Sida 1 av 1
dt50mx går konstigt
Postat: 29 januari 2013, 20:01
av FLUBBA
hej!
har en dt50mx som går konstigt. När man ligger på låga varv så kan man inte gasa fult med en gång utan man måste följa med gashandtaget efter hur mycket man varvar. Jag har rengjort förgasaren, bytt munstycke upp och ner utan förbättring, bytt packningar i cylindern,kollat om den drar tjuvluft, rengjort luftfiltret, bytt lameler,Flyttat flotör nålen upp och ner, skruvat in och ut luftskruven men det blir inte bättre av något. Någon som vet hur man kan fixa detta?
setup:
60cc eurokit
luhao krök
20mm mikuni förgasare
20mm insug
sportluftfilter
storlek 150 huvudmunstycke
Postat: 29 januari 2013, 20:05
av G-son
Vilken reedventil har du?
Postat: 29 januari 2013, 20:16
av FLUBBA
Erik_ skrev:Vilken reedventil har du?
3 läppars orginal

Postat: 30 januari 2013, 20:31
av dt60mxxxx
de har ju inte med reedventilen att göra iallafall OMG lär er mecka innan ni snackar
Postat: 30 januari 2013, 20:33
av xoldero
dt60mxxxx skrev:de har ju inte med reedventilen att göra iallafall OMG lär er mecka innan ni snackar
Vet DU vad en reedventil gör ens?

Postat: 30 januari 2013, 20:34
av Linusen
dt60mxxxx skrev:de har ju inte med reedventilen att göra iallafall OMG lär er mecka innan ni snackar
Lovar att erik_ vet mer om mopeder än du
Postat: 30 januari 2013, 20:39
av xoldero
Håller med, Det kan gott och väl vara reedventilen som inte håller tätt när kolven går ner

Reedventilen finns för att bensinen ska kunna ta sig upp i cylindern lätt. Och det är en ganska viktig del

Postat: 30 januari 2013, 20:44
av dt60mxxxx
men de har ju inte med vilken reedventil som där ä på de ää ju om de inte håller tätt -.-
Postat: 30 januari 2013, 20:48
av xoldero
dt60mxxxx skrev:men de har ju inte med vilken reedventil som där ä på de ää ju om de inte håller tätt -.-
Men att fråga vilken ventil han har kanske väcker tankar? eller var det helt onödigt att fråga också?

Postat: 30 januari 2013, 21:05
av G-son
En stor förgasare med en kraftig flaskhals efter (för litet insug, reedventil, cylinder...) ger resultatet att man måste "följa med" med gasen när varvtalet ökar, gasar man för mycket på lågvarv blir lufthastigheten genom förgasaren så låg att förgasaren inte kan sköta sitt jobb och motorn dör. Originalreeden på DT50MX brukar funka med 20mm förgasaren, men den är en flaskhals och om t.ex. något geni böjt ner reedstoppen på den kan den absolut ställa till problem.
Så jo, det fanns goda skäl att fråga om reedventilen.
Postat: 30 januari 2013, 23:08
av FLUBBA
Erik_ skrev:En stor förgasare med en kraftig flaskhals efter (för litet insug, reedventil, cylinder...) ger resultatet att man måste "följa med" med gasen när varvtalet ökar, gasar man för mycket på lågvarv blir lufthastigheten genom förgasaren så låg att förgasaren inte kan sköta sitt jobb och motorn dör. Originalreeden på DT50MX brukar funka med 20mm förgasaren, men den är en flaskhals och om t.ex. något geni böjt ner reedstoppen på den kan den absolut ställa till problem.
Så jo, det fanns goda skäl att fråga om reedventilen.
tack så mycket för ett bra svar. Ska kolla hur reedventilen ser ut så att den sluter tätt och om det är böjt

Postat: 31 januari 2013, 17:54
av FLUBBA
reedventilen såg inte böjd ut och den slöt tätt. Kännar man något på att byta ut reedsen mot kolfiber reeds istället för metall reeds? För hade tänkt byta cylinder till en portad polini 70cc och då kanske det är bra att byta upp sig mott något bättre?

Postat: 31 januari 2013, 20:21
av G-son
Original 3-läppsreed är för liten för att låta 20mm förgasaren komma till sin rätt. Att byta reedblad på den är plåster på benbrott, det rätta är en större reedventil som inte stryper förgasaren. Tyvärr lite pyssel att få dit en bra reedventil i dessa cylindrar, dom som finns brukar inte vara bolt on.
Kanske hjälper mot problemen du har nu, kanske inte... men utan en större reed kommer motorn inte kunna ge maxeffekt i alla fall.
Postat: 31 januari 2013, 20:43
av saile96
dt60mxxxx skrev:de har ju inte med reedventilen att göra iallafall OMG lär er mecka innan ni snackar
haha vissa på dethär forumet är bara för roliga :3
kanske en dum fråga men har du varmkört den ordentligt före? alla förbränningsmotorer är lite småknäppa före dom är ordentligt varma.
Postat: 31 januari 2013, 21:23
av FLUBBA
Erik_: okej. Hade ett AM6 membran hemma som jag såg hade samma bultmönster men det gick inte i. Så man får la bygga någon spacer där i mellan som jag sett många andra gör
saile96: japp har kört den varm men det blir ingen skillnad

Postat: 5 februari 2013, 20:33
av FLUBBA
Postat: 6 februari 2013, 00:02
av G-son
Nej, annat avstånd mellan skruvhålen. Har filat om såna ett par gånger, men det blir ändå inte riktigt bra... och det är ändå inte säkert att den räcker för att få dit den reedventilen man vill, det är rätt trångt i DT-cylindern och den är avsedd för en specifik typ av reedventil.
Postat: 6 februari 2013, 00:05
av FLUBBA
Erik_ skrev:Nej, annat avstånd mellan skruvhålen. Har filat om såna ett par gånger, men det blir ändå inte riktigt bra... och det är ändå inte säkert att den räcker för att få dit den reedventilen man vill, det är rätt trångt i DT-cylindern och den är avsedd för en specifik typ av reedventil.
okej tack för ett bra och snabbt svar

Postat: 6 februari 2013, 00:09
av TechnoMen
Bara jag som tycker 150 verkar stort?

Postat: 6 februari 2013, 00:12
av G-son
TechnoMen skrev:Bara jag som tycker 150 verkar stort?

På en Dellorto är huvudmunstycke 150 stort. På en Mikuni med sexkantsmunstycke är det det inte.
Postat: 6 februari 2013, 09:13
av TechnoMen
Erik_ skrev:TechnoMen skrev:Bara jag som tycker 150 verkar stort?

På en Dellorto är huvudmunstycke 150 stort. På en Mikuni med sexkantsmunstycke är det det inte.
Tack! Har länge funderat på vf de inte finns munstycken i storlek 80 och så till mikuni

Dumt av mig förstås..
