Trimtips?

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
linkann
Elmoped

Trimtips?

Inlägg av linkann »

Tjenare! Har en Derbi Senda sm extrem. Jag undrar vad jag skulle kunna göra på den för att komma upp i ca 65 gärna snabbare utan att behöva kapa blindröret eller köpa trimrör. Några idéer? :D
linkann
Nixxen
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Nixxen »

Du kan ju alltid skaffa nya drev och hitta alla strypningar... :)
Åh Lilla Boone!
Användarens profilbild
Rangad
TSR's stolpskott

Re: Trimtips?

Inlägg av Rangad »

linkann skrev:Tjenare! Har en Derbi Senda sm extrem. Jag undrar vad jag skulle kunna göra på den för att komma upp i ca 65 gärna snabbare utan att behöva kapa blindröret eller köpa trimrör. Några idéer? :D
Langa på en 70cc....
Ni nya moppepojkar måste lära er hur motorer fungerar! Du kan inte bara få upp den i 65 utan att byta nåt eller trimma den (Antar att det är det du inte får). Sätt lika gärna på ett nytt rör nu, du kommer göra det om ett halvår annars ändå, det lovar jag!

EDIT: Passa på att läsa reglerna också så blir det roligare på TSR för både dig och andra medlemmar!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=17753
Senast redigerad av Rangad den 15 maj 2013, 22:20, redigerad totalt 1 gånger.
linkann
Elmoped

Inlägg av linkann »

Menar du cdi boxen osv? Isf vilka mer?
linkann
linkann
Elmoped

Re: Trimtips?

Inlägg av linkann »

Rangad skrev:
linkann skrev:Tjenare! Har en Derbi Senda sm extrem. Jag undrar vad jag skulle kunna göra på den för att komma upp i ca 65 gärna snabbare utan att behöva kapa blindröret eller köpa trimrör. Några idéer? :D
Langa på en 70cc....
Ni nya moppepojkar måste lära er hur motorer fungerar! Du kan inte bara få upp den i 65 utan att byta nåt eller trimma den (Antar att det är det du inte får). Sätt lika gärna på ett nytt rör nu, du kommer göra det om ett halvår annars ändå, det lovar jag!

EDIT: Passa på att läsa reglerna också så blir det roligare på TSR för både dig och andra medlemmar!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=17753
Men vill klara mig utan sånt där
linkann
linkann
Elmoped

Inlägg av linkann »

Nixxen skrev:Du kan ju alltid skaffa nya drev och hitta alla strypningar... :)
Menar du varvstrypningarna då? Som tex cdi boxen?
linkann
Användarens profilbild
Rangad
TSR's stolpskott

Inlägg av Rangad »

Du kan inte komma upp i 65 utan att modifiera rör/cylinder eller byta förgasare!

Och läs snälla reglerna förhelvete!!! http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=17753
KoOf
Elmoped

Inlägg av KoOf »

Det bästa du kan göra är egentligen att strypa av röret. Om vi säger att den gör 45 nu så kommer den göra säkert 80 ostrypt.

Nu är jag inte 100 på vart alla strypningar i en Senda smx sitter (vissa har strypt katalysator, cdi m.m. vissa har endast pluggen i mynningen) men ta den i kröken till cylindern först.
Krävs ingen kunskap som helst för att få bort den pluggen direkt. Bara att knacka bort eller slipa bort beroende på hur den är svetsad.
Användarens profilbild
suzukiwheelier
Farsans gamla zündapp

Inlägg av suzukiwheelier »

KoOf skrev:Det bästa du kan göra är egentligen att strypa av röret. Om vi säger att den gör 45 nu så kommer den göra säkert 80 ostrypt.

Nu är jag inte 100 på vart alla strypningar i en Senda smx sitter (vissa har strypt katalysator, cdi m.m. vissa har endast pluggen i mynningen) men ta den i kröken till cylindern först.
Krävs ingen kunskap som helst för att få bort den pluggen direkt. Bara att knacka bort eller slipa bort beroende på hur den är svetsad.
nä 80 ostrypt knappast, men ca 70 får du nog upp den i ostrypt ;)
Användarens profilbild
Rangad
TSR's stolpskott

Inlägg av Rangad »

KoOf skrev:Det bästa du kan göra är egentligen att strypa av röret. Om vi säger att den gör 45 nu så kommer den göra säkert 80 ostrypt.

Du vet ju inte vad du snackar om för 5 öre!

Derbi Senda är bara strypt med Blindrör och inget annat, Folkt som borrar i insug förgasare och luftburk eller vad dem nu håller på med kan man ju säga "portar" mer än att dem stryper av!
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem

Inlägg av DEA!! »

Han skrev ju att han inte va 100.
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
TuZx
ngt roligare

Inlägg av TuZx »

Rangad skrev:

Du vet ju inte vad du snackar om för 5 öre!

Derbi Senda är bara strypt med Blindrör och inget annat, Folkt som borrar i insug förgasare och luftburk eller vad dem nu håller på med kan man ju säga "portar" mer än att dem stryper av!
cdi'n på Senda också ;)
kolla in mitt beta rr projekt :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=37329 (del1)

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=46884 (del2)

säljer betan i delar,har av dig/er i chatten om vad ni söker!
KoOf
Elmoped

Inlägg av KoOf »

Rangad skrev: Du vet ju inte vad du snackar om för 5 öre!

Chilla mannen. Tack förresten, jag kände på mig att jag hade glömt något och det var blindröret xD

Men jo, jag hade en Senda att skruva på förra sommarn och den hade endast strypning i kröken samt blindtarmen som det blev till att ta bort. Sedan gjorde den ärliga 80 (mätt med både bil och gps) :D

Dock när man hört med andra så gnäller de om cdi-boxen och katalysator dock hade den jag lekte med inget sådant. Och jag har intyg på att den såg ut så original :)
linkann
Elmoped

Inlägg av linkann »

KoOf skrev:
Rangad skrev: Du vet ju inte vad du snackar om för 5 öre!

Chilla mannen. Tack förresten, jag kände på mig att jag hade glömt något och det var blindröret xD

Men jo, jag hade en Senda att skruva på förra sommarn och den hade endast strypning i kröken samt blindtarmen som det blev till att ta bort. Sedan gjorde den ärliga 80 (mätt med både bil och gps) :D

Dock när man hört med andra så gnäller de om cdi-boxen och katalysator dock hade den jag lekte med inget sådant. Och jag har intyg på att den såg ut så original :)
tror jag köper ny cdi o drar blindröret
linkann
Gurraaaaa
Svårstartad skrothög

Inlägg av Gurraaaaa »

Lånar lite.. min drd pro gör ca 70+/- STRYPT , mätt med gps. Vad skulle den då gö me ostrypt. ( de e lutande då nen iaf 65+/- plant ) :)
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

linkann skrev: tror jag köper ny cdi
Riktigt onödigt om du kör original. Du kommer aldrig upp i dom varvtalen original. Skaffa ett trimrör, efter det så kan du fundera på en ostrypt CDI-box.
Gurraaaaa skrev:Lånar lite.. min drd pro gör ca 70+/- STRYPT , mätt med gps. Vad skulle den då gö me ostrypt. ( de e lutande då nen iaf 65+/- plant ) :)
Den gör inte 65-70 ärliga km/h om den är helt original. Då skulle den inte bli godkänd i EU. Antingen har nån mixtrat med den i tidigare ägo eller så har katalysatorn lossnat i röret tex.
Runt 70 ärliga helt avstrypt.
"Staight roads are for fast cars, curvy roads are for fast drivers." - Colin Mcrae

"När trådmatningen och spänningen är rätt inställld, så ska det låta som när man steker fläsk." - Gunde Svan
Gurraaaaa
Svårstartad skrothög

Inlägg av Gurraaaaa »

men plugg å blindtarm e kvar.. Om de e katalysatorn då? vad ska jag göra åt saken? förstår att de e nåt konstigt att den går så fort..
Användarens profilbild
MisterDT50R
Kinaraket

Inlägg av MisterDT50R »

Gurraaaaa skrev:men plugg å blindtarm e kvar.. Om de e katalysatorn då? vad ska jag göra åt saken? förstår att de e nåt konstigt att den går så fort..
Sitter plugg och blindtarm kvar kan den omöjligen göra 70, även om katalysatorn skulle vara helt borta. Är du säker att pluggen inte är uppborrad eller att det sitter 70 cc på den?
Gurraaaaa
Svårstartad skrothög

Inlägg av Gurraaaaa »

MisterDT50R skrev:
Gurraaaaa skrev:men plugg å blindtarm e kvar.. Om de e katalysatorn då? vad ska jag göra åt saken? förstår att de e nåt konstigt att den går så fort..
Sitter plugg och blindtarm kvar kan den omöjligen göra 70, även om katalysatorn skulle vara helt borta. Är du säker att pluggen inte är uppborrad eller att det sitter 70 cc på den?
Vad ska storleken på pluggen vara då? :O
Jag e rätt säker på att det är 50cc.
Användarens profilbild
MisterDT50R
Kinaraket

Inlägg av MisterDT50R »

Ca 8-10 mm brukar det vara, men ta en bild på den så man får se! Är den över 15 är det mycket möjligt att det är den, och blindtarmen kan också vara pluggad, tidigare ägare kan kapat bort den, svetsat för hålet sen satt dit den igen, men det är svårare att kolla
Gurraaaaa
Svårstartad skrothög

Inlägg av Gurraaaaa »

MisterDT50R skrev:Ca 8-10 mm brukar det vara, men ta en bild på den så man får se! Är den över 15 är det mycket möjligt att det är den, och blindtarmen kan också vara pluggad, tidigare ägare kan kapat bort den, svetsat för hålet sen satt dit den igen, men det är svårare att kolla
Kan vara så att pluggen är uppfilad, men jag kan ta å kolla upp det och tarmen tror jag är opluggat, men kan fixa bild.
(offtopic-men hur gör jag för att få in en bild i ett svar? )
Användarens profilbild
MisterDT50R
Kinaraket

Inlägg av MisterDT50R »

du lägger in bilden på nån hemsida typ tinypic, forumbilder osv, sen kopierar du direct länken och lägger in den här med Bild, men fattar du inte lägg bild i ditt album
Gurraaaaa
Svårstartad skrothög

Inlägg av Gurraaaaa »

har ingen bild nu men har för mej att hålet va ca 13-14mm ^^
Skriv svar