Trimtips?
Postat: 15 maj 2013, 22:04
Tjenare! Har en Derbi Senda sm extrem. Jag undrar vad jag skulle kunna göra på den för att komma upp i ca 65 gärna snabbare utan att behöva kapa blindröret eller köpa trimrör. Några idéer? 

Ett forum där vi diskuterar allt om mopeder
https://twostrokerider.se/forum/
Langa på en 70cc....linkann skrev:Tjenare! Har en Derbi Senda sm extrem. Jag undrar vad jag skulle kunna göra på den för att komma upp i ca 65 gärna snabbare utan att behöva kapa blindröret eller köpa trimrör. Några idéer?
Men vill klara mig utan sånt därRangad skrev:Langa på en 70cc....linkann skrev:Tjenare! Har en Derbi Senda sm extrem. Jag undrar vad jag skulle kunna göra på den för att komma upp i ca 65 gärna snabbare utan att behöva kapa blindröret eller köpa trimrör. Några idéer?
Ni nya moppepojkar måste lära er hur motorer fungerar! Du kan inte bara få upp den i 65 utan att byta nåt eller trimma den (Antar att det är det du inte får). Sätt lika gärna på ett nytt rör nu, du kommer göra det om ett halvår annars ändå, det lovar jag!
EDIT: Passa på att läsa reglerna också så blir det roligare på TSR för både dig och andra medlemmar!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=17753
Menar du varvstrypningarna då? Som tex cdi boxen?Nixxen skrev:Du kan ju alltid skaffa nya drev och hitta alla strypningar...
nä 80 ostrypt knappast, men ca 70 får du nog upp den i ostryptKoOf skrev:Det bästa du kan göra är egentligen att strypa av röret. Om vi säger att den gör 45 nu så kommer den göra säkert 80 ostrypt.
Nu är jag inte 100 på vart alla strypningar i en Senda smx sitter (vissa har strypt katalysator, cdi m.m. vissa har endast pluggen i mynningen) men ta den i kröken till cylindern först.
Krävs ingen kunskap som helst för att få bort den pluggen direkt. Bara att knacka bort eller slipa bort beroende på hur den är svetsad.
Du vet ju inte vad du snackar om för 5 öre!KoOf skrev:Det bästa du kan göra är egentligen att strypa av röret. Om vi säger att den gör 45 nu så kommer den göra säkert 80 ostrypt.
Nu är jag inte 100 på vart alla strypningar i en Senda smx sitter (vissa har strypt katalysator, cdi m.m. vissa har endast pluggen i mynningen) men ta den i kröken till cylindern först.
Krävs ingen kunskap som helst för att få bort den pluggen direkt. Bara att knacka bort eller slipa bort beroende på hur den är svetsad.
cdi'n på Senda ocksåRangad skrev:Du vet ju inte vad du snackar om för 5 öre!KoOf skrev:Det bästa du kan göra är egentligen att strypa av röret. Om vi säger att den gör 45 nu så kommer den göra säkert 80 ostrypt.
Nu är jag inte 100 på vart alla strypningar i en Senda smx sitter (vissa har strypt katalysator, cdi m.m. vissa har endast pluggen i mynningen) men ta den i kröken till cylindern först.
Krävs ingen kunskap som helst för att få bort den pluggen direkt. Bara att knacka bort eller slipa bort beroende på hur den är svetsad.
Derbi Senda är bara strypt med Blindrör och inget annat, Folkt som borrar i insug förgasare och luftburk eller vad dem nu håller på med kan man ju säga "portar" mer än att dem stryper av!
Chilla mannen. Tack förresten, jag kände på mig att jag hade glömt något och det var blindröret xDRangad skrev: Du vet ju inte vad du snackar om för 5 öre!
Derbi Senda är bara strypt med Blindrör och inget annat, Folkt som borrar i insug förgasare och luftburk eller vad dem nu håller på med kan man ju säga "portar" mer än att dem stryper av!
tror jag köper ny cdi o drar blindröretKoOf skrev:Chilla mannen. Tack förresten, jag kände på mig att jag hade glömt något och det var blindröret xDRangad skrev: Du vet ju inte vad du snackar om för 5 öre!
Derbi Senda är bara strypt med Blindrör och inget annat, Folkt som borrar i insug förgasare och luftburk eller vad dem nu håller på med kan man ju säga "portar" mer än att dem stryper av!
Men jo, jag hade en Senda att skruva på förra sommarn och den hade endast strypning i kröken samt blindtarmen som det blev till att ta bort. Sedan gjorde den ärliga 80 (mätt med både bil och gps)
Dock när man hört med andra så gnäller de om cdi-boxen och katalysator dock hade den jag lekte med inget sådant. Och jag har intyg på att den såg ut så original
Riktigt onödigt om du kör original. Du kommer aldrig upp i dom varvtalen original. Skaffa ett trimrör, efter det så kan du fundera på en ostrypt CDI-box.linkann skrev: tror jag köper ny cdi
Den gör inte 65-70 ärliga km/h om den är helt original. Då skulle den inte bli godkänd i EU. Antingen har nån mixtrat med den i tidigare ägo eller så har katalysatorn lossnat i röret tex.Gurraaaaa skrev:Lånar lite.. min drd pro gör ca 70+/- STRYPT , mätt med gps. Vad skulle den då gö me ostrypt. ( de e lutande då nen iaf 65+/- plant )
Sitter plugg och blindtarm kvar kan den omöjligen göra 70, även om katalysatorn skulle vara helt borta. Är du säker att pluggen inte är uppborrad eller att det sitter 70 cc på den?Gurraaaaa skrev:men plugg å blindtarm e kvar.. Om de e katalysatorn då? vad ska jag göra åt saken? förstår att de e nåt konstigt att den går så fort..
Vad ska storleken på pluggen vara då? :OMisterDT50R skrev:Sitter plugg och blindtarm kvar kan den omöjligen göra 70, även om katalysatorn skulle vara helt borta. Är du säker att pluggen inte är uppborrad eller att det sitter 70 cc på den?Gurraaaaa skrev:men plugg å blindtarm e kvar.. Om de e katalysatorn då? vad ska jag göra åt saken? förstår att de e nåt konstigt att den går så fort..
Kan vara så att pluggen är uppfilad, men jag kan ta å kolla upp det och tarmen tror jag är opluggat, men kan fixa bild.MisterDT50R skrev:Ca 8-10 mm brukar det vara, men ta en bild på den så man får se! Är den över 15 är det mycket möjligt att det är den, och blindtarmen kan också vara pluggad, tidigare ägare kan kapat bort den, svetsat för hålet sen satt dit den igen, men det är svårare att kolla