En bekant hade en 250cc fyrtakts kinescross. Min Senda med en lågvarvig Polini Guss 80cc och de vanliga grundläggande tillbehören går bättre om man bara ser till motoreffekt...
Å andra sidan tror jag inte att nån med fler hjärnceller än fingrar har nån större lust att börja hoppa på en moppe med Showa USD-gaffeln.
Hur som helst. Kinesmaskinerna är inget att ha. Dålig prestanda, dålig hållbarhet.
En "riktig" cross är mycket bättre, men tänk på att det är
dyrt att underhålla den. Ett kolvbyte till en 125cc tvåtakt går loss på sisådär tusenlappen inklusive packningar etc, tävlingskör man handlar det om kolvbyte var 10:e timme. För lekkörning går det dra ut på det betydligt mer, men även om det blir 30 timmar (som går köra på några få dagar) är det en kostnad på 33 kronor i timmen bara för kolven. Däck, drivpaket, oljebyten, lamellbyten, gaffel/stötdämparrenoveringar, sving/stötdämparlager... Var för sig håller grejerna ett tag och blir inte så mycket utslaget per timme, men när allt läggs ihop... Då blir det dyra lektimmar på en cross. Och så går det ju åt bensin också. Och tvåtaktsolja, som du vill ha av hög kvalité för att minimera slitaget på motorn.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.