Hej min dt liksom "hackar" vet inte vad felet är, men har en video här http://m.youtube.com/#/watch?v=VUqJVyr2 ... UqJVyr290s
Och när den låter sådär och jag stänger av den ryker det ur avgasröret fast den är avstängd :S
Det blir även sådär när jag är uppe i fart, att den hackar, ibland blir det bara jätte lite gasning eller vad man ska säga. Ja det händer inget när jag gasar, bara små pruttar liksom när jag är uppe i fart...
-Ludix one
Om ni behöver hjälp med iPhones, iPads och jailbreakning, Tveka inte att fråga!
Axelito skrev:Hej min dt liksom "hackar" vet inte vad felet är, men har en video här http://m.youtube.com/#/watch?v=VUqJVyr2 ... UqJVyr290s
Och när den låter sådär och jag stänger av den ryker det ur avgasröret fast den är avstängd :S
Det blir även sådär när jag är uppe i fart, att den hackar, ibland blir det bara jätte lite gasning eller vad man ska säga. Ja det händer inget när jag gasar, bara små pruttar liksom när jag är uppe i fart...
min Derbi gör exakt samma sak den hackar när jag är uppe i höga varv tal exakt så som du beskriver det :/ fast den gör inte så när den står stilla .
kallepalle skrev:går den alltid på tomgång, och isåfall är det jämn tomgång eller vandrar den? låter som tändfel.
Tomgången är ganska jämn när den är kall. Men destå varmare den blir destå sämre blir tomgången.
Ja jag tror på ett tändfel jag med, men allt är bra vid stiftet, men om man följer kabeln på tändhatten går den till ett ställe och det sitter precis framför mitt luftfilter, och mitt luftfilter kommer åt där ibland och då blixtrar det fan. och den lägger nästan av :S har satt för lite eltejp, det blixtrar inget nu, men har fortfarande problemet som på videon
-Ludix one
Hej igen, har fortfarande detta problem, kan det vara att den får för mycket soppa? För sådär blir det på kompisens a-traktor ibland, och då stryper han bränsletillförslen lite så blir det bra. Finns det nåt sätt att veta att detta är felet? Kan man kolla det på tändstiftet då? Isåfall hur gör man?
Och vet inte om det kan vara nåt med tändsystemet eller cylindern, för jag bytte en topplockspackning och jag har för mig att det vart såhär en liten stund efter jag bytte den.
För ibland medans jag kör händer detta och det börjar ryka mycket från avgasröret, precis som det blir när den är kall, fast den är inte kall.. :/
Kolla videon på första inlägget.
-Ludix one
AndreWidestedt skrev:Min moppe var sådär när den fick för lite komp + för litet munstycke.
Byt upp dig i munstycke
byt tändstift
och kolla så du har ordentligt med kompression.
blött stift upp i munstycke whut? gör väl saken bara värre?
och mopeder med lite komp har väl inte mer än vari mer svår startad och gått väldigt ojämnt och dåligt gassvar på lägre varv nåt jag alltid upplevt och hört ett klirrande ljud som kolven gör när den börjar glappa?
Hur kollar man om man har dålig komp då?
Vet ni vad felet kan va om den är svårstartad när den blivit varm?
Och jag ska väl ändå ner i munstycke om stiftet är mörkt och blött?
-Ludix one
Axelito skrev:Hur kollar man om man har dålig komp då?
finns ett specielt verktyg för komp mätning man tar ur stiftet och kopplar en mätare som känner hur mycket tryck i motor den har vanligt brukar vara kring 8.5-11kg va jag stött på men finns de som haft högre komp och om man har under 6kg startar den inte
Axelito skrev:Hur kollar man om man har dålig komp då?
finns ett specielt verktyg för komp mätning man tar ur stiftet och kopplar en mätare som känner hur mycket tryck i motor den har vanligt brukar vara kring 8.5-11kg va jag stött på men finns de som haft högre komp och om man har under 6kg startar den inte
du behöver inte choka för att kall starta den?
Den har automatchoke, så den slår på automatiskt när den är kall
-Ludix one
Det kanske är cdin då? För den gick bra när jag köpte den, sen efter jag bytte topplockspackningen så kanske jag drog i nån sladd eller nå, för efter jag bytte packningen kom detta problem.
-Ludix one
Axelito skrev:Det kanske är cdin då? För den gick bra när jag köpte den, sen efter jag bytte topplockspackningen så kanske jag drog i nån sladd eller nå, för efter jag bytte packningen kom detta problem.
du får ta en titt efter fel, kolla kablarna så inget sitter löst :P
Byta ner munstycke va?
Tror ni man orkar göra det själv på en dt jävel då? Får inte ens plats med ett jäkla finger i "motorhuset"
Måste typ koppla lös allt som sitter till förgasarjäveln isåfall för att ta ut den..
-Ludix one