och om ni vet en kamaxel som de e vrid i så får ni gärna komentera de å!

motorn som sitter i är en B230F det också så ni vet!
Derbi_pöjk skrev:så kommer snuten och säger fuck you och drar in körkortstillståndet....gilerahjärnan skrev:om polisen kommer så säger du fuck aina o drar ifrån.
Med vrid brukar folk mena att motorn går bra på lågvarv, M-kammen som sitter original i B230F är en extremtråkig kam med traktorkaraktär så den bör uppfylla dina önskemål...draken skrev:och om ni vet en kamaxel som de e vrid i så får ni gärna komentera de å!
Inte på en b230f med dessa enkla modifieringar.AndreWidestedt skrev:ca, 150~160 hästar beroende på vilken kamaxel du köp.
. jo de e bara lite extra klös i motorn ja vill ha, ska ta o lätta svänghjulet o byta kamaxeln o toppen o eventuellt ställa upp trycket!bensinskalle skrev:Alltså vill göra det ordentligt eller vill du bara ha lite extra mos i motorn?
Vill du bara ha lite kräm, fixa grenrör, kam, fräscha tändstift och se om du kan hitta på någon box med lite roligare mapp i. Vet inte om det finns så mycket till en vanlig f men du kan ju kolla. Finns något som kallas vikingchip som fanns till sugisar också har jag för mig.
Plana ger inte såå mycket, mest lite vrid men det är inget man känner på en i övrigt orörd motorn som troligen inte har perfekt komp heller.
En enkel modd som gör motorn mycket roligare är ju att lätta svänghjulet. Lägg hellre tid och pengar på de än att fräsa av toppen.
Annars får du ju gå all the way...
[spoiler]
Annars om du verkligen vill trimma gör du ett komptest. Beroende på hur långt motorn gått skulle jag börja med att hona och sätta i nya ringar. Sedan försök få tag på en 405 (sällsynta) eller 531 topp och lämna på en seriös portning. Annars får du gå på en vanlig 530. Vill du vara riktigt seriös passa på å sätt i större ventiler. Portning och ventiler blir ju en slant. En duktig verkstad tar utan problem 10 för ett sådant jobb. Annars brukar man kunna få en portning för 2 om man har någon skaplig hemmapulare, fick en folkracetopp portad till det priset av en i mina hemtrakter.
Återigen, vill du vara riktigt seriös kan du gå över på etanol. I så fall kan du plana ner toppen runt 4mm har jag för mig. Ska du ligga på 98 kan man ta ner den drygt 2mm. Går mer men de känns onödigt. Kör du etanol får du kasta på bra mycket större spridare och ställa fram tändningen. Har du en tidig f kan man justera tändningen lite men på senare måste man mappa om.
Extraktorgrenrör och 2,5" hela vägen ofc. Fixa schysst luftfilter och öppna upp luftintaget lite på burken.
Lätta svänghjulet, det gör skitmycket på motorkaraktären. Egentligen skulle du balansera kolvar och stakar också men de är nog lite överkurs.
Kam: V, VX3, K, H är bra originalkammar. M, T, X, VX ska väl undvikas. Annars finns de ju omslipade kammar med vassare profil att peta dit.
Oavsett vad du kör för bränsle behöver du ställa upp soppatrycket. Fixa en schysst soppapump och en ställbar btr. Gör du alla moddar ovan behöver du nog större spridare även om du kör 98. Sen skulle ett chip eller mapp definitivt behövas för att få ut det mesta av ändringarna. Vill minnas att ingen mappar originalsprut till lh2, kanske finns något plug n' play att stoppa i annars som man kan mappa.....[/spoiler]
Derbi_pöjk skrev:så kommer snuten och säger fuck you och drar in körkortstillståndet....gilerahjärnan skrev:om polisen kommer så säger du fuck aina o drar ifrån.