Sida 1 av 1
AM6 vilken vev?
Postat: 19 maj 2013, 16:06
av Persson aka pära
hej igen

vevlagrena gick ju sönder på min moppe s ja ska köpa nya packningar,lager mm och renovera motorn men jag funderar också på köpa en annan lite värre vev för motorn har gått över drygt 1200mil men visst orginal veven kanske är i fint skick ändå så jag får se om jag köper en ny vev men lutar mest att behålla orginal veven. Men här är ett vevparti
http://www.twostroke.se/product.asp?product=13959 som jag funderar på men det står inte vad slaglängden är så jag undrar om någon kanske vet vad slaglängden är på denna vev? och måste man typ byta svänghjul eller något sånt eftersom denna vev är tjockare där längst ut på sidorna för att den är förstärkt? eller är det bara bolt on(att det passar med alla orginal delar förutom lager och packboxar?) med denna vev som orginalveven?
Till det sista hur vet jag att inte själva orginalveven är sönder? känner man efter glapp då med eller hur vet man de?
Postat: 19 maj 2013, 16:08
av Persson97
Om din orginal vev glappar lite grann i sidled så är det absolut ingen fara, däremot upp och ner så är den skrot.
Postat: 19 maj 2013, 16:09
av david96
det är original slag, nej

Postat: 19 maj 2013, 18:40
av Persson aka pära
Persson97 skrev:Om din orginal vev glappar lite grann i sidled så är det absolut ingen fara, däremot upp och ner så är den skrot.
aa vet att det ska vara ett litet glapp åt sidorna men det känns inte glapp upp och ner heller och det går inte trögt heller,men när jag hade moppen påslagen så vibrerade hela moppen och det kändes som kolven slog i topplocket fast den inte gjorde det så det är nog lagrena som är sönder ändå då,har redan börjat på riva motorn så jag får väl reda på dom kommande dagarna vad det är som är sönder
Postat: 19 maj 2013, 18:42
av Persson aka pära
david96 skrev:det är original slag, nej

okej kanske blir ny köp av denna vev då men är du säker på att det verkligen passar ändå fast det är en annan gängning där längst ute än vad det är på orginalveven?
Postat: 20 maj 2013, 00:35
av kallepalle
om dina vevlager har gått så kan du lika gärna skrota veven då det är dyrare att lämna in den för lagerbyte, pressning och riktning.
har däremot ramlagrena gått så kan veven ha klarat sig. svårt att säga utan att kolla igenom den själv, går liskom inte förklara hur den får och inte får glappa på ett bra sätt

Postat: 20 maj 2013, 17:56
av Persson aka pära
kallepalle skrev:om dina vevlager har gått så kan du lika gärna skrota veven då det är dyrare att lämna in den för lagerbyte, pressning och riktning.
har däremot ramlagrena gått så kan veven ha klarat sig. svårt att säga utan att kolla igenom den själv, går liskom inte förklara hur den får och inte får glappa på ett bra sätt

aa ska försöka kolla igen om det är nå glapp upp och ner fast alla gånger jag har kännt om det är nå glapp upp och ner så har jag inte känt något glapp alls så veven är nog hel iallfall nu vi får väl se om veven är hel efter klyvningen av motorn och borttagning av ramlager