Tjenare! Har en Derbi Senda sm extrem. Jag undrar vad jag skulle kunna göra på den för att komma upp i ca 65 gärna snabbare utan att behöva kapa blindröret eller köpa trimrör. Några idéer?
linkann skrev:Tjenare! Har en Derbi Senda sm extrem. Jag undrar vad jag skulle kunna göra på den för att komma upp i ca 65 gärna snabbare utan att behöva kapa blindröret eller köpa trimrör. Några idéer?
Langa på en 70cc....
Ni nya moppepojkar måste lära er hur motorer fungerar! Du kan inte bara få upp den i 65 utan att byta nåt eller trimma den (Antar att det är det du inte får). Sätt lika gärna på ett nytt rör nu, du kommer göra det om ett halvår annars ändå, det lovar jag!
linkann skrev:Tjenare! Har en Derbi Senda sm extrem. Jag undrar vad jag skulle kunna göra på den för att komma upp i ca 65 gärna snabbare utan att behöva kapa blindröret eller köpa trimrör. Några idéer?
Langa på en 70cc....
Ni nya moppepojkar måste lära er hur motorer fungerar! Du kan inte bara få upp den i 65 utan att byta nåt eller trimma den (Antar att det är det du inte får). Sätt lika gärna på ett nytt rör nu, du kommer göra det om ett halvår annars ändå, det lovar jag!
Det bästa du kan göra är egentligen att strypa av röret. Om vi säger att den gör 45 nu så kommer den göra säkert 80 ostrypt.
Nu är jag inte 100 på vart alla strypningar i en Senda smx sitter (vissa har strypt katalysator, cdi m.m. vissa har endast pluggen i mynningen) men ta den i kröken till cylindern först.
Krävs ingen kunskap som helst för att få bort den pluggen direkt. Bara att knacka bort eller slipa bort beroende på hur den är svetsad.
KoOf skrev:Det bästa du kan göra är egentligen att strypa av röret. Om vi säger att den gör 45 nu så kommer den göra säkert 80 ostrypt.
Nu är jag inte 100 på vart alla strypningar i en Senda smx sitter (vissa har strypt katalysator, cdi m.m. vissa har endast pluggen i mynningen) men ta den i kröken till cylindern först.
Krävs ingen kunskap som helst för att få bort den pluggen direkt. Bara att knacka bort eller slipa bort beroende på hur den är svetsad.
nä 80 ostrypt knappast, men ca 70 får du nog upp den i ostrypt
KoOf skrev:Det bästa du kan göra är egentligen att strypa av röret. Om vi säger att den gör 45 nu så kommer den göra säkert 80 ostrypt.
Du vet ju inte vad du snackar om för 5 öre!
Derbi Senda är bara strypt med Blindrör och inget annat, Folkt som borrar i insug förgasare och luftburk eller vad dem nu håller på med kan man ju säga "portar" mer än att dem stryper av!
Derbi Senda är bara strypt med Blindrör och inget annat, Folkt som borrar i insug förgasare och luftburk eller vad dem nu håller på med kan man ju säga "portar" mer än att dem stryper av!
Rangad skrev:
Chilla mannen. Tack förresten, jag kände på mig att jag hade glömt något och det var blindröret xD
Men jo, jag hade en Senda att skruva på förra sommarn och den hade endast strypning i kröken samt blindtarmen som det blev till att ta bort. Sedan gjorde den ärliga 80 (mätt med både bil och gps)
Dock när man hört med andra så gnäller de om cdi-boxen och katalysator dock hade den jag lekte med inget sådant. Och jag har intyg på att den såg ut så original
Rangad skrev:
Chilla mannen. Tack förresten, jag kände på mig att jag hade glömt något och det var blindröret xD
Men jo, jag hade en Senda att skruva på förra sommarn och den hade endast strypning i kröken samt blindtarmen som det blev till att ta bort. Sedan gjorde den ärliga 80 (mätt med både bil och gps)
Dock när man hört med andra så gnäller de om cdi-boxen och katalysator dock hade den jag lekte med inget sådant. Och jag har intyg på att den såg ut så original
Riktigt onödigt om du kör original. Du kommer aldrig upp i dom varvtalen original. Skaffa ett trimrör, efter det så kan du fundera på en ostrypt CDI-box.
Gurraaaaa skrev:Lånar lite.. min drd pro gör ca 70+/- STRYPT , mätt med gps. Vad skulle den då gö me ostrypt. ( de e lutande då nen iaf 65+/- plant )
Den gör inte 65-70 ärliga km/h om den är helt original. Då skulle den inte bli godkänd i EU. Antingen har nån mixtrat med den i tidigare ägo eller så har katalysatorn lossnat i röret tex.
Runt 70 ärliga helt avstrypt.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae
"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Gurraaaaa skrev:men plugg å blindtarm e kvar.. Om de e katalysatorn då? vad ska jag göra åt saken? förstår att de e nåt konstigt att den går så fort..
Sitter plugg och blindtarm kvar kan den omöjligen göra 70, även om katalysatorn skulle vara helt borta. Är du säker att pluggen inte är uppborrad eller att det sitter 70 cc på den?
Gurraaaaa skrev:men plugg å blindtarm e kvar.. Om de e katalysatorn då? vad ska jag göra åt saken? förstår att de e nåt konstigt att den går så fort..
Sitter plugg och blindtarm kvar kan den omöjligen göra 70, även om katalysatorn skulle vara helt borta. Är du säker att pluggen inte är uppborrad eller att det sitter 70 cc på den?
Vad ska storleken på pluggen vara då? :O
Jag e rätt säker på att det är 50cc.
Ca 8-10 mm brukar det vara, men ta en bild på den så man får se! Är den över 15 är det mycket möjligt att det är den, och blindtarmen kan också vara pluggad, tidigare ägare kan kapat bort den, svetsat för hålet sen satt dit den igen, men det är svårare att kolla
MisterDT50R skrev:Ca 8-10 mm brukar det vara, men ta en bild på den så man får se! Är den över 15 är det mycket möjligt att det är den, och blindtarmen kan också vara pluggad, tidigare ägare kan kapat bort den, svetsat för hålet sen satt dit den igen, men det är svårare att kolla
Kan vara så att pluggen är uppfilad, men jag kan ta å kolla upp det och tarmen tror jag är opluggat, men kan fixa bild.
(offtopic-men hur gör jag för att få in en bild i ett svar? )
du lägger in bilden på nån hemsida typ tinypic, forumbilder osv, sen kopierar du direct länken och lägger in den här med , men fattar du inte lägg bild i ditt album