Sida 1 av 2

mopedbilen går bara 35 med 100 cc

Postat: 22 oktober 2012, 17:48
av tååbe_97
tillbaks igen :roll:

mopedbilen som jag nyss lagt en 100cc cylinder på går bara i 35.. :x

har bara 16mm fögg och original luftfilter, men fortare än 35 borde den väl ändå gå? , var just ut och bytte munstycke , men fortfarande 35.

hjälp snälla... :(

btw piaggiomotorn i den.

Postat: 22 oktober 2012, 17:50
av NOName?
är väl inte någon varvspärr på den? kan inget om mopedbilar men...

Postat: 22 oktober 2012, 17:52
av TuZx
kanske för liten förgasare?

Postat: 22 oktober 2012, 17:52
av tååbe_97
NOName? skrev:är väl inte någon varvspärr på den? kan inget om mopedbilar men...
den är från -97 , så tror inte dom ens hade kommit på varvspärrar då! :wink:

Postat: 22 oktober 2012, 20:03
av tååbe_97
TuZx skrev:kanske för liten förgasare?
men nån sorts effekt borde den väl ändå få med 16 mm också.. :/

Postat: 22 oktober 2012, 20:35
av derbiofc
Något med utväxlingen?

Postat: 23 oktober 2012, 05:43
av tååbe_97
derbiofc skrev:Något med utväxlingen?
möjligtvis, men hur ser man det? :roll:

Postat: 23 oktober 2012, 06:41
av Axel
Utväxlingen får du kolla på. är de variator så är de väl nån v-ring o annars får du byta drev.

Men 100cc låter väldigt lite i en moppebil, brukar inte motorerna i dom ligga runt halvlitern? :P

Postat: 23 oktober 2012, 08:13
av AndreWidestedt
Axel skrev:Utväxlingen får du kolla på. är de variator så är de väl nån v-ring o annars får du byta drev.

Men 100cc låter väldigt lite i en moppebil, brukar inte motorerna i dom ligga runt halvlitern? :P
Satt väl 50cc på den förrut?

Postat: 23 oktober 2012, 08:18
av TSR`BakarN
AndreWidestedt skrev:
Axel skrev:Utväxlingen får du kolla på. är de variator så är de väl nån v-ring o annars får du byta drev.

Men 100cc låter väldigt lite i en moppebil, brukar inte motorerna i dom ligga runt halvlitern? :P
Satt väl 50cc på den förrut?
eftesom det är en mopedbil bör ju cc ligga runt 50cc ;) Annars bör de inte heta mopedbil axel <3

Postat: 23 oktober 2012, 08:22
av AndreWidestedt
TSR`BakarN skrev:
AndreWidestedt skrev:
Axel skrev:Utväxlingen får du kolla på. är de variator så är de väl nån v-ring o annars får du byta drev.

Men 100cc låter väldigt lite i en moppebil, brukar inte motorerna i dom ligga runt halvlitern? :P
Satt väl 50cc på den förrut?
eftesom det är en mopedbil bör ju cc ligga runt 50cc ;) Annars bör de inte heta mopedbil axel <3
Vad kallas dom nya bilarna som får gå 45? Har inte riktigt koll...

Postat: 23 oktober 2012, 08:57
av FreZz
bögomobilen heter dom som går 45 :twisted:

Postat: 23 oktober 2012, 11:46
av G-son
Som alltid när man ska trimma något är det bäst att börja med att ta reda på var alla strypningar och andra typer av begränsningar finns.

Strypning i avgasröret?
Plugg i insuget?
För små luftpassager till/från luftfiltret, för litet luftfilter?
Varvtalsbegränsad tändning?
Lågvarvig trimcylinder som bara ger mer ork, inte högre varvtal (som krävs för att åka fortare när man inte ändrar utväxlingen)?

Ställt in förgasaren efter cylinderbytet?

Postat: 23 oktober 2012, 12:55
av derbiofc
Axel skrev:Utväxlingen får du kolla på. är de variator så är de väl nån v-ring o annars får du byta drev.

Men 100cc låter väldigt lite i en moppebil, brukar inte motorerna i dom ligga runt halvlitern? :P
Det är dieslarna som brukar vara runt halvlitern, dieselmotorerna får vara hur stora som helst bara inte effekten överstiger 5.5hk, bensinaren får bara vara på 50cc med en maxeffekt på 5.5hk :)

Postat: 23 oktober 2012, 13:24
av moppenissen96
Tror det finns ordentliga variator spärrar

Postat: 23 oktober 2012, 14:20
av tååbe_97
men eftersom det är med växlar så finns det väl inte nån variator? right?

Postat: 23 oktober 2012, 14:22
av moppenissen96
Jaha :)



http://www.youtube.com/watch?v=dGp4B1YMMJU

Fan synd om dig om du kör fortare än 45 med en sån , typ gjord för 25 :lol:

Postat: 23 oktober 2012, 14:23
av Jolly
derbiofc skrev:
Axel skrev:Utväxlingen får du kolla på. är de variator så är de väl nån v-ring o annars får du byta drev.

Men 100cc låter väldigt lite i en moppebil, brukar inte motorerna i dom ligga runt halvlitern? :P
Det är dieslarna som brukar vara runt halvlitern, dieselmotorerna får vara hur stora som helst bara inte effekten överstiger 5.5hk, bensinaren får bara vara på 50cc med en maxeffekt på 5.5hk :)
källa?

Postat: 23 oktober 2012, 14:26
av tååbe_97
Erik_ skrev:Som alltid när man ska trimma något är det bäst att börja med att ta reda på var alla strypningar och andra typer av begränsningar finns.

Strypning i avgasröret?
Plugg i insuget?
För små luftpassager till/från luftfiltret, för litet luftfilter?
Varvtalsbegränsad tändning?
Lågvarvig trimcylinder som bara ger mer ork, inte högre varvtal (som krävs för att åka fortare när man inte ändrar utväxlingen)?

Ställt in förgasaren efter cylinderbytet?
har googlat som en idiot, men det står verkligen lite om den här sorten.

Där jag köpte den sade de att när de kmr från italien till finland så sitter det på en 125 cc cylinder , men strypningen är att de lägger en 50.

, har inte hittat nåt alls om strypningar på netet och har inte sett några när jag bytte cylinder heller..

Det är ju inte direkt en vanlig modell, så det står inget om låg/högvarviga cylindrar.. (finns 3-4 sorter ( 50,70,100,125) )

jag vet faktiskt inte, men inte går dom väl med kedja, så man kan väl inte byta drev?

Postat: 23 oktober 2012, 14:27
av tååbe_97
Jolly skrev:
derbiofc skrev:
Axel skrev:Utväxlingen får du kolla på. är de variator så är de väl nån v-ring o annars får du byta drev.

Men 100cc låter väldigt lite i en moppebil, brukar inte motorerna i dom ligga runt halvlitern? :P
Det är dieslarna som brukar vara runt halvlitern, dieselmotorerna får vara hur stora som helst bara inte effekten överstiger 5.5hk, bensinaren får bara vara på 50cc med en maxeffekt på 5.5hk :)
källa?
i boken när man tar kortet står det nog att en mopedbil får vara mer än 50 cc, men min har bara 3 hjul och räknas därför som en vanlig moped.

Postat: 23 oktober 2012, 14:41
av k-skåpet
Polarens Piaggio Ape med 102cc gör också typ 30-35 så det handlar nog om att dom inte är byggda för att gå fort utan anbart för att vara fula, slöa och töntiga.

Postat: 23 oktober 2012, 14:47
av moppenissen96
k-skåpet skrev:Polarens Piaggio Ape med 102cc gör också typ 30-35 så det handlar nog om att dom inte är byggda för att gå fort utan anbart för att vara fula, slöa och töntiga.
Så rätt så men det borde fan bli någon skillnad på dubbelt så mycket kubik :D

Postat: 23 oktober 2012, 15:28
av GeneraL Ec
FreZz skrev:bögomobilen heter dom som går 45 :twisted:
haha true shit! hatar mopedbilar! :twisted:

Postat: 23 oktober 2012, 15:31
av moppenissen96
Men testa dig fram med munstyckena , testa sportluft så kanske den får nog med luft eftersom den kan få för lite nu och inte orka varva ut.

Postat: 23 oktober 2012, 15:32
av jarken
De är väl max 50cc Bensin eller 500cc Diesel om jag inte minns fel?

Postat: 23 oktober 2012, 15:39
av Victorh
jarken skrev:De är väl max 50cc Bensin eller 500cc Diesel om jag inte minns fel?
alltså mopedbilarna ligger väl där vid 500cc då de är diesel

Postat: 23 oktober 2012, 17:29
av Nicke_95
HAHAH tänk en kölande moppe bil ^^

Postat: 23 oktober 2012, 18:28
av ZX
asså 16mm förgasare på en 100cc? låter lite litet ;) men den kanske är så lite i effekt i den :) men testa att byta till ett sportluftfilter så kanske den kommer att andas bättre :)

Postat: 23 oktober 2012, 18:45
av tååbe_97
man kan väl testa att köra utan luftfilter nån torr dag? :D

edit: jag har ju förr fan ett sportluftfilter i garahet! :D

Postat: 23 oktober 2012, 18:47
av moppenissen96
Dra bort burken och testa :D

Postat: 23 oktober 2012, 19:09
av derbiofc
Jolly skrev:
derbiofc skrev:
Axel skrev:Utväxlingen får du kolla på. är de variator så är de väl nån v-ring o annars får du byta drev.

Men 100cc låter väldigt lite i en moppebil, brukar inte motorerna i dom ligga runt halvlitern? :P
Det är dieslarna som brukar vara runt halvlitern, dieselmotorerna får vara hur stora som helst bara inte effekten överstiger 5.5hk, bensinaren får bara vara på 50cc med en maxeffekt på 5.5hk :)
källa?
99% säker att det stod i min körkortsbok, och när jag var på påtvåhjul mässan i Göteborg i år pratade jag med en som sålde mopedbilar och fick den här informationen av honom, jag bedömer honom som trovärdig källa eftersom han själv står och säljer dom

Postat: 23 oktober 2012, 19:57
av G-son
tååbe_97 skrev:har googlat som en idiot, men det står verkligen lite om den här sorten.
Hittar man inte info på annat sätt får man ta sig i kragen och kolla facit. Alltså skruva sönder motorn och se vad man hittar. Info man hittar på nätet är ändå opålitlig, så inte ovanligt att det ändå inte stämmer... :roll:

Postat: 23 oktober 2012, 20:08
av tååbe_97
Erik_ skrev:
tååbe_97 skrev:har googlat som en idiot, men det står verkligen lite om den här sorten.
Hittar man inte info på annat sätt får man ta sig i kragen och kolla facit. Alltså skruva sönder motorn och se vad man hittar. Info man hittar på nätet är ändå opålitlig, så inte ovanligt att det ändå inte stämmer... :roll:
har som sagt nyligen haft sönder halva sk*ten när jag bytte cylinder och har försökt att leta, men inte hittat nåt..

Postat: 24 oktober 2012, 13:52
av ZX
tååbe_97 skrev:
Erik_ skrev:
tååbe_97 skrev:har googlat som en idiot, men det står verkligen lite om den här sorten.
Hittar man inte info på annat sätt får man ta sig i kragen och kolla facit. Alltså skruva sönder motorn och se vad man hittar. Info man hittar på nätet är ändå opålitlig, så inte ovanligt att det ändå inte stämmer... :roll:
har som sagt nyligen haft sönder halva sk*ten när jag bytte cylinder och har försökt att leta, men inte hittat nåt..
Gå ut å ta bort luftfiltret först, så får vi se om det hjälper

Postat: 24 oktober 2012, 14:02
av zajkowski
Victorh skrev:
jarken skrev:De är väl max 50cc Bensin eller 500cc Diesel om jag inte minns fel?
alltså mopedbilarna ligger väl där vid 500cc då de är diesel
Tror det var casalini (nyare) eller microcar som hade 523cc på sina mopedbilar, men aixam (sådan som jag hade) hade "bara" 400cc men när drivremen small på den bytte vi den och vips, den gick fortare än 45.

till ts: nu har jag tyvyärr ingen koll på 30(?)mopedbilar, hade du däremot haft en nyare som microar, ligir, aixam hade jag kunnat hjälpa till.