Sida 1 av 1

Bredda avgasport?

Postat: 2 oktober 2012, 17:55
av TechnoMen
Tja! När man breddar en avgasport tar man bara dremeln och gör den bredare? :)

När de gäller portning kan jag inte ett piss.. ^^ men skulle va kul att lära sig lite :roll:

Postat: 2 oktober 2012, 18:13
av potog
ja det är det man gör. :)

glöm inte att hona cylindern eller liknande efter det så att kolv ringarna inte blir ledsna :)

Postat: 2 oktober 2012, 18:38
av KarlssoN^
potog skrev:ja det är det man gör. :)

glöm inte att hona cylindern eller liknande efter det så att kolv ringarna inte blir ledsna :)
Räcker med att grada av portarna med ett sandpapper eller något.


Sedan så kan du ju inte ta för mycket heller, 75%/borr med singel-port och 80% till bryggad port ( om jag inte miss minner mig, är ju ett antal årsedan man höll på med det :) ) Detta är max värden och om du överstrider de värdena så blir inte kolvringen så himla glad efter en stund :)

Postat: 2 oktober 2012, 19:17
av potog
KarlssoN^ skrev:
potog skrev:ja det är det man gör. :)

glöm inte att hona cylindern eller liknande efter det så att kolv ringarna inte blir ledsna :)
Räcker med att grada av portarna med ett sandpapper eller något.


Sedan så kan du ju inte ta för mycket heller, 75%/borr med singel-port och 80% till bryggad port ( om jag inte miss minner mig, är ju ett antal årsedan man höll på med det :) ) Detta är max värden och om du överstrider de värdena så blir inte kolvringen så himla glad efter en stund :)
Det där går innom kategorin "liknande" ;)


som karlsson sa så ska du inte ta för mycket. om du har en rund avgasport som det är på sport och org cylindrar så kan du höja den på sidorna så den inte längre är rund utan mer format som ett D. Där den platta sidan pekar uppot.

Postat: 2 oktober 2012, 19:48
av KarlssoN^
potog skrev:
KarlssoN^ skrev:
potog skrev:ja det är det man gör. :)

glöm inte att hona cylindern eller liknande efter det så att kolv ringarna inte blir ledsna :)
Räcker med att grada av portarna med ett sandpapper eller något.


Sedan så kan du ju inte ta för mycket heller, 75%/borr med singel-port och 80% till bryggad port ( om jag inte miss minner mig, är ju ett antal årsedan man höll på med det :) ) Detta är max värden och om du överstrider de värdena så blir inte kolvringen så himla glad efter en stund :)
Det där går innom kategorin "liknande" ;)


som karlsson sa så ska du inte ta för mycket. om du har en rund avgasport som det är på sport och org cylindrar så kan du höja den på sidorna så den inte längre är rund utan mer format som ett D. Där den platta sidan pekar uppot.
Inte om han vill ha en motor som håller länge, iom att kolvringarna sliter sig snabbare med denna typ av port.

Postat: 2 oktober 2012, 20:36
av Perra.S
potog skrev:
KarlssoN^ skrev:
potog skrev:ja det är det man gör. :)

glöm inte att hona cylindern eller liknande efter det så att kolv ringarna inte blir ledsna :)
Räcker med att grada av portarna med ett sandpapper eller något.


Sedan så kan du ju inte ta för mycket heller, 75%/borr med singel-port och 80% till bryggad port ( om jag inte miss minner mig, är ju ett antal årsedan man höll på med det :) ) Detta är max värden och om du överstrider de värdena så blir inte kolvringen så himla glad efter en stund :)
Det där går innom kategorin "liknande" ;)


som karlsson sa så ska du inte ta för mycket. om du har en rund avgasport som det är på sport och org cylindrar så kan du höja den på sidorna så den inte längre är rund utan mer format som ett D. Där den platta sidan pekar uppot.
Det där är en väldigt dum idé som kommer äta kolvingar och i värsta fall göra att kolvringen hakar i toppen på porten och bryts av.

När ni slipar så behåll den ursprungliga formen på porten.

Postat: 2 oktober 2012, 21:07
av potog
Perra.S skrev:
potog skrev:
KarlssoN^ skrev: Räcker med att grada av portarna med ett sandpapper eller något.


Sedan så kan du ju inte ta för mycket heller, 75%/borr med singel-port och 80% till bryggad port ( om jag inte miss minner mig, är ju ett antal årsedan man höll på med det :) ) Detta är max värden och om du överstrider de värdena så blir inte kolvringen så himla glad efter en stund :)
Det där går innom kategorin "liknande" ;)


som karlsson sa så ska du inte ta för mycket. om du har en rund avgasport som det är på sport och org cylindrar så kan du höja den på sidorna så den inte längre är rund utan mer format som ett D. Där den platta sidan pekar uppot.
Det där är en väldigt dum idé som kommer äta kolvingar och i värsta fall göra att kolvringen hakar i toppen på porten och bryts av.

När ni slipar så behåll den ursprungliga formen på porten.
man får ju göra som karlsson sa å inte gör det om avgasporten nu är för bred^^ men om den e trång som bara den så funkar det.

(D liknande inte D formade.)

Postat: 2 oktober 2012, 21:23
av KarlssoN^
potog skrev:
Perra.S skrev:
potog skrev: Det där går innom kategorin "liknande" ;)


som karlsson sa så ska du inte ta för mycket. om du har en rund avgasport som det är på sport och org cylindrar så kan du höja den på sidorna så den inte längre är rund utan mer format som ett D. Där den platta sidan pekar uppot.
Det där är en väldigt dum idé som kommer äta kolvingar och i värsta fall göra att kolvringen hakar i toppen på porten och bryts av.

När ni slipar så behåll den ursprungliga formen på porten.
man får ju göra som karlsson sa å inte gör det om avgasporten nu är för bred^^ men om den e trång som bara den så funkar det.

(D liknande inte D formade.)

Är det någon skillnad ?

problemet är ju det att ringen kan fastna i taket på porten, detta gäller då bara cylindrar med singelport.

Postat: 2 oktober 2012, 21:23
av TechnoMen
Tack så mycket! :) Så om jag köper en street race 70cc, borrar upp förgasaren till 15 mm eller köper en 17,5mm och har org röret så säger folk att man ska bredda avgasporten för jag har org röret kvar, stämmer de? eller ska jag låta den va? :roll:

Postat: 2 oktober 2012, 21:29
av potog
TechnoMen skrev:Tack så mycket! :) Så om jag köper en street race 70cc, borrar upp förgasaren till 15 mm eller köper en 17,5mm och har org röret så säger folk att man ska bredda avgasporten för jag har org röret kvar, stämmer de? eller ska jag låta den va? :roll:
Köp ett effekt rör ist! :)

Har inte Street race brygga på sin avgasport?:/

Postat: 2 oktober 2012, 21:37
av bensinskalle
TechnoMen skrev:Tack så mycket! :) Så om jag köper en street race 70cc, borrar upp förgasaren till 15 mm eller köper en 17,5mm och har org röret så säger folk att man ska bredda avgasporten för jag har org röret kvar, stämmer de? eller ska jag låta den va? :roll:
"folk"?

Nej de är bara skitsnack. Att man ska bredda porten just för att man har originalrör låter som något som någon hittat på. Jag har svårt å tro att någon faktiskt räknat ut det, särskilt med ett strypt org rör.

Och borra förgasare ska du inte göra, en modern mopedförgasare går i princip inte att borra.

Postat: 2 oktober 2012, 21:38
av TechnoMen
potog skrev:
TechnoMen skrev:Tack så mycket! :) Så om jag köper en street race 70cc, borrar upp förgasaren till 15 mm eller köper en 17,5mm och har org röret så säger folk att man ska bredda avgasporten för jag har org röret kvar, stämmer de? eller ska jag låta den va? :roll:
Köp ett effekt rör ist! :)

Har inte Street race brygga på sin avgasport?:/
Nej då märker mamma att den är trimmad.. xD

Kanske den har, som sagt kan inte ett piss om portar och portning.. :/

Edit: bensinskalle, Nej röret är helt ostrypt katten och allt är borta :p Men i en annan tråd jag gjorde skrev en kille de och sen sa en polare de har har hållit på med mopeder sen han va 14 och har är 18 nu och går lärling på rejmes så han litar jag ganska mycket på när de gäller mopder.. Men du kanske har mer kunskap inte vet jag.. :p