dt50mx går konstigt

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
FLUBBA
Svårstartad skrothög
Inlägg: 210
Blev medlem: 1 juni 2012, 21:29

dt50mx går konstigt

Inlägg av FLUBBA »

hej!

har en dt50mx som går konstigt. När man ligger på låga varv så kan man inte gasa fult med en gång utan man måste följa med gashandtaget efter hur mycket man varvar. Jag har rengjort förgasaren, bytt munstycke upp och ner utan förbättring, bytt packningar i cylindern,kollat om den drar tjuvluft, rengjort luftfiltret, bytt lameler,Flyttat flotör nålen upp och ner, skruvat in och ut luftskruven men det blir inte bättre av något. Någon som vet hur man kan fixa detta?

setup:
60cc eurokit
luhao krök
20mm mikuni förgasare
20mm insug
sportluftfilter
storlek 150 huvudmunstycke
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Vilken reedventil har du?
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
FLUBBA
Svårstartad skrothög
Inlägg: 210
Blev medlem: 1 juni 2012, 21:29

Inlägg av FLUBBA »

Erik_ skrev:Vilken reedventil har du?
3 läppars orginal :D
dt60mxxxx
Elmoped
Inlägg: 20
Blev medlem: 30 januari 2013, 16:34

Inlägg av dt60mxxxx »

de har ju inte med reedventilen att göra iallafall OMG lär er mecka innan ni snackar
Om du kan gasa fullt då har du trimmat för lite :)

R.I.P DooD
Användarens profilbild
xoldero
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 367
Blev medlem: 5 januari 2013, 00:49

Inlägg av xoldero »

dt60mxxxx skrev:de har ju inte med reedventilen att göra iallafall OMG lär er mecka innan ni snackar
Vet DU vad en reedventil gör ens? :lol:
Linusen
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 367
Blev medlem: 20 januari 2013, 19:06
Ort: Kvicksund

Inlägg av Linusen »

dt60mxxxx skrev:de har ju inte med reedventilen att göra iallafall OMG lär er mecka innan ni snackar
Lovar att erik_ vet mer om mopeder än du
På sommarn - Derbi DRD Racing -07- SÅLD
På vintern - Lynx Enduro Millennium -00
Användarens profilbild
xoldero
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 367
Blev medlem: 5 januari 2013, 00:49

Inlägg av xoldero »

Håller med, Det kan gott och väl vara reedventilen som inte håller tätt när kolven går ner :) Reedventilen finns för att bensinen ska kunna ta sig upp i cylindern lätt. Och det är en ganska viktig del :P
dt60mxxxx
Elmoped
Inlägg: 20
Blev medlem: 30 januari 2013, 16:34

Inlägg av dt60mxxxx »

men de har ju inte med vilken reedventil som där ä på de ää ju om de inte håller tätt -.-
Om du kan gasa fullt då har du trimmat för lite :)

R.I.P DooD
Användarens profilbild
xoldero
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 367
Blev medlem: 5 januari 2013, 00:49

Inlägg av xoldero »

dt60mxxxx skrev:men de har ju inte med vilken reedventil som där ä på de ää ju om de inte håller tätt -.-
Men att fråga vilken ventil han har kanske väcker tankar? eller var det helt onödigt att fråga också? :P
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

En stor förgasare med en kraftig flaskhals efter (för litet insug, reedventil, cylinder...) ger resultatet att man måste "följa med" med gasen när varvtalet ökar, gasar man för mycket på lågvarv blir lufthastigheten genom förgasaren så låg att förgasaren inte kan sköta sitt jobb och motorn dör. Originalreeden på DT50MX brukar funka med 20mm förgasaren, men den är en flaskhals och om t.ex. något geni böjt ner reedstoppen på den kan den absolut ställa till problem.

Så jo, det fanns goda skäl att fråga om reedventilen.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
FLUBBA
Svårstartad skrothög
Inlägg: 210
Blev medlem: 1 juni 2012, 21:29

Inlägg av FLUBBA »

Erik_ skrev:En stor förgasare med en kraftig flaskhals efter (för litet insug, reedventil, cylinder...) ger resultatet att man måste "följa med" med gasen när varvtalet ökar, gasar man för mycket på lågvarv blir lufthastigheten genom förgasaren så låg att förgasaren inte kan sköta sitt jobb och motorn dör. Originalreeden på DT50MX brukar funka med 20mm förgasaren, men den är en flaskhals och om t.ex. något geni böjt ner reedstoppen på den kan den absolut ställa till problem.

Så jo, det fanns goda skäl att fråga om reedventilen.
tack så mycket för ett bra svar. Ska kolla hur reedventilen ser ut så att den sluter tätt och om det är böjt :)
FLUBBA
Svårstartad skrothög
Inlägg: 210
Blev medlem: 1 juni 2012, 21:29

Inlägg av FLUBBA »

reedventilen såg inte böjd ut och den slöt tätt. Kännar man något på att byta ut reedsen mot kolfiber reeds istället för metall reeds? För hade tänkt byta cylinder till en portad polini 70cc och då kanske det är bra att byta upp sig mott något bättre? :D
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Original 3-läppsreed är för liten för att låta 20mm förgasaren komma till sin rätt. Att byta reedblad på den är plåster på benbrott, det rätta är en större reedventil som inte stryper förgasaren. Tyvärr lite pyssel att få dit en bra reedventil i dessa cylindrar, dom som finns brukar inte vara bolt on.

Kanske hjälper mot problemen du har nu, kanske inte... men utan en större reed kommer motorn inte kunna ge maxeffekt i alla fall.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
saile96
King of the street
Inlägg: 2119
Blev medlem: 7 oktober 2011, 18:12
Ort: åland, finland

Inlägg av saile96 »

dt60mxxxx skrev:de har ju inte med reedventilen att göra iallafall OMG lär er mecka innan ni snackar


haha vissa på dethär forumet är bara för roliga :3

kanske en dum fråga men har du varmkört den ordentligt före? alla förbränningsmotorer är lite småknäppa före dom är ordentligt varma.
avverkade fordon:
loncin 90cc fyrhjuling (såld)
honda cr 50cc (såld)
honda cr 80cc (tillsalu)
Derbi drd 50cc (tillsalu)
peugote xps 70cc (såld)
kawasaki klf 220cc
ktm exc 125cc
ktm sx 450cc
volvo 740
nissan king cab
FLUBBA
Svårstartad skrothög
Inlägg: 210
Blev medlem: 1 juni 2012, 21:29

Inlägg av FLUBBA »

Erik_: okej. Hade ett AM6 membran hemma som jag såg hade samma bultmönster men det gick inte i. Så man får la bygga någon spacer där i mellan som jag sett många andra gör :)

saile96: japp har kört den varm men det blir ingen skillnad :(
FLUBBA
Svårstartad skrothög
Inlägg: 210
Blev medlem: 1 juni 2012, 21:29

Inlägg av FLUBBA »

passar denna spacern på dt50mx cylinder? http://www.rinab.nu/moped-klass-2-a/Hon ... platta.htm
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Nej, annat avstånd mellan skruvhålen. Har filat om såna ett par gånger, men det blir ändå inte riktigt bra... och det är ändå inte säkert att den räcker för att få dit den reedventilen man vill, det är rätt trångt i DT-cylindern och den är avsedd för en specifik typ av reedventil.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
FLUBBA
Svårstartad skrothög
Inlägg: 210
Blev medlem: 1 juni 2012, 21:29

Inlägg av FLUBBA »

Erik_ skrev:Nej, annat avstånd mellan skruvhålen. Har filat om såna ett par gånger, men det blir ändå inte riktigt bra... och det är ändå inte säkert att den räcker för att få dit den reedventilen man vill, det är rätt trångt i DT-cylindern och den är avsedd för en specifik typ av reedventil.
okej tack för ett bra och snabbt svar :)
Användarens profilbild
TechnoMen
Avstängd
Inlägg: 1114
Blev medlem: 17 september 2011, 15:17

Inlägg av TechnoMen »

Bara jag som tycker 150 verkar stort? :roll:
//Jag har 7 intressen, sex och musik.

Aerox 05 med rensat rör, malossi fly, 5g vikter, borrad luftburk och portat cylinder! :)

Bild
GW skrev:Hoppas nån hjälper, tack på förhud mvh
jonkyboys skrev:Jag var iväg och köpte ett lik härom dan
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

TechnoMen skrev:Bara jag som tycker 150 verkar stort? :roll:
På en Dellorto är huvudmunstycke 150 stort. På en Mikuni med sexkantsmunstycke är det det inte.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
TechnoMen
Avstängd
Inlägg: 1114
Blev medlem: 17 september 2011, 15:17

Inlägg av TechnoMen »

Erik_ skrev:
TechnoMen skrev:Bara jag som tycker 150 verkar stort? :roll:
På en Dellorto är huvudmunstycke 150 stort. På en Mikuni med sexkantsmunstycke är det det inte.
Tack! Har länge funderat på vf de inte finns munstycken i storlek 80 och så till mikuni :lol: Dumt av mig förstås.. :roll:
//Jag har 7 intressen, sex och musik.

Aerox 05 med rensat rör, malossi fly, 5g vikter, borrad luftburk och portat cylinder! :)

Bild
GW skrev:Hoppas nån hjälper, tack på förhud mvh
jonkyboys skrev:Jag var iväg och köpte ett lik härom dan
Skriv svar