Sida 1 av 1

Vilket syfte tjänar hålet på cylindern?

Postat: 20 maj 2014, 21:52
av Westman15
Tjena, simpel fråga ba, vad är hålet till för bak på cylindern?
Bild

Re: Vilket syfte tjänar hålet på cylindern?

Postat: 20 maj 2014, 21:59
av OggeW
Westman15 skrev:Tjena, simpel fråga ba, vad är hålet till för bak på cylindern?
Bild
Kan vara till förvärmningen av förgasaren?
Dock inte helt säker. :)

Postat: 20 maj 2014, 22:00
av draken
starta moppen ska du få sen en tuff sak

Postat: 20 maj 2014, 22:04
av OggeW
draken skrev:starta moppen ska du få sen en tuff sak
Haha tack för den! :D
Allvarligt, gör inte det. Nippeln går rätt in vars glykolen är. :wink:

Postat: 20 maj 2014, 22:05
av Westman15
Tar det som ett ja, det kommer kylarvätska

Postat: 20 maj 2014, 22:08
av Westman15
Men om det till för förvärmning så borde det ju finnas en nippel till som skickar glykolen tillbaka?

Postat: 20 maj 2014, 22:15
av MisterDT50R
Westman15 skrev:Men om det till för förvärmning så borde det ju finnas en nippel till som skickar glykolen tillbaka?
Yes kolla på förgasaren så borde du se den, men vissa har inte såna nipplar på förgasaren. En kompis cpi har så där fast det kommer ändå inte ut glykol där av nån anledning (inte tilltäppt från utsidan iaf, och orginal förgasaren han har har ingen nippel)

Postat: 21 maj 2014, 10:16
av Westman15
Kan jag inte bara täppa till, onödigt med förvärmning på sommaren.

Postat: 21 maj 2014, 10:42
av OggeW
Westman15 skrev:Kan jag inte bara täppa till, onödigt med förvärmning på sommaren.
Klart du kan täppa den, förmodligen lättaste metoden är en slang som passar på nippeln och sedan en skruv i andra änden :wink:

EDIT: Glöm inte slangklämma, då trycket ökar i systemet när kylarvätskan värms upp. :P

Postat: 21 maj 2014, 10:47
av Westman15
Men är det helt säkert att det är Förvärmare då? För på aerox så finns det ju 2 nipplar i cylindern som gör då att glykolen kan komma tillbaka till cylindern efter att den värmt förgasaren.

Postat: 21 maj 2014, 10:54
av OggeW
Westman15 skrev:Men är det helt säkert att det är Förvärmare då? För på aerox så finns det ju 2 nipplar i cylindern som gör då att glykolen kan komma tillbaka till cylindern efter att den värmt förgasaren.
Helt säker, vissa AM6 har också två nipplar som du beskriver, det har mitt original topplock. Varför det enbart är en nippel på din vet jag inte.

Postat: 21 maj 2014, 10:56
av Westman15
Men vart tar kylarvätskan vägen då?^^

Postat: 21 maj 2014, 12:14
av OggeW
Westman15 skrev:Men vart tar kylarvätskan vägen då?^^
Förstår inte riktigt vad du menar, tänker du på att kylarvätskan ska gå i omlopp mellan kylsystemet och färgasaren? :roll:
Jag tror att när det designat topplocket med enbart en nippel att de tänkte att kylarvätskan blir ändå varm i cylindern, så blir ju även kylarvätskan varm i förgasaren, eftersom värmen sprids i systemet. Det är vad jag tror, någon med mer kunskap än mig får rätta mig om de är fel. :wink:

Postat: 21 maj 2014, 21:40
av Westman15
Löste sig