Sida 1 av 1
Blanda glykol?
Postat: 11 februari 2013, 20:22
av L.Rahm#18
Hej igen!
Har haft i grön glykol men den tog slut och OKQ8 har bara röd och blå glykol.. Kan man blanda grön med nån av dessa?
Postat: 11 februari 2013, 20:23
av Dawidd
Varför tömmer du inte bara kylaren med de gröna glykolet och köper den blå och fyller på ?
Postat: 11 februari 2013, 20:23
av saile96
ta bort all gammalt kylarvatten och sätt i nytt. kom ihåg 50/50 vatten och glykol
Postat: 11 februari 2013, 20:33
av L.Rahm#18
Men jag har ju nyss bytt, hade för lite bara.. Vart kan man skaffa grön glykol annars då? O vad är det för fel att blanda..?

Postat: 11 februari 2013, 20:43
av Granbacka
Grön glykol finns vid närmaste service station, och om du blandar grön med röd så börjar det klumppa ihop sig och blir dålig strömmning i kylsystemet.
Postat: 11 februari 2013, 20:52
av L.Rahm#18
Postat: 11 februari 2013, 21:15
av L.Rahm#18
Aja, blir väl att byta till blått.. Har ju bara lite kvar i slangarna..
Tack!
Postat: 11 februari 2013, 22:19
av Jönköping
60/40% är det bästa men behövs inte här knappt.. ska stå på om den går och blanda.. men skulle ändå byta..
Postat: 11 februari 2013, 22:23
av L.Rahm#18
Hittade färdig blandad o farsan sa att det var grön.. Men jag drar iväg imorn o köper det ist! Bättre för miljön, blablabla

Tack för hjälpen!
Postat: 11 februari 2013, 23:32
av bensinskalle
Du ska inte ha grön glykol. Den är korrosiv på aluminium och den fungerar egentligen bara ordentligt på äldre motorer med gjutjärnsblock om man ska vara petig.
Blå är bättre men den är inte bäst, den har viss tendens att korrodera på aluminium också.
Röd glykol är det som du ska ha, de kör man i de flesta moderna motorer.
Hittar inte källan jag läste detta på för typ något år sedan, men det är i alla fall röd glykol som är bäst, de är jag stensäker på.
Postat: 12 februari 2013, 06:37
av L.Rahm#18
okej.. Då blire röd glykol!

Postat: 12 februari 2013, 10:20
av Robeee
L.Rahm#18 skrev:okej.. Då blire röd glykol!

Gör så, kom ihåg då att rengöra systemet väldigt, obs! VÄLDIGT noga så att inte det börjar klumppa ihop sig och stockar någonstans.
Grön glykol går att blanda med blå, skulle nog ändå i ditt fall tömma ur allt och sen fylla på med ny glykol+vatten blandning, då behöver du inte rengöra något.
Har själv kört 10000km alltså 1000mil med blå kylarvätska och ytterligare 1000mil med blå och grön blandad kylarvätska och har då inte märkt av någon korrosiv effekt i blocket/cylindern, men det stämmer väl vad bensinskalle säger

Postat: 12 februari 2013, 14:02
av L.Rahm#18
Tips på hur man byter på bästa sätt?
Postat: 12 februari 2013, 14:28
av HasSse666
L.Rahm#18 skrev:Tips på hur man byter på bästa sätt?
Kolla youtubeklippet i länken
http://www.twostrokerider.se/guide-glyk ... frysskydd/
Postat: 12 februari 2013, 14:32
av L.Rahm#18
Haha tack!
Ni ä ju grymma!
