Sida 1 av 3

Dt ryker ur avgasröret när den är av

Postat: 18 maj 2013, 16:55
av Axelito
Hej min dt liksom "hackar" vet inte vad felet är, men har en video här http://m.youtube.com/#/watch?v=VUqJVyr2 ... UqJVyr290s
Och när den låter sådär och jag stänger av den ryker det ur avgasröret fast den är avstängd :S
Det blir även sådär när jag är uppe i fart, att den hackar, ibland blir det bara jätte lite gasning eller vad man ska säga. Ja det händer inget när jag gasar, bara små pruttar liksom när jag är uppe i fart...

Postat: 18 maj 2013, 17:04
av donkeyO.o
Kollat tändstifet?

Postat: 18 maj 2013, 17:23
av Axelito
Bytte topplockspackning förra veckan och då såg det bra ut

Postat: 18 maj 2013, 18:37
av draken
Axelito skrev:Bytte topplockspackning förra veckan och då såg det bra ut
säker på att packningen la sej rätt i spår?

Postat: 18 maj 2013, 19:34
av Axelito
Det tror jag, tröck dit den och den satt bra, fick igen topplocket tight.

Re: Dt ryker ur avgasröret när den är av

Postat: 18 maj 2013, 19:37
av räksmugglarn
Axelito skrev:Hej min dt liksom "hackar" vet inte vad felet är, men har en video här http://m.youtube.com/#/watch?v=VUqJVyr2 ... UqJVyr290s
Och när den låter sådär och jag stänger av den ryker det ur avgasröret fast den är avstängd :S
Det blir även sådär när jag är uppe i fart, att den hackar, ibland blir det bara jätte lite gasning eller vad man ska säga. Ja det händer inget när jag gasar, bara små pruttar liksom när jag är uppe i fart...
min Derbi gör exakt samma sak den hackar när jag är uppe i höga varv tal exakt så som du beskriver det :/ fast den gör inte så när den står stilla .

Postat: 20 maj 2013, 01:03
av kallepalle
går den alltid på tomgång, och isåfall är det jämn tomgång eller vandrar den? låter som tändfel.

Postat: 20 maj 2013, 06:22
av moliki
min kompis hade sådär och du hade flottören häng sig

Postat: 20 maj 2013, 07:21
av Speedway
På speedwayhojen hände samma sak o då hade det kommit in vatten i oljan .

Postat: 20 maj 2013, 08:54
av Axelito
kallepalle skrev:går den alltid på tomgång, och isåfall är det jämn tomgång eller vandrar den? låter som tändfel.
Tomgången är ganska jämn när den är kall. Men destå varmare den blir destå sämre blir tomgången.
Ja jag tror på ett tändfel jag med, men allt är bra vid stiftet, men om man följer kabeln på tändhatten går den till ett ställe och det sitter precis framför mitt luftfilter, och mitt luftfilter kommer åt där ibland och då blixtrar det fan. och den lägger nästan av :S har satt för lite eltejp, det blixtrar inget nu, men har fortfarande problemet som på videon :(

Postat: 28 maj 2013, 14:30
av Axelito
Hej igen, har fortfarande detta problem, kan det vara att den får för mycket soppa? För sådär blir det på kompisens a-traktor ibland, och då stryper han bränsletillförslen lite så blir det bra. Finns det nåt sätt att veta att detta är felet? Kan man kolla det på tändstiftet då? Isåfall hur gör man?

Och vet inte om det kan vara nåt med tändsystemet eller cylindern, för jag bytte en topplockspackning och jag har för mig att det vart såhär en liten stund efter jag bytte den.

För ibland medans jag kör händer detta och det börjar ryka mycket från avgasröret, precis som det blir när den är kall, fast den är inte kall.. :/
Kolla videon på första inlägget.

Postat: 28 maj 2013, 16:27
av skogen_swe
filmen funkade inte för mig, kollat om tändhatten är dålig?
färg på stiftet fan finns som inte så mycket man kan gå in på?!

Postat: 28 maj 2013, 16:55
av Axelito
skogen_swe skrev:filmen funkade inte för mig, kollat om tändhatten är dålig?
färg på stiftet fan finns som inte så mycket man kan gå in på?!
Testa här http://www.youtube.com/watch?v=VUqJVyr290s
Har en tanke om att den får för mycket soppa, för stiftet är blött och ganska mörkt

Postat: 28 maj 2013, 17:05
av skogen_swe
kolla va de är för stor lek på munstycket testa gå ner i munstycke om du har

för låter som den får för mycket

de va nå något så skymt de dår aldrig sett maken :shock:

Postat: 28 maj 2013, 17:20
av AndreWidestedt
Min moppe var sådär när den fick för lite komp + för litet munstycke.

Byt upp dig i munstycke
byt tändstift

och kolla så du har ordentligt med kompression.

Postat: 28 maj 2013, 17:37
av skogen_swe
AndreWidestedt skrev:Min moppe var sådär när den fick för lite komp + för litet munstycke.

Byt upp dig i munstycke
byt tändstift

och kolla så du har ordentligt med kompression.
blött stift upp i munstycke whut? gör väl saken bara värre?

och mopeder med lite komp har väl inte mer än vari mer svår startad och gått väldigt ojämnt och dåligt gassvar på lägre varv nåt jag alltid upplevt och hört ett klirrande ljud som kolven gör när den börjar glappa?

Postat: 28 maj 2013, 17:56
av Axelito
Hur kollar man om man har dålig komp då?
Vet ni vad felet kan va om den är svårstartad när den blivit varm?
Och jag ska väl ändå ner i munstycke om stiftet är mörkt och blött?

Postat: 28 maj 2013, 18:07
av saile96
låter lite som skit i förgasaren om du frågar mig.

Postat: 28 maj 2013, 18:12
av skogen_swe
Axelito skrev:Hur kollar man om man har dålig komp då?
Vet ni vad felet kan va om den är svårstartad när den blivit varm?
Och jag ska väl ändå ner i munstycke om stiftet är mörkt och blött?
finns ett specielt verktyg för komp mätning man tar ur stiftet och kopplar en mätare som känner hur mycket tryck i motor den har vanligt brukar vara kring 8.5-11kg va jag stött på men finns de som haft högre komp och om man har under 6kg startar den inte

du behöver inte choka för att kall starta den? :|

Postat: 28 maj 2013, 18:13
av Agge0102
Hade samma problem med min Derbi Senda xtreme, löste det genom att pilla lite på cdin, tror att det var nån kabel som glappade lite.

Postat: 28 maj 2013, 18:18
av Axelito
Därbiii skrev:Hade samma problem med min Derbi Senda xtreme, löste det genom att pilla lite på cdin, tror att det var nån kabel som glappade lite.
Har också haft en tanke på cdin, men på cdin verkar alla kablar sitta bra.

Postat: 28 maj 2013, 18:19
av Axelito
skogen_swe skrev:
Axelito skrev:Hur kollar man om man har dålig komp då?
Vet ni vad felet kan va om den är svårstartad när den blivit varm?
Och jag ska väl ändå ner i munstycke om stiftet är mörkt och blött?
finns ett specielt verktyg för komp mätning man tar ur stiftet och kopplar en mätare som känner hur mycket tryck i motor den har vanligt brukar vara kring 8.5-11kg va jag stött på men finns de som haft högre komp och om man har under 6kg startar den inte

du behöver inte choka för att kall starta den? :|
Den har automatchoke, så den slår på automatiskt när den är kall

Postat: 28 maj 2013, 18:20
av Axelito
saile96 skrev:låter lite som skit i förgasaren om du frågar mig.
Får göra rent när jag kollar munstycket :)

Postat: 28 maj 2013, 18:21
av kallepalle
med tanke på filmen så tänder det inte som den ska eller så får den för lite soppa.

Postat: 28 maj 2013, 18:22
av Axelito
Det kanske är cdin då? För den gick bra när jag köpte den, sen efter jag bytte topplockspackningen så kanske jag drog i nån sladd eller nå, för efter jag bytte packningen kom detta problem.

Postat: 28 maj 2013, 18:23
av Axelito
kallepalle skrev:med tanke på filmen så tänder det inte som den ska eller så får den för lite soppa.
Den får inte för lite soppa, för stiftet är mörkt och blött

Postat: 28 maj 2013, 18:26
av skogen_swe
Axelito skrev:Det kanske är cdin då? För den gick bra när jag köpte den, sen efter jag bytte topplockspackningen så kanske jag drog i nån sladd eller nå, för efter jag bytte packningen kom detta problem.
du får ta en titt efter fel, kolla kablarna så inget sitter löst :P

Postat: 28 maj 2013, 19:53
av vicke1112
igensatt rör

Postat: 28 maj 2013, 20:13
av Axelito
Bild
Byta ner munstycke va?
Tror ni man orkar göra det själv på en dt jävel då? Får inte ens plats med ett jäkla finger i "motorhuset" :x
Måste typ koppla lös allt som sitter till förgasarjäveln isåfall för att ta ut den..

Postat: 28 maj 2013, 20:14
av Axelito
vicke1112 skrev:igensatt rör
Varför tror du det? Jag får för mycke soppa ju

Postat: 28 maj 2013, 20:45
av Snowrider
BYT STIFT!

Postat: 28 maj 2013, 20:50
av Axelito
Snowrider skrev:BYT STIFT!
Ja det ser ju inte så jävla fint ut, kan det vara problemet?

Postat: 28 maj 2013, 21:14
av Snowrider
det är möjligt, men du bör ändå byta stift och bestycka om förgasaren. Det är mindre jobb än man tror.

Postat: 28 maj 2013, 21:55
av Axelito
Snowrider skrev:det är möjligt, men du bör ändå byta stift och bestycka om förgasaren. Det är mindre jobb än man tror.
Byta munstycke är inte smidigt på en dt kan jag lova :/
Men tack iallafall :)

Postat: 28 maj 2013, 22:00
av AndreWidestedt
Axelito skrev:
Snowrider skrev:det är möjligt, men du bör ändå byta stift och bestycka om förgasaren. Det är mindre jobb än man tror.
Byta munstycke är inte smidigt på en dt kan jag lova :/
Men tack iallafall :)
Såg att du hade automat choke, om du har slut på batteri fungerar den inte som den ska, då blir den svårstartad, bara en tanke!

Men som sagt, ditt stifft såg inte fint ut, köp nytt!