Sida 1 av 1

trimma a-traktor

Postat: 20 januari 2014, 22:28
av draken
tjena kompisar. har en topp från en B230F liggandes som e planad o användbar, värt o lämna in den på portning och montera den i epan? samt byta kam till en annan än orginal. ska byta katalysator och dra på extraktor grenrör med o kirra luftfilter. hur många hk tror ni ja får om ja drar på allt dehär ock det blir jävligt bra? allt är iprencip gratis så inge tjöt om pengar!

och om ni vet en kamaxel som de e vrid i så får ni gärna komentera de å! :)

motorn som sitter i är en B230F det också så ni vet!

Postat: 21 januari 2014, 10:15
av AndreWidestedt
ca, 150~160 hästar beroende på vilken kamaxel du köp.

Re: trimma a-traktor

Postat: 21 januari 2014, 12:08
av G-son
draken skrev:och om ni vet en kamaxel som de e vrid i så får ni gärna komentera de å! :)
Med vrid brukar folk mena att motorn går bra på lågvarv, M-kammen som sitter original i B230F är en extremtråkig kam med traktorkaraktär så den bör uppfylla dina önskemål... :lol: Å andra sidan är den så tam så den inte ger särskilt mycket effekt oavsett varvtal, antagligen inte riktigt vad du vill ha. Du får nog utveckla vad du söker lite mer. Och så får du fundera lite över varvstoppet, antingen välja en kam som funkar bra under nuvarande varvstopp eller chippa för att flytta upp det till högre varv (och möjligen få byta ventilfjädrar för att dom ska hänga med).

Postat: 21 januari 2014, 14:00
av AndreWidestedt
VX3 kammen är populär bland b230. Annars K eller H kam.

Postat: 21 januari 2014, 14:49
av bensinskalle
AndreWidestedt skrev:ca, 150~160 hästar beroende på vilken kamaxel du köp.
Inte på en b230f med dessa enkla modifieringar.

Glöm inte att motorn behöver mappas om du rör runt med annan topp, grenrör osv. Det går ibland att fuska genom att justera bränsletrycket tills motorn går rent

Postat: 21 januari 2014, 15:57
av bonnaracing
Varför trimma en traktor, gör bara så du kan andvända alla växlar

Postat: 22 januari 2014, 23:24
av draken
plana o byta till en kamaxel som drar på mellan o låg registret då? viken skulle ni rekomendera?

Postat: 23 januari 2014, 00:41
av gilerahjärnan
dra på en vx3 kam

Postat: 23 januari 2014, 01:12
av bensinskalle
Alltså vill göra det ordentligt eller vill du bara ha lite extra mos i motorn?

Vill du bara ha lite kräm, fixa grenrör, kam, fräscha tändstift och se om du kan hitta på någon box med lite roligare mapp i. Vet inte om det finns så mycket till en vanlig f men du kan ju kolla. Finns något som kallas vikingchip som fanns till sugisar också har jag för mig.

Plana ger inte såå mycket, mest lite vrid men det är inget man känner på en i övrigt orörd motorn som troligen inte har perfekt komp heller.

En enkel modd som gör motorn mycket roligare är ju att lätta svänghjulet. Lägg hellre tid och pengar på de än att fräsa av toppen.

Annars får du ju gå all the way...

[spoiler]
Annars om du verkligen vill trimma gör du ett komptest. Beroende på hur långt motorn gått skulle jag börja med att hona och sätta i nya ringar. Sedan försök få tag på en 405 (sällsynta) eller 531 topp och lämna på en seriös portning. Annars får du gå på en vanlig 530. Vill du vara riktigt seriös passa på å sätt i större ventiler. Portning och ventiler blir ju en slant. En duktig verkstad tar utan problem 10 för ett sådant jobb. Annars brukar man kunna få en portning för 2 om man har någon skaplig hemmapulare, fick en folkracetopp portad till det priset av en i mina hemtrakter.

Återigen, vill du vara riktigt seriös kan du gå över på etanol. I så fall kan du plana ner toppen runt 4mm har jag för mig. Ska du ligga på 98 kan man ta ner den drygt 2mm. Går mer men de känns onödigt. Kör du etanol får du kasta på bra mycket större spridare och ställa fram tändningen. Har du en tidig f kan man justera tändningen lite men på senare måste man mappa om.

Extraktorgrenrör och 2,5" hela vägen ofc. Fixa schysst luftfilter och öppna upp luftintaget lite på burken.

Lätta svänghjulet, det gör skitmycket på motorkaraktären. Egentligen skulle du balansera kolvar och stakar också men de är nog lite överkurs.

Kam: V, VX3, K, H är bra originalkammar. M, T, X, VX ska väl undvikas. Annars finns de ju omslipade kammar med vassare profil att peta dit.

Oavsett vad du kör för bränsle behöver du ställa upp soppatrycket. Fixa en schysst soppapump och en ställbar btr. Gör du alla moddar ovan behöver du nog större spridare även om du kör 98. Sen skulle ett chip eller mapp definitivt behövas för att få ut det mesta av ändringarna. Vill minnas att ingen mappar originalsprut till lh2, kanske finns något plug n' play att stoppa i annars som man kan mappa.....[/spoiler]

Postat: 23 januari 2014, 22:39
av draken
bensinskalle skrev:Alltså vill göra det ordentligt eller vill du bara ha lite extra mos i motorn?

Vill du bara ha lite kräm, fixa grenrör, kam, fräscha tändstift och se om du kan hitta på någon box med lite roligare mapp i. Vet inte om det finns så mycket till en vanlig f men du kan ju kolla. Finns något som kallas vikingchip som fanns till sugisar också har jag för mig.

Plana ger inte såå mycket, mest lite vrid men det är inget man känner på en i övrigt orörd motorn som troligen inte har perfekt komp heller.

En enkel modd som gör motorn mycket roligare är ju att lätta svänghjulet. Lägg hellre tid och pengar på de än att fräsa av toppen.

Annars får du ju gå all the way...



[spoiler]
Annars om du verkligen vill trimma gör du ett komptest. Beroende på hur långt motorn gått skulle jag börja med att hona och sätta i nya ringar. Sedan försök få tag på en 405 (sällsynta) eller 531 topp och lämna på en seriös portning. Annars får du gå på en vanlig 530. Vill du vara riktigt seriös passa på å sätt i större ventiler. Portning och ventiler blir ju en slant. En duktig verkstad tar utan problem 10 för ett sådant jobb. Annars brukar man kunna få en portning för 2 om man har någon skaplig hemmapulare, fick en folkracetopp portad till det priset av en i mina hemtrakter.

Återigen, vill du vara riktigt seriös kan du gå över på etanol. I så fall kan du plana ner toppen runt 4mm har jag för mig. Ska du ligga på 98 kan man ta ner den drygt 2mm. Går mer men de känns onödigt. Kör du etanol får du kasta på bra mycket större spridare och ställa fram tändningen. Har du en tidig f kan man justera tändningen lite men på senare måste man mappa om.

Extraktorgrenrör och 2,5" hela vägen ofc. Fixa schysst luftfilter och öppna upp luftintaget lite på burken.

Lätta svänghjulet, det gör skitmycket på motorkaraktären. Egentligen skulle du balansera kolvar och stakar också men de är nog lite överkurs.

Kam: V, VX3, K, H är bra originalkammar. M, T, X, VX ska väl undvikas. Annars finns de ju omslipade kammar med vassare profil att peta dit.

Oavsett vad du kör för bränsle behöver du ställa upp soppatrycket. Fixa en schysst soppapump och en ställbar btr. Gör du alla moddar ovan behöver du nog större spridare även om du kör 98. Sen skulle ett chip eller mapp definitivt behövas för att få ut det mesta av ändringarna. Vill minnas att ingen mappar originalsprut till lh2, kanske finns något plug n' play att stoppa i annars som man kan mappa.....[/spoiler]
. jo de e bara lite extra klös i motorn ja vill ha, ska ta o lätta svänghjulet o byta kamaxeln o toppen o eventuellt ställa upp trycket!

Postat: 24 januari 2014, 10:39
av moppenissen96
Byt till LH2.4 sprutet och släng i en B230FK! Sen ställer du upp laddet till 1,0 och chippar boxarna. Släng dit gröna spridare och 3 tums avgas. Då får den lite fart ialla fall :twisted:

Detta ingrepp gjordes på min okapade 244, gick faktiskt ganska mycket bättre än med b230f :roll: :D