Sida 1 av 1

Aha, det var så den skar! Hur får man bort det?

Postat: 3 maj 2014, 13:56
av KrooxTheStyler
Hej!
Nu vet jag varför min cylinder skar. Tydligen, från min andra cylinder när den skar, så hade clipset trillat av, och är i motorblocket.

Sen köpte jag min 70 cc och då hoppade clipset upp och skar den, tur nog så hittade jag 2 delar av clipset (ser ut som hela)
Undrar, hur ska jag kunna veta 100% att där inte är någon milimeter kvar i motorblocket av clipset?

Något sätt att få upp det? Vill inte klyva motorn...

Tack!

Postat: 3 maj 2014, 14:11
av Rainn
Öppna och kolla sen använd tryckluft?

Postat: 3 maj 2014, 14:18
av FantaaZtique
Chansa på tryckluft i några sek om du vill chansa, men inte helt 100% säkert då.

Postat: 3 maj 2014, 14:26
av Rexxy
Den enda 100% säkerheten, är att klyva motorn. Alla andra alternativ är bara gissningar. Tyvärr.

Postat: 3 maj 2014, 14:30
av Rainn
Min kolv sprack så en halv centimeter av kolven är någonstans, använde tryckluft och har kört en halv mil nu och inget har hänt :)

Postat: 3 maj 2014, 14:31
av bensinskalle
vända upp å ner på blocket och blåsa så ska du bli av med det mesta, men återigen, det är inte helt säkert.

Postat: 3 maj 2014, 14:46
av liljegrenarN
När min kolv gick i tusen bitar och lite till så var hela vevhuset fyllt av flisor och bitar från kolven. Jag fyllde med bensin, vände upp och ner, blåste ur och upprepade detta cirkus 4-5 gånger. Efter det så var precis allt borta. Bytte kolv och i dagsläget så har jag åkt 70-80 mil och den går som en klocka!

Receptet är nog att vara noggrann. Kan inte ge garanti att det kommer funka för dig men för mig gjorde de det.

Men jag fattar inte... det är väl bara att jämföra med det andra clipset och se ifall dom ser likadana ut, om så är fallet så har du ingen clips bit i blocket.

Postat: 3 maj 2014, 15:24
av KrooxTheStyler
Vad menar ni med "inte helt säkert" ?
Kan jag förstöra något med tryckluft?
Måste jag tömma, motorolja?

Postat: 3 maj 2014, 16:14
av G-son
KrooxTheStyler skrev:Vad menar ni med "inte helt säkert" ?
Dom menar att du inte vet säkert att du fått ut skrotet som eventuellt finns i vevhuset. Det är omöjligt att garanterat få bort allt utan att demontera allt, ute vid lager-packboxar kan grejer ligga ganska opåverkade oavsett hur mycket man försöker skölja eller blåsa...

Postat: 3 maj 2014, 20:17
av KrooxTheStyler
Hej!

Hur får jag bort min motorolja så att jag kan börja blåsa?
Yamaha aerox.

Postat: 3 maj 2014, 20:21
av bonnaracing
KrooxTheStyler skrev:Hej!

Hur får jag bort min motorolja så att jag kan börja blåsa?
Yamaha aerox.
Sen när lanserades aerox med motorolja?

Postat: 3 maj 2014, 20:22
av KrooxTheStyler
bonnaracing skrev:
KrooxTheStyler skrev:Hej!

Hur får jag bort min motorolja så att jag kan börja blåsa?
Yamaha aerox.
Sen när lanserades aerox med motorolja?
Gör den inte det? xD

Postat: 3 maj 2014, 20:29
av Rexxy
KrooxTheStyler skrev:
bonnaracing skrev:
KrooxTheStyler skrev:Hej!

Hur får jag bort min motorolja så att jag kan börja blåsa?
Yamaha aerox.
Sen när lanserades aerox med motorolja?
Gör den inte det? xD
Motorolja heter den oljan som används i 4-taktare. i 2-taktare finns det två olika sorters olja. Växelådsolja och 2-taktsolja! Således, finns inte motorolja i en 2-taktare.

Postat: 3 maj 2014, 20:37
av KrooxTheStyler
Oj, det visste jag fan inte, lel. Så du menar att jag har växellådeolja.
Och 2 takts olja som.. blandas I tanken?

Postat: 3 maj 2014, 21:41
av Rexxy
KrooxTheStyler skrev:Oj, det visste jag fan inte, lel. Så du menar att jag har växellådeolja.
Och 2 takts olja som.. blandas I tanken?
Korrekt. 2-taktsolja som blandas i tanken, eller hälles i en separat tank om man har oljepump! :)

Postat: 4 maj 2014, 16:08
av KrooxTheStyler
Ska vända upp och ned på moppen och blåsa.

Är det en bra ide eller inte?
Om nu all olja rinner ut från motorblocket, vad ska jag då göra?

Postat: 4 maj 2014, 16:47
av Jacke07
KrooxTheStyler skrev:Ska vända upp och ned på moppen och blåsa.

Är det en bra ide eller inte?
Om nu all olja rinner ut från motorblocket, vad ska jag då göra?
då får du panik i början, sen fixar du nån lösning, typ en hink under som fångar all olja, sen kan du byta den.

Postat: 4 maj 2014, 21:54
av KrooxTheStyler
Okej, om nu all olja är borta från motorblocket, var fyller jag på?