Sida 1 av 1

Volvo Valp, något att ha?

Postat: 15 maj 2013, 17:12
av Linusen
tja gott folk!
tror ni den här valpen är något att ha?
http://www.blocket.se/dalarna/Volvo_val ... m?ca=6&w=2

eller borde jag satsa på en landrover ist.?
http://www.blocket.se/sodermanland/Land ... ?ca=12&w=1

vet inte mycket om dom. men jag tycker ju att valparna är de coolaste traktorerna! å andra sidan så tror jag att rovern är mer att åka i när man inte är i skogen?

vilken skulle ni ta om ni skulle köra i skogen, och varför?

Postat: 15 maj 2013, 17:15
av RobinLjus
Satsa på en King cab istället tycker jag

Postat: 15 maj 2013, 17:16
av Linusen
RobinLjus skrev:Satsa på en King cab istället tycker jag
Min budget ligger på ca 20k, man får inte en king cab för det :/

Postat: 15 maj 2013, 17:21
av RobinLjus
Linusen skrev:
RobinLjus skrev:Satsa på en King cab istället tycker jag
Min budget ligger på ca 20k, man får inte en king cab för det :/
Jaha, jag skulle nog ha satsat på Valpen, då det finns betydligt mer med reservdelar till dom.
Om man nu ser det så

Postat: 15 maj 2013, 18:13
av Linusen
RobinLjus skrev:
Linusen skrev:
RobinLjus skrev:Satsa på en King cab istället tycker jag
Min budget ligger på ca 20k, man får inte en king cab för det :/
Jaha, jag skulle nog ha satsat på Valpen, då det finns betydligt mer med reservdelar till dom.
Om man nu ser det så
Finns inte så många valpar kvar att ta ifrån heller? :roll:
Men till rovern lär det ju inte finnas ett skit, tack för att du sa det!!!

Postat: 15 maj 2013, 18:20
av tacopaj
Volvo valp har B20 motor = lättmekat
har själv åkt i valp och det är typ veterankänsla.

Postat: 15 maj 2013, 18:21
av Thoz3
Linusen skrev:
RobinLjus skrev:
Linusen skrev: Min budget ligger på ca 20k, man får inte en king cab för det :/
Jaha, jag skulle nog ha satsat på Valpen, då det finns betydligt mer med reservdelar till dom.
Om man nu ser det så
Finns inte så många valpar kvar att ta ifrån heller? :roll:
Men till rovern lär det ju inte finnas ett skit, tack för att du sa det!!!
du kan ju tänka såhär med
vilken ligger närmast
vilken är billigast
vilken är minst fel på
rost

Postat: 15 maj 2013, 18:45
av NeosTobbe
tacopaj skrev:Volvo valp har B20 motor = lättmekat
har själv åkt i valp och det är typ veterankänsla.
det är som sagt en volvo valp från 1959 med peugot 505 diesel motor

Postat: 15 maj 2013, 18:54
av derbigp1open-10
landrovern skulle jag ha tagit, då den är MKT snyggare!!, bara och fixa till huven, sen har du en riktigt fet traktor!!, grejen med epa/a-traktor är väl att man vill ha uppmärksamhet och komplimanger osv, torr nog mer på rovern då
:)

Postat: 15 maj 2013, 18:55
av derbigp1open-10
landrovern skulle jag ha tagit, då den är MKT snyggare!!, bara och fixa till huven, sen har du en riktigt fet traktor!!, grejen med epa/a-traktor är väl att man vill ha uppmärksamhet och komplimanger osv, torr nog mer på rovern då
:)

Postat: 15 maj 2013, 20:29
av Linusen
derbigp1open-10 skrev:landrovern skulle jag ha tagit, då den är MKT snyggare!!, bara och fixa till huven, sen har du en riktigt fet traktor!!, grejen med epa/a-traktor är väl att man vill ha uppmärksamhet och komplimanger osv, torr nog mer på rovern då
:)
Tänk dig en valp som en... Lowrider ;)
Nejmen, jag ska ha den till att köra i geggamojja, kanske in till stan nångång. Så stora hjul med bra grepp ska jag ha.
Valpen är väl som att typ köra en buss? :roll:

Postat: 15 maj 2013, 20:41
av rärox
Valp för fan!

Postat: 15 maj 2013, 20:43
av Linusen
rärox skrev:Valp för fan!
Ca 35 mil att åka, men det är nog värt det. Måste bara då moppen såld först så jag har pengar xD

Postat: 15 maj 2013, 20:49
av rärox
Linusen skrev:
rärox skrev:Valp för fan!
Ca 35 mil att åka, men det är nog värt det. Måste bara då moppen såld först så jag har pengar xD


Värt som fan ju!

Postat: 16 maj 2013, 14:02
av Linusen
rärox skrev:
Linusen skrev:
rärox skrev:Valp för fan!
Ca 35 mil att åka, men det är nog värt det. Måste bara då moppen såld först så jag har pengar xD


Värt som fan ju!
Men jag kommer nog kanske inte ha råd med bensin till den :/
Drar ju 4 eller 5 gånger så mycket som en moppe när man kör i skogen.

Postat: 16 maj 2013, 14:30
av rärox
Sånt är livet med traktor!

Postat: 16 maj 2013, 15:37
av Linusen
rärox skrev:Sånt är livet med traktor!
Jo, jag får nog skaffa sommarjobb :/

Postat: 16 maj 2013, 15:41
av Vixhall
Kolla alla lager i framvagnen på Valpen för om de pajjar så är det 20.000kr rakt av, det är det viktigaste. Annars så satsa på Valpen, lätt fetast. Drar väl 1.8 L milen :P

Postat: 16 maj 2013, 15:43
av Linusen
Vixhall skrev:Kolla alla lager i framvagnen på Valpen för om de pajjar så är det 20.000kr rakt av, det är det viktigaste. Annars så satsa på Valpen, lätt fetast. Drar väl 1.8 L milen :P
K*k vad dyrt.
Fan jag kommer bli fattig :/ kanske köper dator istället -.-

Postat: 18 maj 2013, 22:02
av bensinskalle
Linusen skrev:
Vixhall skrev:Kolla alla lager i framvagnen på Valpen för om de pajjar så är det 20.000kr rakt av, det är det viktigaste. Annars så satsa på Valpen, lätt fetast. Drar väl 1.8 L milen :P
K*k vad dyrt.
Fan jag kommer bli fattig :/ kanske köper dator istället -.-
Inte läst annonsen så noga men om den har ryckspärr och du kan köra fullväxlat så drar den snarare litern. Sen är det ju dessutom en dieselsnurra i den som garanterat drar mindre än en gammal b20.

Postat: 18 maj 2013, 22:30
av Linusen
bensinskalle skrev:
Linusen skrev:
Vixhall skrev:Kolla alla lager i framvagnen på Valpen för om de pajjar så är det 20.000kr rakt av, det är det viktigaste. Annars så satsa på Valpen, lätt fetast. Drar väl 1.8 L milen :P
K*k vad dyrt.
Fan jag kommer bli fattig :/ kanske köper dator istället -.-
Inte läst annonsen så noga men om den har ryckspärr och du kan köra fullväxlat så drar den snarare litern. Sen är det ju dessutom en dieselsnurra i den som garanterat drar mindre än en gammal b20.
Jag förstår inte vad som är fördelarna med diesel?
Kan du förklara lite? :3

Postat: 18 maj 2013, 23:11
av ErikstuntarN
mazda b1800 då

Postat: 19 maj 2013, 00:22
av PalzaR
Linusen skrev:
bensinskalle skrev:
Linusen skrev: K*k vad dyrt.
Fan jag kommer bli fattig :/ kanske köper dator istället -.-
Inte läst annonsen så noga men om den har ryckspärr och du kan köra fullväxlat så drar den snarare litern. Sen är det ju dessutom en dieselsnurra i den som garanterat drar mindre än en gammal b20.
Jag förstår inte vad som är fördelarna med diesel?
Kan du förklara lite? :3
diesel bilar drar mindre bensin och ska du ha dubbla lådor på en EPA som går på bensin så drar den väldigt mkt bensin om man jämför med en diesel epa

Postat: 19 maj 2013, 00:28
av Rangad
Snälla ta dieselsnacket i en annan tråd och sluta bumpa denna då han redan fått svar den har kommit upp varje dag i en vecka nu... -.-

Postat: 23 maj 2013, 21:36
av kallepalle
PalzaR skrev:
Linusen skrev:
bensinskalle skrev: Inte läst annonsen så noga men om den har ryckspärr och du kan köra fullväxlat så drar den snarare litern. Sen är det ju dessutom en dieselsnurra i den som garanterat drar mindre än en gammal b20.
Jag förstår inte vad som är fördelarna med diesel?
Kan du förklara lite? :3
diesel bilar drar mindre bensin och ska du ha dubbla lådor på en EPA som går på bensin så drar den väldigt mkt bensin om man jämför med en diesel epa

helt rätt, en epa som går på diesel tar nämligen ingen bensin alls! ;)

om jag inte är helt ute och cyklar så ska de väl ändå vara b18 i en valp original, inte b20?


till topic - köp inte valpen, du kommer ångra dig. en valp, eller ännu bättre en TGB 11 är väldigt roliga att ha och köra runt med i skogen, men det är verkligen inget jag skulle vilja åka med dagligen. dels slukar dom soppa, dels är vägljudet, motorbullret extremt högt och dels är fjädringen på vägen näst intill obefintlig.

Postat: 23 maj 2013, 21:42
av bensinskalle
Linusen skrev:
bensinskalle skrev:
Linusen skrev: K*k vad dyrt.
Fan jag kommer bli fattig :/ kanske köper dator istället -.-
Inte läst annonsen så noga men om den har ryckspärr och du kan köra fullväxlat så drar den snarare litern. Sen är det ju dessutom en dieselsnurra i den som garanterat drar mindre än en gammal b20.
Jag förstår inte vad som är fördelarna med diesel?
Kan du förklara lite? :3
En diesel har lägre verkningsgrad jämfört med motsvarande bensinmotor, men en diesel klarar mycket högre kompression. Verkningsgraden beror i teorin på kompressionen och eftersom man kan ha mycket högre komp i dieslar så får man ut mer effekt på samma bränslemängd som i en bensinmotor.

Kort sagt, en diesel drar helt enkelt mindre bränsle än en bensinmotor tack vare verkningsgraden.

Postat: 24 maj 2013, 06:01
av Linusen
bensinskalle skrev:
Linusen skrev:
bensinskalle skrev: Inte läst annonsen så noga men om den har ryckspärr och du kan köra fullväxlat så drar den snarare litern. Sen är det ju dessutom en dieselsnurra i den som garanterat drar mindre än en gammal b20.
Jag förstår inte vad som är fördelarna med diesel?
Kan du förklara lite? :3
En diesel har lägre verkningsgrad jämfört med motsvarande bensinmotor, men en diesel klarar mycket högre kompression. Verkningsgraden beror i teorin på kompressionen och eftersom man kan ha mycket högre komp i dieslar så får man ut mer effekt på samma bränslemängd som i en bensinmotor.

Kort sagt, en diesel drar helt enkelt mindre bränsle än en bensinmotor tack vare verkningsgraden.
Ok, tack :)
Du kan låsa tråden nu :D

Postat: 24 maj 2013, 11:24
av G-son
bensinskalle skrev: En diesel har lägre verkningsgrad jämfört med motsvarande bensinmotor
Den har högre verkningsgrad. Det är därför samma mängd bränsle kan ge mer effekt.

Postat: 24 maj 2013, 12:30
av bensinskalle
Erik_ skrev:
bensinskalle skrev: En diesel har lägre verkningsgrad jämfört med motsvarande bensinmotor
Den har högre verkningsgrad. Det är därför samma mängd bränsle kan ge mer effekt.
Nej, det är det den inte har. Vid samma kompressionsförhållande så har en diesel lägre verkningsgrad. Vet att det låter skumt men så är det. Ska plocka fram en graf på det så ska du få se.

Men somsagt, eftersom en diesel klarar mycket högre kompression så överträffar man bensinen på så vis istället.

btw: läste det jag skrev och insåg att det inte var helt tydligt...

Postat: 24 maj 2013, 17:08
av G-son
Eftersom en diesel "alltid" har sisådär dubbelt så hög kompression har den i slutänden högre verkningsgrad än bensinmotorn. Att man kan göra bort sig och bygga den så illa att den får lägre verkningsgrad har ju inget att göra med hur dom normalt är byggda, det intressanta är hur motorerna som faktiskt används fungerar.

Postat: 24 maj 2013, 18:34
av simon_ivansson
valpen! så jävla roliga att åka med i skogen ;)

Postat: 25 maj 2013, 19:36
av bensinskalle
Erik_ skrev:Eftersom en diesel "alltid" har sisådär dubbelt så hög kompression har den i slutänden högre verkningsgrad än bensinmotorn. Att man kan göra bort sig och bygga den så illa att den får lägre verkningsgrad har ju inget att göra med hur dom normalt är byggda, det intressanta är hur motorerna som faktiskt används fungerar.
Du verkar inte haja resonemanget riktigt, men skitsamma. I slutändan kan man göra en diesel effektivare, det har alla förstått nu. Vi kan fortsätta detta i PM om något mer behöver sägas.

För övrigt, utlovad graf:

Bild