyga är det lugnt. Problemet är att alla crossar går snabbare än så, det är lätt att köra över sin förmåga...

Postat: 5 juni 2014, 18:07
av hempyyy
har en orion och dom är verkligen skit, ramlar du så kommer minst en sak gå sönder, dom tål ingenting

Postat: 5 juni 2014, 18:28
av sweeken
Räcker bra med en 125a av riktigt märke (helst honda :D )

Jag köpte en cr125 för 3 år sen för ca 7000 och funkar fortfarande utan att ha bytt något speciellt , så går att köpa billigt som håller